کد خبر: نظارت3000-تیم-بازرسی-بر-سلامت-مواد-غذایی-م
۷ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۶

رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت در خصوص آمادگی تیم های بازرسی گفت : در حال حاضر  بیش از 3000 تیم بازرسی در سراسر کشور بر عرضه ی مواد غذایی در ماه مبارك رمضان  نظارت میکنند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاري سلامت صدای پای مهربانترین ماه خدا به گوش میرسد .صدای دعای سحر و مناجات افطار.

ماهی که خدا بیش از گذشته درهای رحمتش را به روی بندگانش می گشاید تا بیش از پیش از فضل و رحمتش بهره مند کند.زمین را پر میکند از رحمتی که بندگان یکسال انتظارش را میکشند.

درمیان این تب و تاب ماه مبارک رمضان آنچه چهره ی شهررا متحول میکندمواد غذایي  ا ست که اگر حتی در ماه های دیگر سال هم وجود داشته باشند در این ماه انگار در ویترین مغازه ها حرف های دیگری برای گفتن دارند خوردنشان برای برخی ها اوجب واجبات است،از زولبیا و بامیه های خوش رنگ و لعاب تا آش و حلیمی که پای ثابت سفره ی افطار بسیاری از  روزه داران است .

این روزها تقریبا هر گوشه شهر را که نگاه کنی  از مغازه های فست فود و رستوران ها  گرفته تا لباس فروشی و گلفروشی ها و یا حتی چرخ دستی هایی  که فصل به فصل بارشان تغییر میکنند   بساط آش و حلیمشان به راه است تا دم اذان روزه داران را با ظرفی از این خوراکی های پرطرفدار راهی خانه و جیب خود را مزین به اسکناس های فروش آن کنند .

همین همه گیر شدن فروش مواد غذایی که گاهی در برخی آنها خبری از رعایت بهداشت نیست و بویی از آن نبردند تا بساط رونق کسب و کار برخی سودجویان را فراهم کند ضرورت نظارت بیشتر را هم از سوی خود مردم و هم از سوی بازرسان دو چندان میکند .

 دکتر صادق نیت رییس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  با اشاره به تغییرعادات غذایی مردم در ماه مبارک رمضان گفت : وزارت بهداشت بازرسی خود را از مراکز عرضه ی آش و حلیم و شیرینی جات که در این ماه خریدشان افزایش پیدا میکند ونیاز هست که با جدیت بیشتری بهداشت را پیگیری کنند برنامه ریزی کرده و در این ماه نظارتمان روی این اقلام تشدید پیدا میکند .

وی در خصوص نوع بازرسی از واحد های فروش مواد غذایی افزود: بازرسی های ما امسال تفاوت کیفی هم دارد و آن تجهیز بازرسان به سیستم پرتابل سنجش کیفی مواد غذایی هم از لحاظ آلودگی های میکروبی و هم آلودگی شیمیایی است.

وی تصریح کرد : این تجهیزات پیشرفته ترین تجهیزات پرتابل سنجش کیفیت مواد غذایی در دنیا است  که میتواند مواد غذایی مختلف از روغن های مورد استفاده در رستوران ها  تا سلامت انواع گوشت و نمک نان وسایر مواد  را از نظر بار میکروبی سنجش و کمتر از چند دقیقه میزان آلودگی را مشخص کند تا اگر تخلفی صورت گرفته  باشد امکان  معدوم کردن مواد غذایی غیر بهداشتی و در کنار آن برخورد با افراد خاطی را در کمترین زمان برای ما فراهم میکند و این در حالیست که در گذشته مدت زمان گزارش تخلفات به ما و ارسال میزان آلودگی مواد غذایی  از سوی آزمایشگاه زمان زیادی صرف میکرد واثربخشی را پایین میاورد و این کار امسال با سرعت بالاتری انجام میپذیرد.

✍️ 3000 تیم آماده بازرسی

رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت در خصوص آمادگی تیم های بازرسی گفت : در حال حاضر  بیش از 3000 تیم بازرسی در سراسر کشور بر عرضه ی مواد غذایی در ماه مبارك رمضان  نظارت میکنند .

وی با بیان این مطلب افزود : مردم باید  توجه داشته باشند که تمام مراکزی که برای تهیه ی مواد غذایی ماه رمضان مراجعه میکنند همه کارت بهداشت و پروانه بهداشتی داشته باشند و متصدی باید کارت و پروانه  بهداشت را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

صادق نیت در مورد گزارش های مردمی گفت : در صورتی که  مردم شاهد هرگونه تخلف از سوی برخی واحد ها بودند میتوانند با سامانه  190 با ما در میان بگذارند ، 6000 بازرس در سراسر کشور این گزارشها را دریافت و برای رسیدگی به آنها  اقدام میکنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد  مراکز عرضه كننده مواد غذایی در ماه رمضان در شهرهای مختلف متفاوت است ، گفت : مراکزمتعددی وجود دارد که این مواد غذایی را یه فروش میرسانند و نگرانی ما عرضه ی این مواد از سوی  دستفروشان است که  به دور از هرگونه مجوز و رعایت موازین بهداشتی اقدام به فروش میکنند و از شهرداری ها نیز درخواست میکنیم در این امر مهم یاری کنند و با این موارد برخورد کند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha