کد خبر: ممنوعیت-برگزاری-آزمون-در-دبستان‌ها
۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، سید محمد بطحایی،  در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و دستگاهی هزینه‌ای نیست. وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد. بطحایی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهم‌ترین برنامه، حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشیدن به مدرسه است زیرا مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر و مستمر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند. وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسبت به تحول در روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی است، افزود: مهم‌ترین برنامه‌ای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است. بطحایی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می آید، فرا گیرند؛ به ویژه در شرایط امروزی در حوزه‌های فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی چون احترام به بزرگتر، کارآفرینی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همراهی و همکاری اجتماعی برای تعالی جامعه و ده‌ها هدف ارزشی دیگر از مواردی است که باید در مدرسه و برنامه‌های آموزش و پرورشی توسط دانش‌آموزان تمرین شود و از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است. وی ادامه داد: در کنار مهارت‌های مذکور، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان در دوران تحصیل حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول برای ایجاد چنین جایگاهی آن است که دانش‌آموزان با شوق و اشتیاق به خانه دوم بیاید و از بودن در مدرسه و همراهی گروه همسالان احساس نشاط داشته باشند؛ از این رو باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را  شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و هر عواملی که باعث اضطراب و فشار روانی بر دانش‌آموزان می‌شود باید به تدریج کاهش پیدا کرده و حذف شود. وی افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از فضای فیزیکی، ساختمان و تجهیزات مدرسه است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی و پرورشی است؛ البته برنامه‌هایی که به صورت غیررسمی و خارج از برنامه رسمی با عناوینی چون آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل درسی به بچه ها تحمیل می‌شود و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و فضای یادگیری در مدارس کمرنگ شود، بخشی از این مشکلات است که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع کردیم و کلاس‌های کمک آموزشی و بی‌ثمر، آزمون‌های آمادگی‌ تحصیلی و آزمون‌های هوش را در دوره ابتدایی ممنوع اعلام کردیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین و موثرترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی‌های نیروی انسانی در کنار سوز، علاقه و انگیزه نیروی انسانی برای تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک، شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا و بر اساس تکلیف قانونی برنامه ششم و در استمرار برنامه قبلی، طرح رتبه‌بندی معلمان است که همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را نیز ارتقا می‌بخشد. وی ادامه داد: لایحه پیشنهادی تنظیم و برای تأیید به دولت ارسال شد که کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و امیدوارم در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه شود. وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و همت خیرین مدرسه‌ساز،  ۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه‌های اجرایی به مدارس خبر داد و گفت: تلاش داریم واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت کنند و کادر مدارس با ابتکار و خلاقیت خودشان مدارس را اداره کنند و در این راستا برای اولین بار، برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا با رعایت چارچوب‌ها هفته‌ای ۲ ساعت از برنامه‌های درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد. وی در پایان سخنانش اظهار کرد: از توجهات و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که با تشریف فرمایی در دانشگاه فرهنگیان در هفته معلم سال‌جاری، فرزندان خودشان را دلگرم کردند و امیدوار نمودند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و از مردم شریف ایران که همواره آموزش‌ و پرورش را یاری کردند تشکر می‌کنم و درخواست می‌کنم بیش از پیش به مدارس فرزندان خودشان یاری برسانند و برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، خادمان خودشان در آموزش‌ و پرورش را کمک کنند؛ از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هم درخواست دارم مدارس کشور را بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی خودشان قرار دهند تا به یاری خداوند متعال و همت عالی همگانی بتوانیم به اهداف بلند سند تحول بنیادین دست یابیم.(فارس)  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha