کد خبر: نامگذاری-معابر-به-نام-مشاهیر-اقدامی‌
۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۶
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، حسین نقاشی با اشاره به تداوم سنت نامگذاری مشاهیر و بزرگان فرهنگ و هنر ایران بر خیابانهای شهر تهران از این اقدام به عنوان یک اقدام اخلاقی و همگرایانه در راستای انسجام اجتماعی و اعتلای هویت ملی نام برد و تصریح کرد: نام گذاری‌های اخیری که از سوی کمیسیون نامگذاری شورا صورت گرفته است در راستای  پاسداشت مشاهیر و بزرگانی از عرصه‌های فرهنگ و هنر، سیاست و اجتماع،  قهرمانان ملی که در دفاع از مسائل  آیینی و سرزمین سالها تلاش و فداکاری کردند و از زندگیشان برای اعتلای ایران گذاشتند بوده است. نقاشی در ادامه با تاکید بر اینکه این اقدام دو وجه اخلاقی و همبستگی ملی را هدف قرار داده است گفت: بخش اخلاقی این اقدام به گونه ایی سپاسگذاری از این عزیزان را در بر دارد که به نظر من به این ختم نمی‌شود چرا که در وجه همگرایی و همبستگی ملی و اجتماعی این اقدام حول یک محور مشترک، ملتی را در کنار هم قرار می‌دهد که وحدت ملی را پررنگ تر از قبل به نمایش می‌گذارد. عضو کمیسیون نام گذاری شورای اسلامی‌شهر تهران تصریح کرد: به هر حال بزرگانی در گذشته همچون حافظ و سعدی و مولوی تا امروز و افرای همچون هوشنگ ابتهاج و سپانلو و دیگرانی که در عرصه‌های فرهنگ و هنر ما تلاش کردند  فرهنگ ایران را ساخته اند که به موجب آن یک هویت مشترک فرهنگی و ملی شکل گرفته است. برهمین اساس ملتی که یک پیشینه خالی و ضعیفی داشته باشد و یا مردمان آن از پیشینه فرهنگی و تولیدات مادی و معنوی فرهنگی و ادبیاتشان بی اطلاع باشند بسیار آسیب پذیر خواهند بود و همبستگی و هویت مشترک بینشان شکل نخواهد گرفت و درمقابل هجمه فرهنگ‌های رقیب به شدت آسیب پذیر خواهند بود. وی ادامه داد: بر همین اساس هدف شورای پنجم تهران که بر گرفته از آرای میلیونی شهروندان تهرانی بود با این نگاه و خواستگاه فرهنگی اقدام به نامگذاری معابر شهر به نام اهالی ادب و فرهنگ و هنر و سایر عرصه‌های در برگیرنده اجتماع کرده است. هدف اصلی وجه اخلاقی که همان سپاسگذاری از بزرگان و نیز وجه همبستگی و تقویت وحدت و انسجام ملی که عملگرایانه تر است را در نظر داشته اند که می‌تواند حول یک محور مشترک که زبان فارسی و یا موسیقی و فرهنگ اصیل ایرانی  است، در همه این موارد "ایران" محوریت و نقطه مشترک است. معاون  ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی‌شهر تهران در پاسخ به اینکه چه شد نام گذاری ادبا و شعرا در این دوره  به آن پرداخته شد گفت: کمیسیون نامگذاری و به خصوص رییس کمیسیون دکتر حق شناس که از اهالی فرهنگ و رسانه هم هستند در بررسی‌ها و با برگزاری جلساتی با اهالی هنر و ادب و فرهنگ و نهادهای مدنی مانند انجمن شعرا، سینماگران، خوشنویسان و ... و افراد برجسته به این جمع بندی رسیدند که نام گذاری‌ها در شکل عینی تر پیرامون پاسداشت اهالی ادب و فرهنگ و هنر و البته سایر عرصه‌های در برگیرنده اجتماعی شکل بگیرد و با مکاتبات و پیگیری‌های که انجمن شاعران ایران داشته است نام گذاری اهالی شعر و ادب صورت گرفت. که این نام گذاری‌ها هم بر اساس خواسته این انجمن و پیشنهاداتی که مطرح بود در محل انجمن و خیابانهای پیرامون آن که نمادی برای شعر و ادب و فرهنگ ایران باشد شکل گرفت. وی در پاسخ به اینکه چرا نام گذاری‌ها معطوف به مناطق شمالی شهر است و کمتر در مناطق جنوب و مرکزی شهر اتفاق افتاده است گفت: خانه شاعران را ازاین جهت در نظر گرفتیم که چون محوریت نمادین برای شاعران دارد و از این جهت نام تمامی‌شاعران در همان خیابان نام گذاری شده است. و گرنه در بحث نام گذاری بالا و پایین شهر اصلا معنا ندارد کما اینکه در نام گذاری هنرمندان مبنا خیابان و محل نزدیک محل کار یا سکونت این عزیزان در نظر گرفته شده است. حسین نقاشی همچنین یادآورشد: از جمله اقدامات دیگر این دوره شورا در نام گذاری‌ها ، نام گذاری معابر شهر به نام اهالی هنرو فرهنگ در قید حیاتشان بود که به گونه ای هم سنت شکنی کرده است و مبنای نام گذاری پیشین که بعد از فوت این عزیزان بود را تغییر دادیم. البته نام گذاری با نام بزرگان و مشاهیر عرصه ادب و فرهنگ ادامه خواهد داشت و این حجم و گستره از نام گذاری مشاهیر فرهنگ و هنرو ادب ایران برمعابر تهران در دوره اخیر شورای شهر، کم نظیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha