کد خبر: نکاتی-که-بیماران-قلبی-و-عروقی-در-نوروز-ب
۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۶

خبرگزاری سلامت: به منظور اهمیت سلامت افراد به ویژه بیماران قلبی و عروقی در تعطیلات طولانی مدت سال نو که تغییرات خاصی را در شرایط زندگی افراد ایجاد می‌کند، رعایت نکاتی را می‌طلبد که ذکر و یادآوری آنها خالی از لطف نخواهد بود.

دکتر مسعود قاسمی، رییس انجمن آترواسکلروز ایران می‌گوید: بیماران قلبی و عروقی که بر اساس برنامه ریزی ویزیت مرتب، زمان ویزیت مجدد آنها قبل از اتمام سال جاری فرارسیده به هیچ عنوان نباید به دلیل مشکلات روزانه، افزایش کارها و سختی‌هایی که در اواخر سال ایجاد می‌شود، از مراجعه به کادر پزشکی امتناع کنند تا ضمن تجویز داروها و توصیه های لازم با خیالی آسوده به پیشواز سال جدید و تعطیلات بروند.

چه بسا گاهی اوقات به دلیل گرفتاری‌های روزمره یا به بهانه آنها امکان دارد ویزیت به موقع انجام نشود و بیمار در شرایط نامناسب تعطیلات که معمولا ممکن است امکانات پزشکی دچار نقصان شود با مشکلات ناشی از عدم دریافت ویزیت به موقع برخوردار شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر برای یک بیمار به دلیل تنگی رگ‌های قلب استنت تعبیه می‌شود یا زمانی که درمان بیمار مبتلا به فشار خون به صورت کامل انجام نشده باشد یا در حضور ادامه همان درمان با افزایش یا تغییر فشار خون مواجه می‌شود و یا این که بیمار با شرایط جدیدی مواجه شود نباید به حساب مورد غیر مهم گذاشته شود؛ بلکه باید قبل از آغاز تعطیلات نوروز این موضوع مورد بررسی‌های جدی قرار بگیرد تا تغییرات دارویی اعمال شود. بنابراین بیماران نباید به دلیل تعطیلات نوروز موضوع را پشت گوش بیاندازند. به عنوان مثال، بیماری که جراحی قلب باز انجام داده یا آنژیوگرافی و استنت گذاری داشته یا بیماری مهم قلبی مانند سکته حاد قلبی و ... را پشت سر گذاشته نباید ویزیت پزشک را به بعد از تعطیلات موکول کند، زیرا امکان دارد در طول تعطیلات شرایط به گونه‌ای تغییرکند که به صورت اورژانس مجبور به مراجعه شود.

متخصص بیماری‌های قلب وعروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی و والولوپلاستی تغییر شرایط آب و هوایی و غذایی در مسافرت‌های متدوال نوروزی را نکته بسیار مهمی می‌داند و توضیح می‌دهد: به هر صورت امکان دارد در تعطیلات به اندازه ای در غذاها، میزان فعالیت و میزان خواب روزانه و شبانه تفاوت‌هایی ایجاد شود، اما ثابت شده که بیماران قلبی دچار تنگی رگ‌های قلب، درجاتی از نارسایی های قلب، فشار خون بالا و مواردی از این دست به هیچ عنوان نباید برنامه غذایی و مصرف داروها را تغییر دهند. در بسیاری از مواقع بیماران به دلیل مواجه با دوستان و اقوام به صورت خواسته یا ناخواسته امکان دارد از مصرف داروها خودداری کنند یا دوز داروها را تغییر دهند و به توصیه‌های غیر تخصصی عوامل غیرمتخصص گوش بدهند و در این شرایط خاص در برنامه روانی شان تغییراتی ایجاد کنند که این امر به طور جدی می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین با حفظ روحیه مسافرت و خوشحالی ناشی از سال نو برنامه‌های دارویی‌شان را تعقیب کنند و به اوامر افراد غیرمتخصص و غیر موثر در موضوع بیماری به هیچ عنوان توجه نکنند و روش صحیح و علمی را که قبلا به آنها توصیه شده نیز رعایت کنند.

وی در ادامه سخنانش ضمن تأکید جدی تذکر می‌دهد که فرد دچار بیماری‌های قلب و عروق یا فردی که بیماری قلب و عروق ندارد، اما در معرض ابتلا به آن قرار دارد. اگر علامتی پیدا کند که احتمال ظن بیماری قلبی و عروقی را برای او فراهم کند به هیچ عنوان نباید علامت را پنهان نگه دارد، زیرا با این کار خودش را معرض خطر قرار می‌دهد و به دلیل ملاحظه آن موضوع را وخیم تر می‌کند؛ در حالی که هنگام شروع علائم با مراجعه به موقع حداقل بار و فشار روانی را برای اطرافیان ایجاد می‌کند، اما با به تعویق انداختن آن قدر مسلم بیماری پیشرفت خواهد کرد و گاهی هم خطرات جدی و جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی بیان می‌کند: در تعطیلات به خصوص تعطیلات نوروز چند مشکل اصلی در خصوص تغذیه مانند حجم، نوع و کیفیت غذاها ایجاد می‌شود. به دلیل این که فرد در حال استراحت است، امکان دارد بیش از اندازه معمول غذا میل کند که بالطبع این امر در بیماران قلبی دچار افزایش فشارخون شریانی یا نارسایی قلب امکان دارد خطراتی را در پی داشته باشد.

موضوع مهم‌تر نوع غذاهای مصرفی است. بسیاری از بیماران با حضور در رستوران‌های بین راهی یا منزل اقوام غذاهای شور یا چرب میل می‌کنند که مشکلاتی را در پی خواهد داشت. بنابراین افرادی که در تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روند اگر برای آنها امکان پخت و پز وجود دارد، از همان برنامه غذایی همیشگی و توصیه شده توسط پزشک معالج تبعیت کنند. نباید تصور شود دوره تعطیلات به سرعت می‌گذرد و بی احتیاطی آن هم به صورت مکرر قابل قبول است، زیرا این امر می‌تواند در شرایط متفاوت بیمار خطرآفرین باشد.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران می‌گوید: در تعطیلات نوروز با بار بیشتری از مسافرین مواجه هستیم و در چنین شرایطی احتمال مسمومیت‌های غذایی و استفاده از غذاهای نامناسب، به عنوان مثال غذاهایی که با روغن‌های نامناسب طبخ داده می‌شوند و از کیفیت ناکافی برخوردار باشند، بیشتر است. بنابراین به مراکز مهمان پذیر توصیه می‌شود برای تهیه غذا از موادغذایی مرغوب استفاده نمایند و از طرفی دیگر تمامی مسافرین (البته تأکید اصلی ما بر بیماران قلبی است) بهتر است به رستوران‌های شناخته شده مراجعه داشته باشند. امیدواریم به عنوان شعار مراکز قلبی و عروقی دنیا و همچنین سازمان بهداشت جهانی با جمعیت سالم‌تر، بیماری‌های قلبی کمتر و آگاهی اجتماعی بیشتر برای اهمیت پیشگیری در بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قلب و عروق نیز مواجه شویم.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha