به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)،کیانوش‌جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص بخشنامه جدید اداره کل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان مبنی بر لزوم کاهش ۱۵درصدی قیمت مندرج در پروفرم‌های داروهای وارداتی نسبت به آخرین CPT این داروها از سال میلادی جدید گفت: با مطالعات صورت گرفته در بازار دارویی دنیا و منطقه، این تخفیف بعنوان کف انتظارات موجود مطرح شده و در مواردی خاص امکان کاهش بیشتر قیمت از سوی تامین‌کنندگان اصلی نیز وجود دارد. وی خاطر‌نشان ساخت: بازار دارو با شرایط جدیدی روبروست و وضعیت اقتصادی و سیاسی و مالی کشور در عرصه بین‌الملل نیز لزوما به مثابه گذشته نیست و همه این موارد اقتضای شرایط جدیدی را خواهد داشت. وی در ادامه افزود: شرایط بازار دارویی ما با بسیاری از کشورها متفاوت هست، با احتساب هزینه تحقیق و توسعه و سودآوری منطقی هیچ تولیدکننده، تامین‌کننده و واردکننده‌ای مشکلی نداریم، لکن هزینه برندینگ و مارکتینگ و ریسک عملا در بازار دارویی ایران بنا بر شرایط خاص آن ناچیز است و قاعدتا این هزینه را مصرف‌کننده ایرانی نباید بپردازد، این ادبیات برای بسیاری از شرکتهای برتر دارویی دنیا آشناست و قطعا ازین موضوع برای تداوم حضور در بازار دارویی ایران درک درستی خواهند داشت. سرپرست روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو همچنین در مورد شرکت‌های واردکننده دارو افزود: امروزه بازرگانی دارو صرفا نقش واسطه مالی و نقل و انتقال پول و کالا نیست، بازرگانی دارو نقش دوسویه‌ای در ایجاد تعامل مثبت و برد-برد بین تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد و تنها نماینده یکسوی ماجرا نیست و انتظار از واردکنندگان باسابقه این هست که سطح تعامل و مذاکره خود را ارتقا دهند و رویکرد انفعالی نداشته باشند. بازار ، بازار سیالی است و واردکننده فعال و موثر قطعا نقش مهمی در ایجاد درک متقابل بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت که کشورها و شرکت‌هایی هم در اروپا و هم در قاره آسیا و آمریکا وارد حوزه تولید داروی با کیفیت شده‌اند که برای حضور در بازار دارویی ایران تلاش می‌کنند و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد امکان تامین داروی با کیفیت از رقبای جدید با نرخ به‌مراتب مناسب‌تر و منطقی‌تر فراهم است و انتظار می‌رود این شرایط از سوی تولیدکنندگان سنتی بازار دارویی جهان لحاظ شود و قطعا از رصد آنها دور نمانده است. وی در پایان اظهار داشت: سیاست سازمان غذا و دارو بر اساس واقعیت‌های موجود مبتنی بر منطقی‌سازی قیمت‌ها و نیز ارتقای تولید داخلی و تولید مشترک هست و بطور جد از حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خارجی مطرح بازار دارویی دنیا برای تولید‌مشترک و انتقال حداقل بخشی از زنجیره تولید به داخل کشور حمایت خواهد شد و در این زمینه شرایط فراهم است و با توجه به بازار چهار میلیارد دلاری دارویی ایران و بازار حداقل ۲۰ میلیارد دلاری بالقوه در ۱۶ کشور مجاور و موقعیت ویژه ایران در منطقه و تسهیلات و منابع در دسترس، این مهم قطعا برای همه اطراف موضوع مثبت و سازنده خواهد بود. شرکت‌هایی کلید این حرکت را زده‌اند، تعدادی نیز در حال طی مراحل ابتدایی هستند و با توجه به تجارب و دانش فنی و بازرگانی این شرکت‌ها و منابع انسانی و فیزیکی کشور، ایران می‌تواند هاب داروسازی و تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در این حوزه جغرافیایی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha