کد خبر: نباید-به-قیاس-با-دوران-پیش-از-انقلاب-بس
۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹

معاون بهداشت وزارت بهداشت با برشمردن پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه سلامت پس از انقلاب تصریح کرد:باید به قیاس با دوران پیش از انقلاب بسنده کرد؛باید علم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.

 

دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت اظهار داشت: دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت را می‌توان مهم‌ترین اتفاقی به شمار آورد که در سال‌های پس از انقلاب عملی شده که تحت عنوان عدالت در سلامت از آن نام برده می‌شود.


سیاری تصریح کرد: بهره‌مندی مردم حتی در روستاها از خدمات بهداشتی و درمانی، اتفاق میمونی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروزه شاهد آن هستیم. در حال حاضر، برای هر چهار هزار روستا، یک پزشک عمومی و برای هر هزار روستای اصلی، دو بهورز به ارائه خدمات مورد نیاز می‌پردارند و مراقبت‌های اولیه از این طریق ارائه می‌شود.


وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، 423 قلم دارو تحت عنوان داروهای اساسی برای روستاییان و مراکز بهداشتی و درمانی فراهم شده است. همچنین تلقیح ده نوع واکسن برای 98 درصد از کودکان واجد شرایط انجام می‌شود که این مقدار در دوران پیش از انقلاب، تلقیح 6 واکسن برای 30 درصد از کودکان در سطح کشور بود.


معاون وزیر بهداشت متذکر شد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سالانه 10 هزار نوزاد به دلیل ابتلا به کزار جان خود را از دست می‌دادند که سال‌ها است موردی از مرگ و میر نوزادان در این زمینه نداشته‌ایم.

به گفته وی، 35 هزار کودک زیر 5 سال در سال 1364 در کشور به دلیل اسهال فوت شدند که این رقم در حال حاضر به کمتر از 150 مورد در یک سال کاهش یافته است.


سیاری یادآور شد: به ازای هر هزار تولد زنده، 145 کودک فوت می‌کردند که در حال حاضر به 15 فوتی کاهش یافته است. تعداد مادرانی که در اثر بارداری و زایمان فوت می‌شدند، بسیار بالا بود و هم اکنون 19 مورد به ازای یکصد هزار تولد زنده است.


نباید به قیاس با دوران پیش از انقلاب بسنده کرد

این مقام مسؤل با اشاره به این که جمع فوت مادر در اثر بارداری و زایمان در سال، 300 مورد می باشد، خاطرنشان ساخت: برای هر مورد مرگ کودک زیر 5 سال و هر مورد مرگ مادر، یک پرونده تشکیل می دهیم و موضوع را بررسی می کنیم.

وی اذعان داشت: با توجه به آنچه بیان گردید، دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه سلامت داشتیم؛ چه به لحاظ تربیت نیروی انسانی، چه دسترسی به خدمات، چه به لحاظ اقلام دارویی و در حوزه بهداشت به خصوص مراقبت مادران و کودکان و در زمینه سوءتغذیه توانسته ایم طی این مدت 50 درصد سوءتغذیه را کاهش دهیم.

سیاری تصریح کرد: البته در مقایسه با کشورهای دیگر، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و تنها نباید به قیاس با دوران پیش از انقلاب بسنده کرد. امروزه باید علم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم 


کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha