کد خبر: هدف-گذاری-وزارت-بهداشت،-افزایش-سهم-بخش
۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰

وزیر بهداشت گفت: وضعیت دندان مردم ایران مناسب نیست و نیاز به درمان دارند و هزینه های درمانی نیز به دلیل عدم حمایت مناسب بیمه ها، برای مردم زیاد است.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر سید حسن هاشمی پیش از ظهر در حاشیه افتتاح مرکز دندانپزشکی تجمیعی باغ فیض در اسلامشهر، اظهار داشت: بخش دولتی در حوزه دندانپزشکی بر خلاف سایر حوزه های پزشکی، فعالیت بسیار محدودی داشت و فقط 5 درصد از خدمات دندانپزشکی توسط بخش دولتی ارائه می شد.

وزیر بهداشت از برنامه وزارت بهداشت برای راه اندازی 100 مرکز تجمیعی دندانپزشکی در کشور خبر داد و افزود: تا کنون حدود 90 مرکز تجمیعی دندانپزشکی در کشور راه اندازی شده و امیدواریم که تا پایان دولت شاهد فعالیت بیش از 100 مرکز تجمیعی باشیم.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: هدف گذاری وزارت بهداشت، افزایش سهم بخش دولتی در خدمات حوزه دندانپزشکی از 5 به 25 درصد است و در حال حاضر، سهم دولت در ارائه این خدمات، 13 درصد است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: زمانی می توانیم کیفیت و قیمت خدمات دندانپزشکی را در بازار کنترل کنیم که برای بخش خصوصی، رقیب وجود داشته باشد به عنوان نمونه در خدمات پزشکی در حوزه بستری به دلیل سهم بیشتر بخش دولتی، راحت تر می توانیم بازار را کنترل کنیم اما در حوزه دندانپزشکی به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها، با بخش نامه و امر و نهی، نمی توانیم اقدام موثری را انجام دهیم.

دکتر هاشمی با اشاره به اختصاص 30 درصد از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی به نیروهای بومی، یادآور شد: نیروهای بومی پذیرفته شده حداقل باید 15 سال را در استان خود به فعالیت بپردازند و از این مسیر می توانیم نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید برای خدمات دندانپزشکی، بیمه ای خاص و ویژه ایجاد شود و مردم در آن مشارکت و حق بیمه بیشتری برای خدمات دندانپزشکی پرداخت کنند تا در زمان بروز مشکلات دندانپزشکی، فشاری به زندگی و سبد هزینه های آنها وارد نشود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: انتظار داریم که بیمه های تجاری در کنار بیمه های دولتی، برای خدمات دندانپزشکی گسترش پیدا کرده و مردم هم از آن استقبال کنند زیرا هزینه های درمانی سالانه افزایش یابد.

دکتر هاشمی متوسط تعداد دندانهای پوسیده مردم ایران در میانسالان را 13 دندان عنوان کرد و گفت: مردم باید دندانهای خود را بیمه کنند و از سوی دیگر از سنین کودکی، از دندانهای خود مراقبت کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در قالب طرح تحول سلامت، 35 میلیون نوبت خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی برای 7 میلیون نفر از دانش آموزان انجام شد اما مردم در مصرف مواد غذایی مانند شیرینی جات، توجه داشته باشند و حتما از مسواک هم استفاده نکنند البته استفاده از مسواک، تضمینی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان نیست بلکه خطر پوسیدگی را کاهش می دهد.

دکتر هاشمی اضافه کرد: دولت از خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی حمایت می کند اما برای درمان، مردم نیز با پرداخت حق بیمه برای خدمات دندانپزشکی، در تامین اعتبارات مشارکت کنند و از سوی دیگر ضروری است که بیمه ها بیشتر تقویت شوند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت پیشرفت ساخت بیمارستان400 تختخوابی اسلامشهر، گفت: ساخت این پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می شود و راه اندازی آن یکی از آرزوهای بزرگ مردم این منطقه و وزارت بهداشت است.

دکتر هاشمی افزود: این بیمارستان پس از تکمیل، ظرف مدت حداکثر دو ماه، تجهیز و آماده افتتاح می شود و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز برای تسریع در بهره برداری از این بیمارستان، 70 میلیارد تومان، وام گرفته و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از تکمیل این بیمارستان تا پایان سال جاری خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha