کد خبر: هرآنچه-باید-درباره-سرطان-معده-بدانید-ا
۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳

خبرگزاری سلامت: در کشور ما اولین علت مرگ و میر ایرانیان به ترتیب ناشی از حوادث مغزی عروقی نظیر سکته‌های مغزی و قلبی، تصادفات و بعد سرطان‌ها است.

در مملکت ما در رأس سرطان‌های گوارشی، سرطان معده به عنوان شایع‌ترین سرطان شناخته می‌شود. حال آن که دومین علت مرگ ناشی از سرطان‌ها در دنیا سرطان معده است. سرطان معده در افراد فقیر جامعه بیشتر و در شهرنشینی کمتر دیده می‌شود. در دنیا ریسک ابتلا به سرطان معده کاهش یافته، اما متأسفانه در ایران و کشورهای اطراف ما نظیر باکو و آذربایجان ریسک ابتلا همچنان بالا است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) می‌گوید: بر اساس آمار، در برخی نواحی ایران مانند اردبیل و تا اندازه‌ای استان گلستان، شیوع سرطان معده بیشتر است. در اردبیل از هر 100 هزار مرد، حدود 100نفر و از هر 100 هزار زن 45 نفر دچار سرطان معده می‌شوند. بنابراین عوامل دخیل در ایجاد سرطان معده ناشی از سن، جنس، مسائل ارث و ژنتیک می‌باشد. سرطان معده در افراد بالای 50-45 سال نسبت به جوانان خیلی بیشتر دیده می‌شود و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. به طور کلی، شیوع این نوع سرطان در گروه خونی A بیشتر دیده می‌شود.

وی اضافه می‌کند که اغلب اوقات سرطان معده بدون علامت است؛ امکان دارد علائم فرد بسیار خفیف باشد مانند درد خفیف در معده یا بی اشتهایی؛ به همین دلیل اغلب زمان مراجعه سرطان گسترش پیدا کرده است. یکی از جاهایی که سرطان معده متاستاز می‌دهد تخمدان‌ها است. نکته مهم آن که کم خونی در مردان نباید دست کم گرفته شود، زیرا کم خونی به ویژه در سنین بالا علت پاتولوژیک دارد.

متخصص داخلی  و فوق تخصص کبد و گوارش در تفسیر بیشتر می‌گوید: در درجه اول نیتریت‌ها در ایجاد سرطان معده نقش دارند. نیتریت ماده‌ای‌ است که برای نگه داشتن مواد غذایی استفاده می‌شود، به همین دلیل هر چقدر غذا به صورت کنسروی باشد یا دود داده شود مانند ماهی و برنج دودی، غذاهای تنوری و زغالی و همچنین ته دیگ سوخته خطر ابتلا به سرطان معده هم افزایش می‌یابد.

اثبات شده مصرف بیش از حد نمک در ایجاد سرطان معده نقش دارد. بنابراین توصیه بر مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه است، اما متأسفانه مصرف آنها در کشور ما نسبت به سایر کشورها خیلی زیاد نیست. مرکبات منبع ویتامین C هستند که این نوع ویتامین از ایجاد سرطان معده جلوگیری می‌کند. بنابراین هرچقدر گوشت‌های ذغالی و تنوری داده شده مانند همبرگر تنوری و قسمت‌های سوخته گوشت و مرغ مورد استفاده قرار نگیرند، به سلامتی افراد کمک می‌شود.
وی در ادامه توضیح می‌دهد: این باور که ماندگاری و نمک بیشتر ترشی موجب بهبود اثر آن می‌شود تصور اشتباهی است، زیرا در این صورت خطرسرطان‌زایی آن بیشتر خواهد شد. اثبات شده که مصرف سیگار ریسک ابتلا به 300 نوع سرطان را در افراد افزایش می‌دهد. بنابراین یکی از عوامل خیلی موثر در ایجاد سرطان معده استفاده از سیگار است. البته مصرف بیش از حد مشروبات الکلی هم ریسک ابتلا را بالا می‌برد.
از طرفی دیگر اگر اندازه پولیپ معده بیشتر از دو سانتی‌متر باشد ریسک ابتلا به سرطان معده نیز افزایش می‌یابد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پولیپ‌های بیشتر از دو سانتی متر دست کم گرفته نشوند. یکی از عوامل دخیل در ایجاد سرطان معده میکروب هلیکوباکتر پیلوری است. البته اینطور نیست هر فردی که دارای این میکروب است، دچار سرطان معده می‌شود؛ بلکه اگر فردی سابقه فامیلی سرطان معده را داشته باشد بهتر است در صورت ابتلا به این میکروب آن را از بین ببرد. مردم نباید از این موضوع دچار هراس و نگرانی شوند، حدود 75درصد افراد بالای 50سال جامعه ما دچار میکروب هلیکوباکتر پیلوری هستند، اما اینطور نیست که دچار سرطان معده هم می‌شوند.

وی تأکید می‌کند که امروزه اثبات شده مصرف تریاک در ابتلا به سرطان‌های مری، معده و پانکراس موثر است. بر خلاف تصور عامه مردم که تریاک شفای تمامی امراض است و موجب بهبود دیابت می‌شود و همچنین افزایش دهنده نیروی جنسی می‌باشد جز توهم چیز دیگری نیست. مصرف تریاک علاوه بر افزایش شانس ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش حتی در ایجاد سنگ کیسه صفرا و سنگ مجرای صفراوی نقش دارد و متأسفانه کم دیده نمی‌شوند افرادی که به این بلای خانمان سوز دچار هستند.
ابراهیمی دریانی می‌گوید: متأسفانه اغلب اوقات تشخیص سرطان معده در ایران دیر انجام می‌شود، زیرا علائم سرطان معده با سوء هاضمه اشتباه می‌شود. هر بیماری که بالای 40 سال و دارای علائم سوء هاضمه (درد ناحیه معده، ترش کردن، سوزش معده، احساس پری) باشد باید آندوسکوپی شود، زیرا کشور ما با کشورهای غربی تفاوت دارد. معمولا در کشورهای غربی افراد دچار علائم سوء هاضمه در سنین بالای 55 سال آندوسکوپی می‌شوند، اما در کشورهایی نظیر ایران و چین سن انجام آندوسکوپی به دلیل شیوع بیشتر این سرطان پایین‌تر است.

بر اساس این گزارش و طبق گفته رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره)، راه تشخیص سرطان معده آندوسکوپی است و بعد از آن باید از اندوسونوگرافی سی تی اسکن کمک گرفت که سرطان معده به سایر جاهای بدن متاستاز داده یا خیر؛ اگر سرطان معده پخش شده باشد، بیمار زمانی مراجعه می‌کند که متأسفانه شکمش آب آورده و این امر حاکی از آن است که صفاق هم در اثر سرطان معده درگیر شده است. بنابراین مسأله حائز اهمیت جدی گرفتن دردهای شکمی به ویژه در ناحیه معده یا کاهش وزن، بی اشتهایی و کم خونی است که به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود.

 

کد خبرنگار: 410100
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha