کد خبر: مصرف-هندوانه-و-چای-در-سحر-ممنوعروزه-دار
۱ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۰

تدابیری جهت غذا خوردن، باید ها و نبایدها در ایام روزه داری در طب سنتی وجود دارد که با رعایت آن نکات، روزه داری خوب و با نشاطی خواهیم داشت و بدن  از موادی که باعث بیماری می شوند پاکسازی می گردد.

 

 

روزه یکی از واجبات دین اسلام است که جنبه های مختلف دین، اجتماع و حفظ سلامت بدن در آن لحاظ شده است. با توجه به این که روزه مثل نماز بر هر مسلمانی واجب بوده، اما خالق مهربان، کسانی را که با شرایط خاصی نمی توانند این امر واجب را انجام دهند، معذور کرده است. اگر براساس نکات دین و طب سنتی، روزه گرفته شود، بدن انسان طی این یک ماه خود را پاکسازی کرده و به سمت صحت و شادابی می رود. چند سالی است که این ایام مبارک، مصادف با روزهای بلند و هوای گرم شده که با رعایت صحیح تدابیر طب سنتی که همسو با بدن انسان است، روزهای با نشاطی را در مهمانی خدا طی می  کنیم. بر همین اساس خبرنگار خبرگزاری سلامت،  با سید مهدی میر غضنفری پزشک، متخصص فیزیولوژی  و عضو هیأت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفتگو كرده که حاصل آن در چند بخش، منتشر می شود که بخش اول آن چند روز گذشته منتشر و بخش دوم در زیر می آید:

میرغضنفری درباره علت بوی بد دهان در زمان روزه داری، گفت: در این زمان به علت این که حرارت بدن زیاد و رطوبت کم می شود، ترشح بزاق کم شده و خشکی دهان به وجود می آید، همچنین گاهی رفلاکس باعث ایجاد بوی بد دهان می شود که با تدابیر گفته شده، جلوی این موارد گرفته می شود.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان این که باید توجه داشته باشیم که خوردن برخی خوراکی ها در ایام ماه مبارک رمضان، نامناسب است، اظهار داشت: مواد غذایی چرب را باید کنار گذاشت و استفاده نکرد، چه در هنگام افطار و چه در هنگام سحر، چرا که باعث ایجاد تشنگی و سنگینی در فرد می شود. همچنین باید از غذاهای شور، تند و سرخ کرده به خصوص در هنگام وعده سحری اجتناب کرد ، چون باعث تشنگی می شوند.

وی افزود: طعم ها نیز دارای مزاج هستند. مواد خوراکی شور، تند، سرخ شده، تلخ و ادویه جات مزاج گرم و خشک دارند، بنابراین باید توجه کنیم که غذاها را بدون افزودنی درست کنیم به خصوص در وعده سحری که باید حتما به صورت آب پز و بخار پز باشد.

میرغضنفری با اشاره به این که در وعده افطار نیز باید به نکات ذکر شده توجه کرد، یادآور شد: در این ماه به علت این که سیستم گوارش ضعیف است، غذای سرخ کردنی را نمی تواند خوب هضم کند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مواد غذایی که تولید گاز می کنند، خاطرنشان کرد: مواد خوراکی توليد كننده گاز مثل نوشابه های گاز دار و سبزیجاتی همچون ترخون، تره و پیاز اذیت کننده هستند. برای برخی افراد جای سوال است که چرا وقتی شکممان خالی است، آروغ می زنیم که چند علت شایع در این باره مطرح است. شایع ترین علت ، این است که شخص با سرعت غذا خورده و همراه آن، هوا هم بلعیده که بعدا آن را به صورت بادگلو خارج مي کند.

وی افزود: هنگام نزدیک شدن به غروب و زمان افطار نیزشخص دچار بادگلو می شود که دلیل آن این است که حرارت بدن و معده، رطوبت های داخل معده را بخار می کنند و این بخارها و گازها در حال متصاعد شدن و دفع از بدن هستند که یکی از راه های دفع آن، دهان و بادگلو است که ما باید توجه کنیم با خوردن خوارکی های گازدار، به این موضوع دامن نزنیم.

میرغضنفری تصریح کرد: زولبیا و بامیه  و شیرینی های قنادی، حرارت زیادی دارند و چرب و سخت هضم هستند ، بنابراین باید از خوردن آنها پرهیز کنیم. همچنین آش رشته غذای سنگین و حجیمی است که باید از خوردن افراطي آن پرهیز شود. به طور كلي از مصرف موادي  که هضم آنها سخت باشد مانند گوشت های گاو و گوساله باید پرهیز شوند. توجه شود که غذایی که می خوریم، غذاییت زیاد داشته باشد ولی حجم آن را کم کنیم. خوردن فست فود هم، مثل سایر ایام سال ممنوع است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به ورزش در این ماه، گفت: همانطور که سیستم الهی این ماه، به  غیر از ماه های دیگر است، سیستم بدن نیز غیر از ایام دیگر بوده، بنابراین نیاز بدن به ورزش هم بسیار کمتر از ماه های دیگر است. روزه داری جای بخشی از ورزش را می گیرد، پس نیاز بدن به ورزش در این ماه، کم است.

وی با بیان این که در این ماه، کمتر حرف بزنیم، خاطرنشان کرد: کمتر حرف زدن هم ثواب دارد و هم این که انرژی کمتر مصرف شده و کمتر حرارت بالا می رود. دقت کنید که افراط  در فکر کردن، حرف زدن، عصبانی شدن و ورزش کردن، حرارت و خشکی را بالا می برد. بنابراین سعی شود بیشتر در سایه حركت و مدت زمان استراحت را بیشتر کنیم.

میرغضنفری افزود: این ایام که هوا گرم و روزها بلند است، از هوای خنک استفاده کنیم و مقداری آب خنک به همراه گلاب به بدن بپاشیم. افرادی که دارو مصرف می کنند، دقیق بخورند  و به شرط اجازه پزشک به روزه داری، داروها را از افطار تا سحر استفاده  کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به بایدها و نبایدهای خوردن در این ماه، اظهار داشت: در این ماه غذاهای آب پز و بخار پز و سالادها را استفاده کنیم. سالاد هنگام وعده سحر و سبزی خوردن، هنگام وعده افطار باید خورده شود. در نوشیدنی ها شربت سکنجبین مناسب است، خیلی از افراد با همین شربت توانسته اند روزه داری خوبی داشته باشند.

وی افزود: باید از میوه هایی که روبه خنکی هستند، میل شود که زمان آن هم، یکی دو ساعت بعد از افطار است. توجه شود که در مصرف میوه های گرمسیری مثل موز، آناناس، نارگیل و خربزه که گرم هستند، زیاده روی نشود.

میرغضنفری گفت: سعی شود که در این ایام از آجیل جات به غیر از پودرهای چهارمغز استفاده نشود، خوراکی های مدر مثل هندوانه و چای نباید در وعده سحر مصرف شود. همچنین از خوراکی هایی که مقداری آبکی و خنک و ترش هستند مثل لیمو ترش، شربت زرشک، آب انار و تمبر هندی تازه که ملین و خنک هستند استفاده شود. به گرم مزاجان استراحت میانه روز توصيه مي شود.

انتهای پیام/

 

کد خبرنگار: 41055

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha