کد خبر: هر-آنچه-باید-درباره-آب-مروارید-بدانیدت
۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

خبرگزاری سلامت: آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم است كه منجر به مشكلات بينايي مي‌شود. در مراحل اوليه، استفاده از نور قوي و عينك، مشكلات بينايي ناشي از آب مرواريد را كمتر مي‌كند. اما در مراحل بعدي بيماري، انجام جراحي براي بهبود بينايي ضروري است.
 
امروزه عمل جراحي آب مرواريد كم خطر و بسيار موثر است. عدسي ساختمان شفاف و بدون رگ با قطر حدود 9 ميلي متر و ضخامت 4 ميلي متر است كه در قسمت مياني كره چشم قرار گرفته و باعث تمركز نور بر روي شبكيه مي‌شود. شبكيه لايه حساس به نور در چشم است كه پيام‌هاي بينايي را دريافت مي‌كند. در يك چشم طبيعي نور از عدسي عبور كرده و روي شبكيه متمركز مي‌شود. براي ايجاد يك تصوير دقيق، عدسي بايد شفاف باشد.
آب مرواريد از چشمي به چشم ديگر سرايت نمي‌كند اگرچه افراد زيادي مبتلا به آب مرواريد در هر دو چشم هستند، ولي هميشه سرعت پيشرفت بيماري در دو چشم يكسان نيست. مطالب زيادي در مورد آب مرورايد ناشي از سن روشن شده است، اما هنوز هيچ علت قطعي براي آن مشخص نگرديده است.
 
دانشمندان علل متعددي از جمله سيگار كشيدن، بيماري قند و تماس زياد با نور خورشيد را براي ابتلا به آن ذكر مي‌كنند. افراد بالاي 60 سال در معرض مشكلات بينايي زيادي هستند. بنابراین باید سالانه يك‌بار بايد مورد معاينات كامل چشمي قرار بگيرند. اين معاينات امكان تشخيص علائم بيماري‌هاي آب مرواريد، آب سياه، مشكلات نقطه حساس بينايي ناشي از سن و ساير اختلالات بينايي را به پزشك مي‌دهد.

دکتر محمود جباروند، رییس هیأت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران می گوید: بیماری آب مروارید در افراد بالای 55 سال دیده می شود و زمینه ژنتیک،تغذیه و بیماری های محیطی دارد و آنچه که بدتر از همه می تواند در تشدید این بیماری موثر باشد مصرف دخانیات است که می تواند موجب پیشرفت آب مروارید در افراد مستعد شود.

وی ادامه می دهد: شایع ترین علامت آب مروارید کاهش دید دور؛کاهش دید نزدیک،تاری دید و احساس غبارگرفتگی است.بروز آن در زنان و مردان فرقی ندارد و شیوع آن در ایران مانند سایر کشورها است اما با توجه به افزایش فرهنگ مردم و اهمیت بیشتر به سلامتی و همچنین افزایش امکانات تشخیصی بالا درمان بسیار راحت تر از گذشته است.

رییس اسبق بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی چنین عنوان می کند که بیماری آب مروارید با بهبود تغذیه، مصرف ویتامین ها،عدم استفاده از سیگار، دوری از اشعه ماوارء بنفش و همچنین استفاده به موقع از عینک های آفتابی استاندارد قابل پیشگیری است.
خوشبختانه با آموزشی که در کشور انجام شده عمل جراحی آب مروارید تحت بی حسی با قطره انجام می شود و دیگر عوارض ناشی از بیهوشی برای بیمار وجود ندارد. عمل جراحی آب مروارید سرپایی است و لنزهایی که کاشته می شود حال لنزهای وارداتی یا تولید داخل، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و مردم  برای هر کدام از لنزها باید اطمینان داشته باشند که مشکلی برایشان پدیدار نخواهند شد زیرا کیفیت تولید ما بسیار بالا و قابل رقابت با کشورهای اروپایی است.
جباروند هشدار می دهد که عدم درمان آب مروارید منجر به تار شدن دید بیمار و با پیشرفت آن منجر به بیماری آب سیاه می شود یعنی در این صورت با افزایش فشار چشم و آسیب رسانی به عصب چشم منجر به کوری می شود اما خوشبختانه در کشور ما این موارد خیلی خیلی نادر است.
 
با توجه به تجهیزات نوین و پیشرفته ای که برای اعمال جراحی در مراکز چشم پزشکی دولتی،خصوصی و حتی نقاط محروم وجود دارد و همچنین به دلیل وجود پزشکان بسیار ورزیده در مملکت که به مهارت های بسیار زیادی دست یافته اند نیز عمل جراحی آب مروارید با موفقیت بسیار زیادی انجام می شود به گونه ای که حتی در مناطق محروم کشور هم کم بینایی ناشی از بیماری آب مروارید وجود ندارد.خوشبختانه به دلیل افزایش مراجعات مردم به مراکز درمانی چشم پزشکی پس از معاینه و تشخیص در نزدیک ترین مراکز مربوط به خودشان تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

طبق گفته رئیس هیأت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران، تعداد چشم پزشکان ما حدود 2هزار نفردر سطح کشور است که در شهرهای بزرگ و کوچک پراکنده اند و امیدواریم که انشالله این مراکز دور دست به تجهیزات پیشرفته مجهز شوند تا بیماران به راحتی از خدمات آنها نیز بهره مند شوند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha