نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: صلاحیت حرفه ای پرستاری یکی از خواسته های پرستاران است که نشان دهنده درک بالای پرستاری از سلامت مردم است. خواسته ای که با وجود ایجاد سختی و زحمت برای خود پرستاران اما بخاطر ایجاد راحتی مردم در دریافت خدمات پرستاری مطلوب، مورد حمایت پرستاران است.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر رضا مظلوم با اشاره به اهمیت مقوله صلاحیت حرفه ای پرستاری، اظهارداشت: در حقیقت پرستاران بار دیگر نشان می دهند سلامت مردم برای این گروه از تبم درمانی، مهمتر از راحتی خودشان است. پرستاران خود داوطلب شده اند که با وجود داشتن مدرک تخصیلی معتبر، صلاحیتشان مجددا به بوته آزمایش سپزده شود تا اطمینان حاصل شود که ویژگیهای لازم برای ارایه خدمت را دارند.

وی ادامه داد: سوای اصل موضوع  که ضرورت تایید صلاحیت حرفه ای است و پرستاران خود پیشتاز ان بوده اند و گوی سبقت را از سازمانهای رسمی ربوده اند، موضوع شیوه اجرایی ان اهمیت دارد.

مظلوم تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه صلاحیت حرفه ای به صورت واقعی و نه صوری تایید شود.

وی گفت: دو رکنی که در صلاحیت حرفه ای مورد آزمون قرار می گیرند شامل خود پرستاران و نهاد رسمی آموزشی پرستاران است که مدرک تحصیلی اعطا کرده اند. بنابراین بدیهی است که این دو خود نمی توانند در تایید صلاخیت حرفه ای نقش قضاوتی داشته باشند که اگر چنین باشد تایید صلاحیت حرفه ای به یک امر صوری  تبدیل میشود.

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، افزود: اما آنچه این روزها مطرح است نقش نهاد رسمی وزارت بهداشت در اجرای صلاحیت حرفه ای است. در حالی که دخالت معاونت های وزارتخانه از معاونت آموزشی، درمان و پرستاری در اعطای صلاحیت حرفه ای به منزله سپردن مسئولیت تایید خود به خود است چون مسئولیت آموزش پرستاران بر عهده وزارت بهداشت است و حتی دانش اموختگان دانشگاه آزاد هم با تایید وزارت بهداشت مدرک می گیرند.

وی ادامه داد: در حقیقت هرگونه نقش مستقیم و غیر مستقیم وزارت بهداشت در ارزیابی صلاحیت حرفه ای، آن را به سمت یک موضوع صوری پیش می برد و این خواسته پرستاران نیست.

مظلوم گفت: تایید صلاحیت حرفه ای در همه جای دنیا و در داخل کشور برای سایر رشته ها از جمله مهندسی با هدف نقد و اطمینان از کفایت آموزش رسمی صورت می گیرد.

وی افزود: این نهاد هم در داخل کشور و هم در سایر کشور ها بدون شک نهاد حرفه ای صنفی است که در مورد اعطای صلاحیت حرفه ای پرستاری، سازمان نظام پرستاری است که نهادی قانونی با مجوز بالاترین رکن قانونگذاری کشور است.

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: طبق قانون نظام پرستاری، مصوبه هیئت دولت و برنامه توسعه کشور که بالاترین نهادها و اسناد بالادستی هستند، نظام پرستاری مسئول تایید صلاحیت حرفه ای است و هر گونه دستورالعمل خلاف این مصوبه، هم با قوانین بالادستی تعارض دارد و هم با ماهیت و اهداف صلاحیت حرفه ای همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: اینکه بر اساس بودن در یک نهاد یا سازمان بخواهیم مسئولیتی را برخلاف قانون به خودمان اضافه کنیم، امری قابل قبول نیست. ما می رویم اما پرستاری و مردم و سلامت می ماند.

مظلوم گفت: سازمان نظام پرستاری، سازمانی پویا و فعال در عرصه نظام سلامت است که به صورت قانونمند در عرصه حرفه ای پرستاری فعالیت دارد. دوره چهارم نظام پرستاری بر مبنای رای آگاهانه و آزادنه پرستاران سراسر کشور تشکیل شده و ارکان سازمان نظام پرستاری نیز به صورت قانونی بر مبنای رای نمایندگان مجمع و شورای عالی انتخاب شده اند. لذا نظرات و مواضع ارکان نظام پرستاری شامل شورای عالی و ریاست سازمان، هم قانونی بوده و هم مورد تایید هیئت مدیره ها و سایر ارکان نظام پرستاری و پرستاران است و لازم است مورد توجه نطام سلامت قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha