نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات روزهای اخیر خوزستان، گفت: خوزستان را به عنوان آفریقای دوم تبدیل کرده اند. محیط زیست کشور ما در اوج بی کفایتی و بی توجهی بوده و در بی اعتنایی به سر می برد و خانم ابتکار خیلی عالی شعار می دهد ولی شعارهایش به دروغ و به دور از واقعیت است. همین پدیده های اخیر، بهترین جواب به ادعاهای خانم ابتکار و بهترین جواب بر وعده وعیدهایی بود که آقای رئیس جمهور در سال 92 به خوزستانی ها داده، بود.

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درباره مشکلات ایجاد شده در روزهای اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، اظهار داشت: وضعیت ریزگردها بیش از 10 سال است که بر استان خوزستان سایه افکنده است. دولت هایی آمدند، رفتند و قول و قرارهایی هم می دهند ولی در عرصه عمل تاکنون هیچ اقدام عملی انجام نداده اند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با بیان این که اخیرا در دو هفته گذشته از شدت ریزگردها و شدت غلظت آلودگی هوا، با اندک رطوبت، ریزگردها به حالت گِل تبدیل می شوند، تصریح کرد: این گل ها هنگامی که روی شبکه برق می نشینند، آن را از کار می اندازند. وقتی شبکه برق از کار انداخته می شود، به تبیعت آن، آب هم قطع می شود. آب که قطع می شود خیلی از مسائل به چالش کشیده می شود. مدارس، دانشگاه ها، مراکز عمومی و بیمارستان های ما تعطیل می شوند. وقتی برق نداریم باعث اختلال در شبکه حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی می شود.

ساعدی افزود: همه ایستگاه های پمپ بنزین و گازوئیل از کار انداخته می شوند و در 24 ساعتی که گذشت، زندگی خوزستان واقعا فلج شده  و متاسفانه حتی تاثیر منفی در اقتصاد کشور گذاشته است، چرا که در همان 24 ساعت که گذشت، 800 هزار بشکه نفت که سهمیه صادرات کشور بوده است،  از کار انداخته شد و به صادرات نفت خلل وارد کرد که این باعث اختلال در اقصاد کشور می شود.

وی گفت: به دلیل این که خوزستان، 80 درصد انرژی کشور را در خود دارد، متاسفانه اگر این پدیده ادامه پیدا کند در اقتصاد کشور چشمداشت جالبی نخواهیم داشت. از این بابت متاسفانه وزارت نیرو و بقیه وزارتخانه ها مثل نفت و بی کفایتی محیط زیست در برخورد با این دو وزارتخانه، خوزستان را به چالش کشیده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با اشاره به دست کاری در طبیعت استان خوزستان، خاطرنشان کرد: در طبیعت دست کاری کرده اند و تالاب ها را خشکاندند، به خاطر این که دکل های نفتی مستقر شود. وزارت نیرو هم صدا و هم نوا با وزارت نفت شده است و حق آبه تالاب هورالعظیم را قطع کرد و امروز تالابی به اسم هورالعظیم که به عنوان یکی از تالاب های بین المللی و جزء پنج تالاب بزرگ کشور روی آن حساب می شد، متاسفانه به یک خشکی تبدیل شده است که به کانون ریزگردها مبدل شده است.

عضو كميسيون انرژي مجلس  یادآور شد: متاسفانه خیلی از زمین های کشاورزی که تحت کشت بوده از بی آّبی و کم آبی به یک صحرایی تبدیل شده  و خوزستان را به عنوان آفریقای دوم تبدیل کرده اند که این خیانت به خوزستان، کشور، مردم و محیط زیست است. ولی متاسفانه محیط زیست کشور ما در اوج بی کفایتی و بی توجهی بوده و در بی اعتنایی به سر می برد و خانم ابتکار خیلی خوب و عالی شعار می دهد ولی شعارهایش به دروغ و به دور از واقعیت است و همه خوزستانی ها و نمایندگان تا به حال تذکراتی را به ابتکار و رئیس جمهور داده اند.

وی افزود: آنها طفره می رفتند و آمار و ارقامی را از صدا و سیما پخش می کنند، ولی حالا همین پدیده های اخیر که در این هفته که در 2 روز گذشته بود و هفته پیش که خوزستان را به تعطیلی کشاند و حتی به اقتصاد کشور لطمه وارد کرد، بهترین جواب به ادعاهای خانم ابتکار و بهترین جواب بر وعده  وعیدهایی بود که آقای رئیس جمهور در سال 92 به خوزستانی ها داده، بود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه گفت: برای راه حل این مشکل، هیچ راهی وجود ندارد، الا این که آب رها کنند. یعنی از سد کرخه آب بالا را رها کنند تا رفته و هورالعظیم را پر کند و بحث آب از سرشاخه های کارون را پایان دهند تا آب بیشتری در رودخانه کارون و جراحی و رودخانه های دیگر آزاد کنند تا زمین های لایزرع امروز را به زیر کشت برگردانند. چون این زمین ها حاصلخیز بوده اند و از کم آبی ترک شده اند.

ساعدی در پایان اظهار داشت:این زمین ها که دیگر کشت نمی شوند و به عامل ریزگرد تبدیل شده اند. یعنی خوزستان در بعد تامین آب را به 10 الی 15 سال گذشته برگردانند تا طبیعت مستقر شود و از شر این ریزگردها هم خوزستان، ایلام و هم استان های هم جوار خوزستان خلاص شوند و این پدیده مرتفع شود.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha