کد خبر: ناباروری،-بحران-جدید-خانواده‌های-ایر
۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴

خبرگزاری سلامت: ناباروري را اين طور تعريف كرده اند: ناتواني يك زوج در باردار شدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداري.
ناباروري در ده تا پانزده درصد از زوج ها ديده مي شود. علل ناباروري مي تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. حدود 40% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، 40%  مربوط به زنان و حدود 10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج‌ها نيز عامل ناباروري مشخص نيست. به عبارت ديگر در اين زوج‌ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمايش‌هاي موجود مشكلي ندارند، ولي به علل نامشخصي بچه‌دار نمي‌شوند.
طي دو دهه اخير گام‌هاي بلندي در رابطه با تشخيص و درمان ناباروري برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج‌هاي نابارور با استفاده از روش‌هاي موجود صاحب فرزند شده‌اند.

در کشور ما نیز طی چند سال اخیر پیشرفت های قابل توجهی در درمان ناباروری ثبت شده که حاصل تلاش دانشمندان بومی و باور به « ما می‌توانیم» این موفقیت را رقم زده‌اند.

در حال حاضر مراکز درمان ناباروری در سطح کشور آماده ارائه خدمات به مراجعین هستند که به می‌توان به مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری رویش هلال واقع در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران اشاره کرد.

دکتر حمید چوبینه مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با اشاره به آغاز فعالیت مرکز درمان ناباروری رویش از سال 92 به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: استفاده از متخصصان صاحب نام و پژوهشگران پژوهشگاه رویان و بهره‌مندی از تجارب چندین ساله پژوهشگران در زمینه درمان ناباروری، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مرکز به حساب می‌آید. این مرکز با نگاه بشردوستانه و حمایت از زندگی و سلامت مردم و همچنین جلوگیری از رفع بحران‌ها آغاز به کار کرد.

چوبینه با بیان این‌که مجموعه رویش با اتکا به کادر پزشکی متخصص، متعهد و مجرب خود به درمان ناباروران در سراسر کشور و کشورهای همسایه می‌پردازد، از مراجعه چهار هزار و 730 زوج از آغاز فعالیت تاکنون به این مرکز خبر داد و اذعان داشت: از این تعداد زوج، برای 36 درصد بارداری موفق کلید خورده و یکهزار زوج نیز صاحب فرزند شده‌اند.

به گفته وی، خدمات تخصصی ژنتیک، تکنیک‌های جلوگیری از اختلالات کروموزمی، تعیین جنسیت، لاپارسکوپی هیستروسکوپی، واریکوسل و همچنین ICSL،PGD،M.Tese  و ... در مرکز درمان ناباروری رویش انجام می‌شود.

 

ناباروری می‌تواند بحران تلقی شود

در برخی از شرایط اثرات و عوارض بحران‌های اجتماعی مخرب‌تر از سیل و زلزله سنگین است، حال آن‌که بحث ناباروری در کشور به عنوان یک بحران به ویژه در جامعه‌های خانواده دوست مطرح است.

در جامعه‌ای که موالید برای آن مهم است، افسردگی و سردی روابط زناشویی با ایجاد آسیب‌های جدی و در معرض خطر قرار دادن زندگی در نهایت طلاق را به دنبال دارد که در این میان ناباروری به عنوان عامل اصلی با جامه بحران‌آمیز خودنمایی می‌کند.

چوبینه با بیان مطالب فوق متدکر شد: با همین نگاه بشردوستانه، خیرخواهانه و جلوگیری از بروز بحران‌ها ما به ایجاد یک مرکز ناباروری در هلال احمر ورود پیدا کردیم و از پتانسیل و توان علمی پژوهشگاه رویان هم در این مسیر بهره‌مند شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از زوجین بعد از سالیان طولانی از نعمت داشتن فرزند محروم هستند و اکثر آنها با مشکلات بسیاری مواجهند. در این میان زوجی پس از 16 سال ناباروری با مراجعه به مرکز رویش هلال صاحب فرزند شد و این امر جای بسی شکر و خوشحالی دارد.

 

پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری

در راستای حمایت از هزینه‌های زوج‌های نابارور، بیمه‌ها در فرآیند چندین ساله گام به گام در کنار مردم قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با تاکید بر تقویت بنیان بیمه‌ها تصریح کرد: همچنین می  بایست حمایت لازم در قالب بوجه های رسمی از درمان ناباروری لحاظ شود. خوشبختانه بعد از آغازطرح تحول نظام سلامت سهم پرداختی مردم تحت پوشش بیمه به حداقل رسید، اما متأسفانه ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته بود و افزایش تعرفه اندک آن هم به دوش مردم افتاد که این امر ناخوشایند بود.

وی یادآور شد: در مقطعی بیمه‌ها داروهای ناباروری را تحت پوشش قرار دادند و تا سطحی هم در حال تحت پوشش قرار دادن تکنیک‌ها هستند و خوشبختانه جای امیدواری دارد. با پیگیری این موضوع توسط رسانه‌ها و هم کلام شدن برخی از صاحب نظران و متخصصان امر با مردم این موضوع روز به روز در حال بهبود است.

 

ما نمی‌خواهیم بار را به دوش دولت سنگین کنیم

مدیرعامل مجتمع دارویی درماننی هلال ایران در پایان با اشاره به این که برای عقیم نشدن این موضوع بودجه‌های مشخص باید به موقع مراکز درمانی پرداخت شود، خاطرنشان کرد: ما قصد نداریم بار را به دوش دولت سنگین کنیم. به طور کلی در بودجه‌های کلان مملکتی باید این مسائل دیده شود تا دولت نخواهد از جایی بزند تا صرف جایی دیگر کند و سهم پرداختی  هم به دوش همه مردم باشد.

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha