کد خبر: نیروهای-مسلح-ما-نگاهبان-صلح-و-امنیت-منط
۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹

رییس‌ جمهور، عشق، اعتماد و احساس تکلیف شرعی نیروهای مسلح در برابر فرماندهی کل قوا را از ویژگی های ممتاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: قدرت ما تدافعی و بازدارنده و نه تهاجمی است اما نشان داده ایم که در برابر تجاوز متجاوزان تا چه حد سخت و قاطعانه از ملت و کشورمان دفاع می کنیم.

به گزارش خبرگزاري سلامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تبریک و تهنیت این روز خجسته، به همه پرسنل ارتش، افسران، درجه‌داران، کارمندان، خانواده‌های گرامی، ایثارگران ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، بسیج قهرمان و بویژه فرماندهی معظم کل قوا، گفت: روز ارتش یادآور ایثار و فداکاری، دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول 8 سال دفاع مقدس و پاسداری آنها از مرز و بوم این کشور است.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه از ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره با نیکی و عظمت یاد می‌شود، اظهار داشت: نام برخی از ارتش‌های دنیا یادآور دخالت در امور داخلی سایر کشورها، نسل‌کشی، حمایت از تروریسم، کودتا و بی‌اعتنایی به نظرات ملت و قانون اساسی است، اما ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور نظم، انضباط، ایمان و دفاع مشروع از سرزمین مقدس ایران و حرکت در چارچوب قانون و منافع و مصالح ملی است.

دکتر روحانی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را در 8 سال دفاع مقدس، پس داد، هیچ عملیات بزرگی در دوران 8 سال جنگ تحمیلی نمی‌یابید که از حرکت پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای رساندن مهمات، تجهیزات و سلاح از مناطق دور دست جهان قرین نباشد.

رییس‌ جمهور افزود: هیچ عملیات بزرگی در 8 سال دفاع مقدس نمی‌یابید مگر آنکه قبل از عملیات، پرواز آر.اف.4  را در  آن منطقه شاهد بودیم و با این نوع هواپیماها بود که طراحی عملیاتی و نظامی، تکمیل می‌شد و هیچ عملیاتی را در آن دوران نمی‌یابید مگر آنکه پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی، توپخانه و زرهی نیروی زمینی و هوانیروز در کنار رزمندگان وجود نداشته باشد و همچنین در 8 سال دفاع مقدس، شاهد وحدت ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در کنار هم هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران با فداکاری و ایثار به وظایف خود در قانون اساسی عمل کرد و طبق قانون اساسی، ارتش جمهوری اسلامی ایران وظیفه پاسداری از استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، گفت: حفظ نظام، حراست از تمامیت ارضی ایران و اقتدار کشور به صراحت در قانون اساسی بر دوش ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: امروز توانایی و قدرت نظامی هوشمند نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و پدافند هوایی در کنار سپاه پاسداران قدرتمند، بسیج دلاور و نیروی انتظامی، با دوران 8 سال دفاع مقدس قابل مقایسه نیست.

دکتر روحانی تصریح کرد: روزی نیست، مگر آنکه ابتکار نیروهای مسلح و صنعت دفاعی در شرایط و میدان جدید و همچنین تجهیزات و ابتکارهای نو، ما را قدرتمندتر از گذشته نکرده باشد.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه مفتخریم یکی از اهداف بلند دولت یازدهم تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است، افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که در دولت تدبیر و امید، بودجه دفاعی نسبت به آغاز دولت، 145 درصد رشد داشته و این به معنای آن است که در شرایط سخت اقتصادی، اهتمام دولت به تقویت بیشتر نیروهای مسلح بوده است.

دکتر روحانی افزود: دولت یازدهم افتخار دارد که بعد از فراز و نشیب زیاد در سال‌های گذشته یکی از تجهیزات مهم دفاع هوایی کشور را در داخل کشور، تولید و در اختیار نیروهای مسلح کشور، قرار داد.

رییس‌ جمهور اظهار داشت: دولت یازدهم افتخار دارد که از لحاظ تجهیزات و امکانات راهبردی نیروهای مسلح در 3.5 سال گذشته به اندازه ده سال پیش از آن، خدمات ارایه داده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگر بیشتر است، تأکید کرد: نیروهای مسلح ما هیچگاه تهدیدی برای دیگران نبوده‌اند و برخورد نظامی با کشورهای دیگر، هیچگاه در اولویت آنها نیست، اما در عین حال باید همواره هوشیاری خود را در برابر توطئه دیگران حفظ کرده و قدرت دفاعی خود را افزایش دهیم.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: همسایگان ایران مطمئن باشند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت دفاعی برای همه کشورهای منطقه خاورمیانه هستند و اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی ایران، قدرتی بازدارنده بوده و تهاجمی نیست.

دکتر روحانی تأکید کرد: ما در عین حال بارها نشان داده‌ایم که در برابر تجاوز دشمن و متجاوزین سخت و قاطعانه ایستاده و از کشور و ملت دفاع می‌کنیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دارای ویژگی‌هایی هستند که در کمتر کشوری سراغ داریم، گفت: ایمان و انگیزه الهی که در قلوب نیروهای مسلح است، ویژگی‌ای بوده که آنها را همواره برای ایثار و جانبازی آماده نشان داده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ قدرت، تجهیزات و امکاناتی جای ایمان، انگیزه و نیروی انسانی نیروهای مسلح را نمی گیرد.

رییس‌ جمهور گفت: ملت ایران در کنار نیروهای مسلح و نیروهای مسلح همواره در کنار ملت هستند و هر جا که صحبت از دفاع از منافع ملی به میان می‌آید، نیروهای مسلح در خط اول حراست از آن، هستند.

دکتر روحانی افزود: هر زمان که ملت ایران دچار رنج و سختی و آلام و مشکلات طبیعی باشند، نیروهای مسلح در کنار مردم هستند و این ارتباط میان ملت و نیروهای مسلح از ویژگی‌های متمایز نیروهای مسلح ایران، با دیگر کشورها است.

رییس‌ جمهور، فرماندهی فرمانده کل قوا بر نیروهای مسلح را از دیگر ویژگی‌های متمایز نیروهای مسلح ایران، نسبت به ارتش‌های جهان برشمرد و گفت: فرماندهی کل قوا از اسلام، فقه، ولایت و عقل و اعتدال، نشأت دارد و این جایگاه به لحاظ دینی و قانونی دارای شأن و مرتبه است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه، سلاح و سداد نیروهای مسلح ما، اجرای توصیه و وصیت امام راحل و تأکیدات مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه نیروهای مسلح باید از بازی های سیاسی فاصله داشته باشد، است، گفت: هر چه فاصله نیروهای مسلح از سیاست و سیاست‌بازی‌ها دور باشند، با قدرت و اقتدار بیشتر می‌توانند از منافع مردم دفاع کنند که ارتش و نیروهای مسلح در طول 30 سال گذشته پس از دفاع مقدس به این تأکید امام و رهبری به خوبی عمل کرده‌ و این ارزشمند است.

دکتر روحانی افزود: البته براساس قانون، ارتش و نیروهای مسلح، باید در زمان صلح در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی و عمرانی در صورتی که به قدرت دفاعی آنها لطمه‌ای وارد نشود، به دولت کمک کنند، اما در عین حال ورود نیروهای مسلح در وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آنها را از هدف و وظیفه اصلی خود دور کند.

رییس‌ جمهور اظهار امیدواری کرد، با وحدت نیروهای مسلح و اجرای دستورات مقام معظم رهبری، هر روز شاهد وحدت و اقتدار بیشتر نیروهای مسلح باشیم و در همه جا مردم در کنار نیروهای مسلح احساس امنیت و آرامش کنند.

پس از سخنان رییس جمهور یگان‌های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز تجهیزات و یگان‌های محمول نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و پدافند هوایی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

همچنین در این مراسم، جنگنده‌ها و بالگردهای نیروی هوایی ارتش نیز به اجرای رژه هوایی در جوار مرقد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha