کد خبر: نکاتی-برای-پیشگیری-از-سرطان
۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، اگر می‌خواهید از این بیماری مهلک که سالانه افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند، در امان بمانید، باید سبک زندگی‌تان را تغییر داده و زندگی سالمی در پیش بگیرید. هفت نکته پیشگیرانه زیر را در زندگی‌تان به‌کار برید: ۱. دوری از تنباکو استفاده از هر نوع تنباکو، شما را در خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. سیگار کشیدن، فرد را در معرض سرطان‌هایی مانند سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، طحال، مثانه، پشت گردن و کلیه قرار می‌دهد. جویدن تنباکو با ابتلا به سرطان‌های دهان و طحال مرتبط است. همچنین افرادی که سیگار مصرف نمی‌کنند، اما در معرض دود سیگار هستند، احتمال دارد به سرطان ریه مبتلا شوند. پرهیز از سیگار، بخش مهمی از پیشگیری از ابتلا به سرطان است. اگر برای ترک سیگار به کمک احتیاج دارید، نزد پزشک رفته و با استفاده از محصولات سیگار، خود را از شر این عادت مخرب برهانید. ۲. مصرف رژیم غذایی سالم اگرچه انتخاب غذاهای سالم نمی‌تواند صددرصد تضمینی برای دوری از ابتلا به سرطان باشد، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری مهلک را کاهش دهد. بنابراین موارد زیر را رعایت کنید:
  • میوه و سبزی بسیار بخورید. سعی کنید اساس رژیم غذایی‌تان از میوه، سبزیجات و حبوبات و گندم کامل باشد.
  • چاق نشوید. از خوراکی‌های پرکالری، مانند قند و شکر تصفیه شده و چربی‌های حیوانی، که موجب چاقی می‌شوند، دوری کنید.
  • نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. این نوشیدنی شما را در معرض سرطان‌هایی مانند سینه، روده بزرگ، کلیه و کبد قرار می‌دهد. بنابراین الکل مصرف نکنید.
  • گوشت فرآوری‌شده مصرف نکنید. بنابرگزارش آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت، مصرف حجم بالایی از گوشت‌های فرآوری‌شده، خطر انواع خاصی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
علاوه بر موارد فوق، بررسی‌ها نشان داده است، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف می‌کنند که حاوی روغن زیتون فوق‌بکر و آجیل است، کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتا روی غذاهای گیاهی، مانند میوه و سبزیجات، متمرکز است. افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، به جای مصرف کره از چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون و به گوشت قرمز، از ماهی مصرف می‌کنند. ۳. وزن سالم و زندگی فعال داشتن وزن متناسب می‌تواند از خطر انواع سرطان‌ها، از جمله سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه، بکاهد. فعالیت فیزیکی داشتن هم به کاهش ابتلا به سرطان و همچنین متناسب بودن، کمک می‌کند. برای این منظور، هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش‌های هوازی یا ۷۵ دقیقه ورزش‌های قدرتی، مناسب است. البته روزانه ۳۰ دقیقه ورزش، ایده‌آل است. ۴. دوری از نور خورشید سرطان پوست، یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها و البته قابل پیشگیری‌ترین آنهاست. به موارد زیر توجه کنید تا به سرطان پوست مبتلا نشوید:
  • از نور خورشید وسط روز دوری کنید. بین ساعات ۱۰ صبح تا چهار بعداز ظهر، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. اشعه‌های مضر خورشید، در این بازه زمانی در شدیدترین حالت خود قرار دارند.
  • در سایه بمانید. وقتی بیرون از خانه هستید، تاجایی‌که امکان دارد در سایه بمانید. استفاده از عینک آفتابی بزرگ نیز فراموش نشود.
  • بخش‌های در معرض نورخورشید را بپوشانید. وقتی زیر نورخورشید هستید، لباس‌هایی بپوشید که بیشتر قسمت‌های بدن‌تان را بپوشاند تا نور خورشید به آنها نتابد. البته از لباس‌هایی استفاده کنید که نور ماوراء‌بنفش خورشید را منعکس می‌کند.
  • ضد‌آفتاب استفاده کنید. حتی در روزهای ابری، از ضد‌آفتابی با قدرت SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. در استفاده از این کرم، صرفه‌جویی نکنید و آن را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.
  • از لامپ‌های خورشیدی یا تخت‌های برنزه‌کننده دوری کنید. این وسایل، به اندازه نور خورشید، مضر هستند.
۵. واکسن بزنید. پیشگیری از سرطان، شامل مراقبت از برخی از عفونت‌های ویروسی نیز هست. با پزشک‌تان در مورد واکسن‌های زیر مشورت کنید:
  • هپاتیت B. این بیماری، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد. واکسن هپاتیت B، برای برخی از بزرگسالان که در خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار دارند، تجویز می‌شود. مانند افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند یا از مواد مخدر وریدی استفاده می‌کنند. مردها همجنس‌گرا و همچنین افرادی که در حوزه سلامت کار می‌کنند، در معرض ابتلا به هپاتیت B، هستند.
  • ویروس پاپیلوم انسانی. این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و فرد را در معرض ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم و سرطان‌های تناسلی دیگر و سرطان‌های گردن و سر قرار می‌دهد. توصیه می‌شود که دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله، واکسن این ویروس را دریافت کنند.
۶. پیشگیری از رفتارهای پرخطر پیشگیری از رفتارهای پرخطر می‌تواند جلوی ابتلا به برخی از عفونت‌ها که فرد را به سرطان مبتلا می‌کند، بگیرد. از این رفتارهای پرخطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • رابطه جنسی در خطر. افرادی که شریک جنسی متعددی دارند، خود را در معرض ابتلا به عفونت و بیماری‌های مهلک قرار می‌دهند. عفونت‌هایی مانند ویروس پاپیلوم انسانی یا ویروس ایدز، رایج‌ترین عفونت‌هایی هستند که افراد را مستعد سرطان‌های مقعد، کبد و ریه می‌کند. البته این عفونت‌ها می‌توانند فرد را به ابتلا به سرطان‌های گلو، آلت تناسلی مردانه، فرج و مهبل هم مبتلا کند.
  • استفاده مشترک از سرنگ. استفاده از سرنگ افرادی که مواد مخدر وریدی استفاده می‌کنند، می‌تواند فرد را به ویروس ایدز یا هپاتیت B و C، مبتلا کند. این بیماری‌ها، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند.
۷. مراقبت‌های پزشکی منظم برای پیشگیری از مرگ زودهنگام ناشی از سرطان، مانند پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و سینه، آزمایش‌های لازم را به طور مرتب انجام دهید. اگر سرطان‌ها، به موقع تشخیص داده شوند، درمان موفقیت‌آمیزی خواهند داشت. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha