کد خبر: هدررفت-10-میلیارد-تومان-در-اثر-استعمال-د
۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از کاهش قیمت انواع سیگار تصریح کرد: بر اثر استعمال دخاینات در کشور، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به هدر می‌رود که این امر۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی به همراه دارد.

 

دکتر عبدالرحمان رستمیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت تصریح کرد: با توجه به این‌که کالاهای آسیب‌رسان تاثیر سوء بر سلامت افراد دارد و قطعا دخانیات در زمره این کالاها به شمار می‌آید، با تعیین مالیات برای این اقلام می‌توان در راستای کاهش مصرف آن قدم برداشت.
رستمیان با تاکید بر این‌که یکی از هوشمندانه ترین مالیات‌ها، وضع مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان است، اذعان داشت: این اقدام با هدف کاهش مصرف و نیز افزایش بودجه دولت و هزینه برای کالاهای تهیه کالاهای سلامت انجام می‌شود.
وی یادآور شد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94، کمیسیون بهداشت و درمان با افزایش مالیات، حدود 150 میلیارد تومان، برای کالاهای آسیب‌رسان در عرصه مواد غذایی موافقت کرد.
رستمیان متذکر شد: متاسفانه مردم آگاهی کافی از ماود غذایی مصرفی ندارند و همین امر موجب شده است چاقی به یکی از مشکلات جدی در حوزه سلامت تبدیل شود.
وی ادامه داد: در بررسی بودجه سال جاری با افزایش مالیات برای سیگار در حوزه خرده‌فروشی موافقت شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان اذعان داشت: اخذ مالیات در کشورمان باید در مسیر درست قرار گیرد؛ ضمن این‌که بیشترین سود از تولید سیگار برای کارخانه‌ها است. به بیان دیگر، قیمت سیگار از تولید تا مصرف تا 3 برابر افزایش می‌یابد که هیچ نفعی برای سلامتی ندارد.
وی گفت: هدف ما، عدم مصرف سیگار در جامعه است و امیدواریم روزی برسد که درآمد از محل اخذ مالیات دخانیات به صفر برسد؛ چرا که سلامتی مردم مدنظر می‌باشد.
رستمیان یادآور شد: این جزء تعهدات بین‌المللی ما بوده است که از سال 85، هر سال 10 درصد به مالیات افزوده شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

قیمت سیگار کاهش یافت، مواد لبنی و پروتئینی گران شد
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم با یادآوری ارجاع تبصره 7 لایحه بودجه 95 به کمیسیون تلفیق ادامه داد: در این تبصره به مالیات بر خرده‌فروشی توجه شده است، چراکه در گذشته به وفور شاهد عرضه قاچاق محصولات آسیب‌رسان هستیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی‌های انجام شده در سال 92، سیگار نوعی از سیگار با قیمتی معادل 4 هزار تومان به فروش می‌رسید؛ اما در سال 95 به 3800 رسید. این بدان معنا است که قیمت سیگار درکشور به جای افزایش، کاهش یافته است در حالی که مواد لبنی مانند شیر افزایش چشمگیری داشته که به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه به خوبی هدف‌گذاری کند.
رستمیان اذعان داشت: متاسفانه تلاش ما برای افزایش مالیات بر سیگار مورد مخالفت بسیاری از گروه‌ها اعم از سرمایه‌گذاران است که به نظر می‌رسد منفعتی در پرداخت نکردن مالیات این کالا دارند.
وی تصریح کرد: با موافقیت کمیسیون تلفیق و دولت، افزایش مالیات برای هر نخ سیگار داخلی 10 تومان، هر نخ سیگار تولید مشترک 35 تومان و برای واردات خارجی، هر نخ 50 تومان به تصویب رسیده است.
رستمیان متذکر شد: بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان اعتبار بخش سلامت به آسیب‌های ناشی از مصرف سیگار اختصاص می یابد که از جیب دولت و مردم پرداخت می شود در حالی که ثابت شده با افزایش مالیات این رقم کاهش پیدا می‌کند.
رستیمان گفت: اطرافیان نیز از استعمال دخانیات رنج می‌برند و ابتلا به بیماری‌ها برای این دسته از افراد، هزینه قابل تاملی را به بخش درمانی کشور تحمیل می‌کند.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha