کد خبر: من-یک-معتاد-هستم،-اما-خانواده-ام-را-به-ا
۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۹

استفاده کنندگان از هر نوع مواد مخدری به ویژه مواد مخدر تزریقی در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند؛ آنها می توانند انتخاب کنند که خود و خانواده هایشان را به ایدز مبتلا کنند یا قبل از دیر شدن پیشگیری از ابتلا به ایدز را بیاموزند و به کار بگیرند.

 

خبرگزاری سلامت: نقل قول مشهوری است که می گوید «آخرین فردی که متوجه می شود یک نفر معتاد شده خود اوست» چرا که افراد معتاد هرگز باور و حتی تصور نمی کنند که معتاد شده اند و قویا و عمیقا به چند مسئله معتقد هستند: اول این که ماده ای که آنها مصرف می کنند اعتیاد آور نیست، دوم این که آنها به مواد وابسته نشده اند و به صورت تفننی و تفریحی مواد مصرف می کنند، سوم اینکه هر زمان که بخواهند به راحتی مواد مصرفی را کنار می گذارند(حتی واژه ترک را هم به کار نمی برند چون معتقدند وابسته نشده اند)، چهارم اینکه همیشه یک ماده مخدر قوی تر را مثال می زنند و می گویند موادی که من مصرف می کنم کم است یا چیز خطرناکی نیست، عمل فلانی(که عموملاً یک دوست و یا فامیل است) بالاست!

اما بیایید منطقی باشیم، اولین روزی که اولین ماده مخدر سنتی یا صنعتی را مصرف کردید معتاد شده اید. بعد از مصرف مواد وقتی به چهره خود در آینده نگاه می کنید شاید خود را زیباتر، جوان تر و سرحال تر ببینید، اما بهتر است بدانید زمان می برد که شبیه افراد معتادی شوید که در ذهن های همه ما نقش بسته است،(به آنجا هم خواهید رسید) اما بهتر است یک امر مسلم را بدانید مصرف مواد مخدر را خودتان انتخاب کرده اید اما قدر مسلم نمی خواهید بیماری ایدز را انتخاب کنید و نه تنها خود بلکه همسر و فرزندانتان را به ایدز مبتلا کنید.

پس برای اینکه در کنار اعتیاد به ایدز هم مبتلا نشوید بهتر است راه های پیشگیری از ابتلا به ایدز را بیاموزید. ویروس HIV که بیماری ایدز را ایجاد می کند در مایع های بدن افراد مبتلا وجود دارد یعنی در خون، مایع منی که در روابط جنسی تشریح می شود، از مادر مبتلا به ایدز به جنین و شیر مادر مبتلا به ایدز. پس در صورتی که وسیله آلوده به خون حاوی HIV وارد بدن شما شود شما به ایدز مبتلا می شوید، اگر مادر مبتلا به ایدز به فرزند خود شیر دهد فرزندش به ایدز مبتلا می شود. البته ویروس HIV در سایر مایع های بدن مانند بزاق، عرق بدن، اشک و آب بینی وجود ندارد و از طریق تماس با این مایع ها سایر افراد مبتلا به ایدز نمی شوند.

در صورتی که با فردی کهHIVدر بدن وی وجود دارد رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم داشته باشید نیز مبتلا به ایدز می شوید. ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی شایع ترین روش ابتلا در جهان است چرا که مایع منی حاوی HIVاست و از طریق لایه پوشاننده (مخاط) واژن و کانال مقعدی، منفذ سر آلت تناسلی مردان و بریدگی، خراش یا التهاب وخون ریزی لثه یا زخم یا جراحت باز وارد بدن شما شده شما را مبتلا می کند. (جزئیات مربوط به ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در بخش بعدی تشریح می شود).

طبق اعلام مسئولان بهداشتی کشور هنوز شایع ترین راه انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر در ایران از طریق وسایل مشترک تزریق است، (البته این الگو در حال تغییر به روابط جنسی محافظت نشده است) استفاده از وسایل تزریق آلوده بیشترین رفتار پرخطر میان مصرف کنندگان تزریقی مواد به شمار می آید البته لوازم مشترک فقط شامل سرنگ نیست بلکه سرنگ، آبی که داروها با آن مخلوط می‌شوند یا پنبه‌ای که داروها از طریق آن فیلتر می‌شوند نیز می‌توانند انتقال دهنده باشند.

اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد اعتیاد خود را پنهان می کنند و خانواده های آنها از این مسئله بی اطلاع هستند به همین دلیل ایدز به راحتی از طریق روابط جنسی از فرد معتاد به همسر وی منتقل می شود و در نهایت به متولد شدن کودکان مبتلا به ایدز می انجامد. پس فرد معتاد باید بداند استفاده از سرنگ مشترک، فیلتر مشترک و هر وسیله تهیه و تزریق مشترک به معنی رفاقت و دوستی و یکرنگی با دوست معتادش نیست بلکه به معنی به خطر انداختن سلامت خود و خانواده اش است.

اگر چه دولت طی برنامه ای تلاش کرد در محل های اجتماع معتادان سرنگ های استریل و یکبار مصرف در اختیار معتادان قرار دهد اما هر معتاد خود باید وسایل شخصی خود را داشته باشد، این تنها راه عدم ابتلا به ایدز از طریق مواد مخدر است. البته به راستی این مسئله سخت است که از خانواده های معتادان خواسته شود که وسایل تزریق استریل و شخصی در اختیار عضو معتاد خود قرار دهند اما تحمل این سختی بهتر از ابتلا به بیماری ایدز است که هنوز هیچ درمانی برای آن یافت نشده است.

«تأکید می شود تمام کسانی که به هر نحوی از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند باید همیشه از وسایل تزریق شخصی استفاده کنید و این وسایل را به همراه داشته باشید و از هیچ گونه وسیله تزریق مشترکی استفاده نکنند. ویروس HIV که بیماری ایدز را ایجاد می کند از طریق خون منتقل می شود و سرنگ مستقیماً به داخل رگ تزریق شده آلوده به ویروس می شود و فیلتر مواد و سایر وسایل مشترک را نیز آلوده می کند، پس به هیچ عنوان نباید از هیچ وسیله مشترک تزریقی استفاده کرد.

بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، خطر ابتلا به ایدز با طول مدت مصرف مواد مخدر، دفعات مصرف مشترک سوزن، تعداد شرکائی که از ابزار مشترک استفاده می‌کنند(به ویژه در اماکنی که مادۀ مخدر فروخته می‌شود و تعداد زیادی از مصرف کنندگان ممکن است به صورت مشترک از آن استفاده کنند)، بیماری‌های روانی همزمان مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مصرف کوکائین به صورت تزریقی یا استنشاقی و مصرف داروهای تزریقی در مکان‌های جغرافیایی با شیوع بالای عفونت HIV افزایش می‌یابد.

در مورد مصرف کنندگان مواد مخدر و داروهای روان گردان این مسئله حائز اهمیت است که این افراد ویروس HIV را به همسران خود انتقال می دهند و در هنگام مصرف مواد مخدر و یا داروهای توهم زا به دلیل عدم کنترل بر رفتار خود روابط جنسی کنترل نشده و تا حدود زیادی شرکای جنسی متعدد را تجربه می کنند. بر همین اساس همسران معتادانی که از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند و یا همسرانی که از عدم اعتیاد شریک جنسی خود مطمئن نیستند حتماً باید از کاندوم استفاده کنند.

بخشی از شیوع بیماری ایدز در میان معتادان به دلیل روابط کنترل نشده جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد است. در سالهای اخیر تلاش زیادی برای کنترل بیماری ایدز در میان معتادان از طریق توزیع سرنگ رایگان صورت گرفته است، اما مسئله ای که از آن غفلت شده است برقراری روابط جنسی غیر ایمن در هنگام مصرف مواد مخدر است.

اصولاً کسانی که با مواد مخدر و مواد توهم زا و تأثیرات آن بر جسم و روان انسان آشنایی دارند متوجه این مسئله هستند که فرد معتاد بعد از استفاده از مواد مخدر و در حالت نعشگی کمتر متوجه اعمال خود بوده و به راحتی ممکن است کنترل رفتار خود را از دست بدهد و به انجام رفتارهای جنسی غیر ایمن بپردازد(به خصوص در هنگام استفاده از مواد توهم زا) بر همین اساس فرد معتاد در حالت عادی (که نعشه نیست و قدرت تعقل دارد) باید مراقب خانواده خود باشد و در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر خود حتماً از کاندوم استفاده کند.

مطالعات اثبات کرده است که جوانان تحت تأثیر داروهای روان گردان بیشتر اقدام به برقراری ارتباط جنسی نامطمئن و حفاظت نشده می کنند. از سوی دیگر بسياري از مصرف كنندگان مواد مخدر تزريقي جوان، مرد و فعال از نظر جنسي هستند. آنها مستعد ابتلا و انتقالHIV نه تنها با وسايل تزريق مشترك بلكه رابطه جنسي با شركاي جنسي عادي يا بيمار هستند. همچنین مصرف تزريقي مواد تداخل عميقي با تجارت جنسي دارد. مصرف كنندگان غالباً يا آمیزش جنسی مي‌خرند يا براي تأمين نياز خود به مواد، آمیزش جنسی مي فروشند و البته بسیاری از آنها نیز متاهل هستند. همانگونه که برخی متخصصان و نيز مرکز مديريت بيماري ها در وزارت بهداشت هشدار داده‌اند، درصد موارد انتقال از راه مقاربت جنسی رو به افزايش است.

مسئله مهمی که با تأسف شدید باید گفت این است معتادان ایدز را با خود با خانه هایشان و به بالین همسرانشان که اکثر آنها به شوهران خود وفادار هستند، می برند و چنین زنانی به دلیل ترس از خشونت همسران خود نمی توانند درخواست استفاده از کاندوم را در روابط جنسی خود داشته باشند.

 پس مسئله ایدز در مورد افراد معتاد بسیار پیچیده تر از این است که بتوان آن را فقط با توزیع سرنگ و سر سوزن یکبار مصرف و رایگان حل کرد و تأکید صرف به استفاده از سرنگ  فردی تنها می تواند خطر گسترش ایدز از سایر روش ها را افزایش دهد چرا که معتادان و خانواده های انها با خیال راحت از اینکه از وسایل استریل و یک بار مصرف برای تزریق استفاده می کنند سایر جوانب و مسائل را نادیده می گیرند و همچنان خود و خانواده هایشان را در معرض خطر قرار می دهند.

مسئله بغرنج تر می شود زمانی که چنین افرادی می خواهند صاحب فرزند شوند، لزوم تأکید بر آزمایش ایدز قبل از بارداری حتماً باید مورد توجه قرار داشته باشد، برای حمایت از خانواده های افراد معتاد باید در نظر داشت که بسیاری از افراد معتاد مسئله اعتیاد خود را از خانواده هایشان مخفی می کنند، آشنا کردن خانواده ها با علائم اعتیاد می تواند قدم اول آگاه سازی خانواده ها برای پیشگیری از ایدز باشد.

پس اگر معتاد هستید و نمی خواهید به ایدز مبتلا شوید، تنها خودتان هستید که می توانید به خودتان و خانوادیتان کمک کنید پس مراقب باشید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha