کد خبر: هرآنچه-در-مورد-اختلالات‌خواب-باید-بدا
۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۱
دکتر مهدی قاسمی در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره اختلالات‌خواب یا نارکولپسی اظهار کرد: نارکولپسی یک بیماری عصبی است که در آن سیستم تنظیم کننده‌خواب و بیداری تحت تاثیر قرار گرفته و در آن اختلالاتی ایجاد می‌شود. و به عبارتی می‌توان این بیماری را ورود ناخواسته رویا به حالت بیداری توصیف کرد. وی با اشاره به نشانه‌های اختلالات‌خواب که می‌توانند در هرسنی شروع  شود، افزود: عموما زمان شروع این نشانه‌ها در پانزده تا سی‌سالگی است. نشانه‌های این بیماری عبارتند ازخواب‌آلودگی شدید طی روز، ‌دوره‌های ناگهانی و کوتاه مدت ضعف‌عضلانی یا از بین رفتن قدرت عضلانی که در زمان بروز احساسات‌شدید مثل خندیدن و عصبانیت به وجود می‌آید.

 این روانپزشک ادامه داد: ‌فرد در زمان به خواب‌رفتن یا از خواب بیدارشدن به  فلج‌خواب، مبتلا می‌شود و در حالی که بیدار است احساس می‌کند که قادر به صحبت‌کردن و یا حرکت‌کردن نیست و فرد مبتلا به نارکولوپسی  .درهنگام شروع خواب تصاویر رویا مانند مبهمی را مشاهده می‌کند

قاسمی با بیان اینکه افرادی که اختلالات‌خواب دارند کیفیت خواب‌شب آنها نیز کاهش می‌یابد، عنوان کرد: حرکت‌کردن و جابجایی زیاد در رختخواب، پرش پاها در هنگام خواب، کابوس‌های‌شبانه و بیدار‌شدن‌های مکرر می‌تواند در خواب این افراد اختلالاتی ایجاد کنند . وی خاطرنشان کرد: اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به اختلال‌خواب باشد احتمال ابتلای افراد دیگر خانواده را افزیش می‌دهد و این مسئله نشان‌دهنده این بوده که عوامل موروثی و ژنتیکی بر روی ابتلا به بیماری اختلال‌خواب موثراست. این روانپزشک تصریح کرد: خواب‌آلودگی افراطی در طی روز معمولا اولین و آشکارترین نشانه نارکولپسی است که شروع به تظاهر می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری حملات‌خواب را در طی روز تجربه می‌کنند که معمولا قدرت مقاومت در مقابل آنها را ندارند. قاسمی اضافه کرد: حملات خواب ممکن است از سی ثانیه تا بیش ازسی دقیقه طول بکشد اما این حملات‌خواب هیچ ربطی به میزان وکیفیت خواب‌شب افراد ندارند و ممکن است در هر زمانی همچون سرکار، مکان‌های عمومی، هنگام غذاخوردن، صحبت‌کردن، رانندگی‌کردن و یا در هر موقعیت نامناسب دیگر که می‌تواند سبب بروز سوانح و خطرهای جبران‌ناپذیری برای افراد و جامعه شود.. وی گفت: نارکولپسی یک بیماری نادر نبوده و اغلب به اشتباه به عنوان بیماری دیگری تشخیص داده  می‌شود یا سال‌ها پس از شروع نشانه‌های آن به وجود‌ می‌آید اما تشخیص زودهنگام و درمان نارکولپسی ‌می‌تواند نقش مهمی در بهبود اثرات سو این بیماری بر جسم و روان افراد مبتلا داشته باشد.

این روانپزشک در پایان یادآورشد: نارکولپسی اختلالی است که می‌تواند در دوره طولانی از زندگی برای فرد مشکلاتی ایجاد کند اما در حالتی که بیماری زود تشخیص و درمان آن شروع شود، فرد می‌تواند با مصرف داروهای   مناسب و حمایت اعضاخانواده زندگی‌طبیعی داشته باشد. ولی اگر این بیماری دیر تشخیص یا اصلا تشخیص داده نشود می‌تواند اثرهای تخریب‎کننده بر روی زندگی‌فرد برجای گذارد و مشکلاتی را در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی،‌ روانی برای فرد به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha