کد خبر: مصرف-صحیح-مواد-غذایی-در-گرو-تبلیغات-سال
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۰

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به مصرف کم لبنیات در کشور، گفت: مصرف لوازم آرایش در کشور ما سه برابر ولی مصرف شیر، یک سوم کشورهای دیگر است. اگر تبلیغاتی که برای لوازم آرایشی بهداشتی می شود، برای شیر و لبنیات شود، موثر است. فرهنگ سازی، تبلیغات و نظارت از عوامل موثر مصرف صحیح مواد غذایی است.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت درخصوص مصرف کم لبنیات در کشور، اظهار داشت: مصرف لوازم آرایش در کشور سه برابر ولی مصرف شیر یک سوم کشورهای دیگر است. مصرف چربی، نمک و شکر نیز در کشور ما بسیار بالا است.

نماينده مردم سردشت  با بیان این که مصرف میوه جات و سبزیجات در کشورمان کم است، گفت:همچنین ریزمغری هایی که باید مصرف کنیم، کم است. مصرف شیر و لبنیات به خصوص در کودکان و سالمندان برای استخوان ها بسیار حائز اهمیت است. به نظر بنده فرهنگ سازی خیلی موثر است. اگر تبلیغاتی که برای لوازم آرایشی بهداشتی می شود، برای شیر و لبنیات شود، موثر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود:  تبلیغاتی که برای موارد دیگر مثل چیپس و پفک می شود، اگر جهت مصرف لبنیات شود، تاثیرگذار است.  اگر بخواهیم از لحاظ پزشکی بگوییم، 90 درصد سکته های مغزی و قلبی، دیابت، فشار خون و چربی خون بالا ناشی از چربی و قند اضافه است و اگر تحرک و رژیم غذایی مناسب داشته باشیم، قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به سرطان در کشور، تصریح کرد:40 درصد سرطان ها ناشی از عدم تحرک و مصرف مواد غذایی ناسالم است که می تواند با اصلاح الکوی مصرف مواد غذایی این بیماری را کاهش داد حدود 10 درصد جامعه متاسفانه درگیر  بیماری دیابت و حتی برخی از شهرها 14 درصد درگیر هستند. حدود 20 درصد از افراد جامعه مبتلا به فشار خون بالا هستند که دلیل آن، مصرف ناصحیح نمک بوده و تقریبا 3 تا 5 برابر مقدار متعادل مصرف نمک در دنیا، نمک استفاده می کنیم که خطرناک است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با اشاره به عامل موثر تبلیغات در مصرف صحیح مواد غذایی، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، تبلیغات و نظارت از عوامل موثر مصرف صحیح مواد غذایی است. وزارت بهداشت با موسسه ملی استاندارد، در خصوص میزان قند مورد استفاده  در نوشابه ها اختلاف نظر دارند. نظر موسسه ملی استاندار این است که میران قند، نباید زیر 12 باشد چرا که مورد پسند ضائقه مصرف کنندگان نبوده، خیلی شیرین نیست و بسیاری از افراد استقبال نمی کنند، در حالی که نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که باید زیر 9 گرم باشد و  مقدار مجاز آن، 9 گرم است.

خضری در خصوص نکته فوق، یادآور شد: در اینجا باید حق را به سازمان غذا و دارو بدهیم. سازمان غذا و دارو در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، انگلیستان، آلمان و سوئیس در حد وزارتخانه است. موسسه استاندارد در سطح دنیا NGOبوده و دولتی نیست که در کشور ما برعکس است. موسسه استاندارد دولتی است و سازمان غذا و دارو هم که باید در حد وزارتخانه باشد، سازمان است که باید جایگاه این دو را به خوبی ببینیم و این موارد را متولی و سیاستگذار از ساختار قوی و محکمی برخوردار کنند.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha