کد خبر: مقاومت-میکروبی،-فاجعه-ای-زیست-محیطی-از
۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱

مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک می تواند از طریق آلودگی زیست محیطی نیز رخ دهد.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر محمد حسینی، داروساز، در گفتگو با برنامه "فراسو" شبکه رادیویی سلامت با تاکید بر این که آنتی بیوتیک به معنای ضد حیات و از بین برنده میکروب است، اذعان داشت: مقاومت میکروبی به این داروها دوگونه است که یا به صورت جهش داخلی در میکروب اتفاق می افتد و یا مقدار آنتی بیوتیک مصرف شده برای از بین بردن میکروب کافی نیست و با تغییر در ساختار میکروب، مقاومت میکروبی ایجاد می شود.

حسینی متذکر شد: با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، نوع دوم مقاومت که اتفاقا مهم تر است، ایجاد می شود. فراموش نکنیم که مشکلات ناشی از مقاومت میکروبی محدود به بیمار نمی شود و می تواند تمام مردم دنیا را درگیر کند.

حسینی توضیح داد: با مصرف آنتی بیوتیک، تعداد میکروب ها کاهش یافته و علائم بیماری فروکش می کند، اما میکروب هنوز به طور کامل از بین نرفته و درست در این مرحله است که با قطع مصرف دارو، رشد میکروب افزایش یافته و به عنوان مثال در گلودرد چرکی، میکروب می تواند در مفاصل، قلب و کلیه تکثیر یابد.

این داروساز بیان داشت: در حالت دیگر از مقاومت میکروبی، علائم بیماری ۵-۲ روز بعد از قطع خودسرانه دارو مجددا مشاهده شده و فرد مصرف آنتی بیوتیک را از سر می گیرد. با توجه به این که حصول بهبودی طولانی تر است، چنین تصور می شود که بدن نسبت به دارو مقاوم شده؛ در صورتی که باید مدت طولانی تری دارو مصرف شود تا میکروب به طور کامل از بین برود.

حسینی با تاکید بر این که مقاومت دارویی برای تمام افراد اتفاق می افتد، افزود: با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، خطر مقاومت عفونت نسبت به دارو وجود دارد.

وی گفت: اگر فردی با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی دچار ناراحتی گوارشی می شود، تغییر در نوع مصرف باید با نظر و تایید متخصص مربوطه انجام شود.

این داروساز یادآور شد: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک می تواند از طریق آلودگی زیست محیطی نیز رخ دهد. به همین دلیل بر مصرف منطقی دارو تاکید می شود.

وی اظهار داشت: دور ریختن نادرست و غیرمسولانه آنتی بیوتیک موجب می شود این دارو وارد محیط زیست شده و از طریق آب های زیرزمینی وارد بدن افراد شود.

حسینی گفت: ریختن دارو و آنتی بیوتیک ها در فاضلاب، فاجعه زیست محیطی است. بهتر است افراد داروهای اضافه را به داروخانه برده و نحوه صحیح امحای آن را فراگیرند؛ ضمن این که توصیه می شود از ریختن دارو در زباله پرهیز و در این مورد حتما با داروساز مشورت نماییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha