کد خبر: نظارت-بر-عملکرد-قلب-با-استفاده-از-ابزار
۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۸

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، تاکنون مطالبی در مورد سنسورهای "خالکوبی الکترونیکی" منتشر شده که نشان‌می‌دهد بسیار راحت‌تر از الکترودهای سخت مرسوم برای نظارت قلب بیماران قلبی است.

براساس گزارش «نیواطلس»، تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین به سرپرستی «نانشو لو»، این وسیله را ارائه کردند و مدعی شدند که این سنسور بسیار دقیق‌تر از هر روش دیگری است زیرا با استفاده از دو راه نظارت بر قلب را انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ این وسیله شامل دو سنسور نواری نازک است. یکی از این سنسورها از طلا و پلاستیک پلی‌اتیلن ترفتالات و دیگری از پلیمری به نام پلی‌وینیلیدین فلورید ساخته شده است. سنسور دوم یک «پیزوالکتریک» است؛ یعنی این سنسور هنگامی که در معرض فشارهای مکانیکی قرار بگیرد بار الکتریکی را تولید می‌کند. همچنین این دو سنسور به ورقه نازکی چسبیده که این ورقه با یک پانسمان تگادرم 3M پوشیده شده است.

این دستگاه به طور موقت به قفسه سینه و در اطراف قلب بیمار می‌چسبد، این تاتو الکترونیکی به گونه‌ای انعطاف‌پذیر است که به هنگام حرکت بیمار، کشیده می‌شود تا او احساس ناراحتی نکند.

در حال حاضر این سنسور برای انتقال اطلاعات به یک کامپیوتر متصل می‌شود اما محققان امیدوارند تا در آینده این سنسور اطلاعات را بدون اتصال و از طریق یک برنامه به نزدیک‌ترین گوشی تلفن همراه منتقل کند.

طبق این گزارش، همانطور که پیش از این گفتیم، این سنسور نظارت بر قلب را به طور همزمان و از طریق دو روش «الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) و seismocardiography (SCG) انجام می‌دهد.

الکتروکاردیو گرافی که اکثر مردم با آن آشنا هستند شامل ثبت فعالیت‌های الکتریکی است که با هر ضربان قلب تولید می‌شود. همچنین (SCG) نیز ارتعاشات قفسه سینه را که همراه با ضربان قلب است، اندازه‌گیری می‌کند. طبق گفته محققان (SCG) شکلی از کنترل کیفیت است که دقت قرائت نوار قلب را نشان می‌دهد.

سرپرست این مطالعات گفت: ما می‌توانیم از طریق این دو سنسور اطلاعات بیشتری را درباره سلامت قلب به دست بیاوریم.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha