معاون پرستاری وزارت بهداشت از ابلاغ اجرای صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران به دانشگاه های علوم پزشکی توسط وزیر بهداشت خبر داد. محمد میرزابیگی روز گذشته  در در اجلاس مشترک روسای دانشکده‌های پرستاری، مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و مترونهای بیمارستان‌های سراسر کشور  ضمن اعلام این خبر افزود: برای اجرای طرح صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران از حدود یکسال گذشته کار کارشناسی مفصلی انجام شده است و به زودی جزئیات این برنامه و روند اجرای آن اعلام می شود.


به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از وبدار معاون پرستاری در ادامه به تشریح دستاوردهای این معاونت در دولت یازدهم پرداخت و گفت: در این دولت 16 هزار پرستار برای اجرای طرح تحول سلامت، چهار هزار پرستار برای اجرای آیین نامه کار دانشجویی، سه هزار پرستار دیگر برای تکمیل طرح تحول سلامت جذب شده است و امسال نیز در قالب آزمون استخدامی 11 هزار پرستار در وزارت بهداشت استخدام می شود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد : اقدام مهم دولت یازدهم برای پرستاران افزایش کارانه آنان است که برای اولین بار سهم کادر پرستاری از درآمد بیمارستان ها از 16 تا 20 درصد به 29 درصد افزایش یافت که بی سابقه است و با اجرای آن کارانه پرستاران حدود سه برابر شد.
وی افزود: برای احقاق حقوق پرستاران،شرکت متمرکز کارآفرینان آواسلامت زیر نظر هیئت امنای ارزی برای بکارگیری پرستاران تشکیل شده و تاکنون هفت هزار پرستار را بکارگیری کرده است، علاوه بر آن معاونت توسعه وزارت بهداشت بخشنامه ای را برای ساماندهی نیروهای شرکتی و احقاق حقوق آنان به تمام بیمارستان های کشور ابلاغ کرده است.


میرزابیگی خاطرنشان کرد: اقدام مهم دیگر اجرای طرح سطح بندی کادر پرستاری است که مطابق آن سطوح کمک پرستار، کارشناس پرستار و پرستاران تخصصی تعریف شده است.
وی افزود: کمک پرستاران مراقبت های اولیه را ارائه می کنند و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و حدود 10 هزار  نفر از آنان با طی دوره مهارتی یکساله به مرور وارد بازار کار می شوند.
معاون وزیر بهداشت گفت: مراقبت های عمومی پرستاری به وسیله کارشناسان پرستاری ارائه می شود و اکنون در 181 دانشکده پرستاری کشور سالیانه 12هزار پذیرش دانشجوی پرستاری داریم.
وی ادامه داد: پرستاران تخصصی نیز یا پرستاران کارشناس ارشد هستند یا از بین کارشناسان پرستاری که دوره های مهارتی کوتاه مدت را طی کرده اند، انتخاب می شوند و تاکنون برای پنج دوره پرستاری تخصصی برنامه ریزی شده است که تا 18دوره قابل افزایش است.
 
میرزابیگی ادامه داد: اقدام مهم دیگر ساماندهی خدمات پرستاری جامعه نگر است که آیین نامه آن بازنگری شده است و به زودی عملیاتی می شود. البته هنوز تعرفه خدمات پرستاری جامعه نگر در شورای عالی بیمه تصویب نشده است که در حال پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت یازدهم پاویون های پرستاری بیمارستان ها با اختصاص 10 میلیون تومان برای هر بخش نوسازی شده است.
معاون وزیر بهداشت یاد آور شد: ساماندهی روش های مدیریت پرستاری از طریق سامانه هوشمند مدیریت پرستاری، ساماندهی آموزش بالینی پرستاری، تصویب آیین نامه هیات علمی بالینی، توسعه انجمن های علمی پرستاری، تصویب کارشناسی ارشد رشته مدیریت پرستاری نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پرستاری در دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی افراد جوسازی می کنند و می گویند جایگاه پرستاران در این دولت افت کرده است، هم اکنون 14 معاون دانشگاه، 6 رئیس بیمارستان و 90 مدیر بیمارستان پرستار هستند.
میرزابیگی گفت: در دو سال گذشته شناخت جامعه از جایگاه پرستاران بیشتر شده است و برای بهبود این شناخت سریال 52 قسمتی پرستاران با تکیه بر واقعیت های خدمات پرستاری در حال ساخت است.
وی افزود: توسعه و تدوین استانداردها و شاخص های ملی پرستاری، تدوین سند عرضه و تقاضای پرستار، ساماندهی روش های  موردی نیز از دیگر اقدامات معاونت پرستاری وزارت بهداشت است که این روش نیز از شهریور امسال اجرایی می شود.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: با وجود برخی سیاه نمایی هایی که علیه اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پرستاری می شود، اقدامات بزرگی در این حوزه انجام شده است و ما وقت و جایگاه بیت المال را صرف جواب به این سیاه نمایی ها نمی کنیم و حتی اگر کسی ناسزا گفت نیز به او سلام می کنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha