کد خبر: مهمترين-علائم-شکستگي-راه-درمان-کشیدگی
۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۱

رئیس انجمن ارتوپدی ایران با اشاره به مهمترین علائم شکستگی‌ها، راه درمان کشیدگی را تشریح کرد.

غلامعلی عکاشه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط  با موضوع شکستگی‌ها اظهارداشت:با  با شکسته شدن استخوان مشکلات زيادي به وجود مي‌آيد که فردرا به سمت پزشک معالج مي‌کشاند. در بعضي از شکستگي‌ها، در مراحل اوليه ممکن است فرد به پزشک مراجعه نکند مثل شکستگي‌اي که در افراد سالمند خودبه خود اتفاق مي‌افتد، زماني که شکستگي در اعضاي فلج اتفاق مي‌افتد، اين شکستگي‌ها چون درد ندارند، فرد متوجه شکستگي نمي‌شود.

 

وی افزود: عمدتا شکستگي همراه سابقه است يعني اينکه ضربه خورده باشد،مثلا پايش پيچيده باشد، تصادف کرده باشد، سقوط کرده باشد و ... ، در محل شکستگي خون مردگي به وجود مي‌آيد ولي مهمترين علائم يک شکستگي درد است.

هرجا که بشکند ايجاد درد مي‌کند. سطح استخوان پوششي دارد به نام ضريع يا پريوستئوم که حساس‌ترين نقطه بدن است. وقتي استخوان مي‌شکند يا ضربه‌اي به استخوان مي‌خورد ضريع تحريک مي‌شود که درد را حس مي‌کنيم.

 

رئیس انجمن ارتوپدی ایران ادامه داد: در افرادي که درد را حس نمي‌کنند شکستگي در استخوان‌هاي بزرگ آنها مثل ساق، ران و بازو وقتي اتفاق مي‌افتد، علائم شکستگي به صورت تغيير شکل پيدا کردن و جابه‌جا شدن نمودپيدا مي‌کنند و امکان حرکت دادن آن اعضا نيز وجود نخواهد داشت.

 

عکاشه با بیان اینکه اين شکستگي‌ها، شکستگي‌هاي بسته است که در افرادمسن گاهي اتفاق مي‌افتد، عنوان داشت:شکستگي‌هاي باز همراه با پارگي بافت عضلاني است که همراه با خون‌ريزي است و از بيرون هم معلوم است.

 

وی با بیان اینکه گاهي اوقات ليگامان‌ها کشيده مي‌شوند و ايجاد درد مي‌کنند ، گفت:رباط يا ليگامان گروهي از بافت‌هاي فيبر مانند هستند که در اطراف مفاصل قرار دارند و معمولا استخواني را به استخوان ديگر متصل مي‌کنند و توانايي مقاومت در برابر کشش را دارا هستند. در ليگامان‌ها وتاندون‌ها بيشتر پارگي  یوده و کشیدگی نیست.

 

رئیس انجمن ارتوپدی ایران خاطر نشان کرد: عمدتا کشيدگي در مچ پا، در بعضي عضلات ساق و بعضي از عضلات بازو ایجاد می‌شود و در اکثر موارد کشيدگي همراه با پارگي اتفاق مي‌افتد. زماني که کشيدگي به تنهایی بروز کند، براي

درمان در مراحل اوليه باید اصل بي‌حرکتي را مد نظر قرار داد و بعد گذاشتن کيسه يخ روي نقطه حادثه ديده را انجام داد. همچنین خوردن داروهاي ضد تورم مانند آسپرين و ايندومتالين در این زمینه موثر است.

 

وی گفت:‌ شکستگی اندام تحتانی اصولاً سبب ناتوانی در راه رفتن شده وبیشتر می‌تواند سبب بروز معلولیت شود.

 

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران خاطرنشان کرد: شکستگی ستون فقرات به دلیل عوارضی که بر سیستم عصبی ممکن است ایجاد کند، می‌تواند سبب فلج اندام‌ها، بی‌اختیاری و بی‌حسی اعضای بدن شود.

 

عکاشه با بیان اینکه شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها گاهی با هم به وقوع می‌پیوندد گفت:‌در صورت بروز این مسئله، عوارض شکستگی و خطرات آن بیشتر بوده و گاهی غیرقابل جبران است.

کدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha