کد خبر: نکاتی-که-خانواده-بیماران-سرطانی-باید-ب
۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳

متخصص راديوتراپي و آنكولو‍ژي با اشاره به اهداف شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان گفت: فواصل شیمی درمانی به نوع بیماری و پروتکلی که پزشک معالج انتخاب کرده است، بستگی دارد.

 

پیام آزاده در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، در مورد این‌که هدف از انجام شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان چیست، اظهار داشت: بسته به نوع  سرطان مرحله تومور و وضعیت سلامت عمومی بیمار هدف از شیمی درمانی می‌تواند متفاوت باشد که درمان قطعی جلوگیری از گسترش دوردست سرطان و آهسته کردن رشد سرطان از جمله این اهداف به شمار می‌رود.

وی افزود: کشتن سلول‌هایی که به دیگر نواحی بدن ممکن است گسترش پیدا کرده باشند همچنین برطرف کردن علائم ناشی از سرطان از دیگر اهداف شیمی‌ درمانی بشمار می‌رود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گاهی اوقات بیمار برای درمان سرطان فقط به شیمی درمانی احتیاج دارد افزود: اما در اکثر مواقع در کنار جراحی یا پرتودرمانی از شیمی‌ درمانی نیز استفاده می‌شود.

 به گفته این متخصص راديوتراپي و انكولو‍ژي، اگر بیماری سرطان مجدد در بیمار عود کند  در کنار سایر درمان‌ها شیمی‌ درمانی نیز استفاده می‌شود. همچنین فواصل شیمی درمانی به نوع بیماری و پروتکلی که پزشک معالج انتخاب کرده بستگی دارد.

 آزاده درمورد دستورات ایمنی شیمی درمانی در منزل گفت: اکثر بیمارستا‌ن‌ها دستورهای ایمنی را برای کاهش مواجه به شیمی درمانی در منزل توصیه می‌کنند بر همین اساس بهتر است این داروها زمانی که به صورت قرص هستند برای مصرف نشکسته و آنها را دو تکه نکرد و زمانی که بیمار قادر به بلع دارو نیست باید با انکولوژیست مربوطه مشورت کرد.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در صورتی که داروی شیمی درمانی روی پوست ریخت آن را با آب و صابون بشویید و در صورتی که با هرگونه التهاب یا قرمزی در آن ناحیه بیمار مواجه شدید باید این مساله را به پزشک در میان گذاشت.

وی تصریح کرد: داروهای خوراکی یا تزریقی شیمی درمانی را باید طبق دستور پزشک نگهداری کرده و آنها را از دسترس کودکان دور نگه داشت همچنین بیمار باید در زمان مصرف این داروها از حاملگی جلوگیری کرده و به این مساله توجه داشت که شیردهی در طی شیمی درمانی ممنوعیت دارد.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha