کد خبر: مهريه-هاي-عجيب-و-غريب-باطل-مي-شود
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۸:۵۳

خبرگزاری سلامت: در سال هاي اخير برخي جوانان  در انتخاب مهريه سکه ، طلا و ملک و املاک را کنار گذاشته  و سراغ اشکال جديدي از مهريه رفته اند، 1978 توپ ورزشي، 2 هزار قطعه شکلات، 10 راس آهوي وحشي، 5 هزار مرجان دريايي، کاشت 1305 اصله نهال، يک کيلو بال مگس ...

طبق ماده 1078 قانون مدني، هرچيزي را که مالکيت و قابل تملک باشد مي توان مهر قرار داد در واقع هرچيز قابل تملکي را چه عين باشد چه منفعت، قابليت مهريه دارد.

دکتر عليرضا شريفي يزدي جامعه شناس در گفتگو با برنامه «نيم نگاه» گروه خانواده راديو سلامت، با بيان اين که مهريه هاي عجيب و غريب و يا نامتعارف نشان دهنده کارکرد ثانويه مهريه است، گفت: افرادي که اعتقادي به رابطه مهريه وار در ازدواج ندارند و صرفا به اجبار قانون، و زيبا جلوه دادن ازدواج خويش، به سراغ مهريه هاي خاص مانند کاشت چند اصله نهال و آزاد کردن تعدادي پرنده و حمايت از کودکان بي سرپرست مي روند.

اين روانشناس اجتماعي با بيان اينکه  کارکرد ثانويه  مهريه در بين همه جوان ها همه گير نشده است، افزود: جواناني که به مهريه به عنوان ابزار درآمدي و قوام دهنده زندگي مشترک نگاه نمي کنند، مهريه هاي خاصي به مانند سرپرستي کودکان بي سرپرست ر ا برمي گزينند که به لحاظ حقوقي بايد درقباله ازدواج چگونگي آن و تبديل آن به پول قيد شود، چرا که مهريه بنا بر تعريف حقوقي بايد قابل تملک باشد.

به گفته شريفي يزدي، با تغيير اشکال مهريه، قانونگذار با در نظرگرفتن جايگاه ديني مهريه و شرايط جديد اجتماعي مي تواند  چنين نگرش هايي را ترويج دهد.

اين جامعه شناس در ادامه با اشاره به مهريه هايي چون تعدادي تمساح و چند راس آهوي وحشي اظهار داشت: به نظر مي رسد اين نوع مهريه ها نه تنها توجيه حقوقي و شرعي ندارد، بلکه ابزاري براي تفاخر اجتماعي و اعلام متفاوت بودن از ديگران است. اين افراد ضمن اين که خود را تافته جدا بافته مي دانند، درحقيقت  به دنبال کسب شهرت اند.

دکتر مهدي جوهري معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان البرز  نيز در گفتگو با راديو سلامت و با بيان اين که مهريه چه منقول و غير منقول بايد ماليت داشته باشد گفت:درصورتي که مهريه اي ماليت نداشته باشد؛ يعني قابل تملک و تسليم کردن نباشد، نامتعارف تلقي مي شود به مانند 1 کيلو بال مگس، دست، قلب و چشم داماد.

دکتر جوهري  افزود: مهريه هاي نامتعارف به هيچ عنوان در دفترخانه هاي ازدواج ثبت نمي شود و در صورت مشاهده چنين مواردي ،تخلف و مهريه از نظر قانوني باطل است.

اين حقوقدان مهريه هاي که در قالب ازدواج سبز ثبت مي شود را قانوني دانست و خاطرنشان کرد:درصورتي که فردي مهريه خود را کاشت درخت انتخاب کند به دليل صورت گرفتن عملي در آن ،و تعهد مرد مبني بر کاشت درخت ،ضمن اينکه عمل پسنديده اي محسوب مي شود،اين نوع مهريه قانوني و قابل ثبت است، اما هرگونه مهريه ي مبهم و مجهول به مانند نجات حيواني که نوع حيوان، محل آن و چگونگي نجات آن نامشخص باشد، از ديد قانونگذار باطل است.

دکتر شريفي يزدي همچنين در ادامه در خصوص پيشگيري از گسترش مهريه ها ي نامتعارف و ساري شدن آن در جامعه گفت: در اين خصوص ما نياز به زمان و آموزش داريم ،چنانچه مطالعات ميداني نشان مي دهد يکي از دلايل افزايش مهريه هاي نامتعارف چشم و هم چشمي است از سويي ديگر زنان مهريه را نشان دهنده عزت خود و يا ميزان عشق مرد به زن مي دانند ،از طرفي زنان بر اين باورندکه دستگاه قضايي، به هنگام مراجعه زوجين به محاکم قضايي ،حمايت لازم و کافي را از زنان  ندارد و همين مسئله سبب افزايش مهريه ها ي نامتعارف خواهد شد.

دکتر جوهري  نيز با تاکيد براينکه  مهريه هرگز نمي تواند ضامن تداوم زندگي و پشتوانه اجتماعي براي زن باشد، تاکيد کرد: آمار طلاق هاي توافقي گوياي آن است که مهريه در هر نوعي ضامن بقاي زندگي مشترک نيست بلکه آگاهي افراد بايد نسبت به زندگي افزايش يابد همينطور بايد آگاه رساني شود که مهريه نشانه  منزلت اجتماعي  زن نيست و اين مسئله مهم بايد از دوران متوسطه دوم آموزشي به دانش آموزان آموزش داده شود.

در اين برنامه  دکتر شريفي يزدي نيز افزايش ازدواج هاي برون فاميلي  و کاهش اعتماد عمومي را منجر به گرايش جوان به انتخاب مهريه هاي  نامتعارف دانست و افزود: با گرايش جوانان به انتخاب اين نوع مهريه ها،شاهد کاهش آمار ازدواج خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha