کد خبر: مصرف-آنتی-بیوتیک‌ها-شمشیر-دولبه؛-از-ع
۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲

خبرگزاری سلامت: عفونت‌های بیمارستانی معضلی شناخته شده است و تاکنون بارها و بارها درباره تبعات جدی آن صحبت شده؛ قدر مسلم عفونت‌های بیمارستانی مشکلات میکرو‌ های مقاوم به درمان را ایجاد می‌کنند که آسیب‌های بسیاری را در پی خواهد داشت. مردم به دلیل نجات از یک بیماری یا برای انجام عمل جراحی در بیمارستان‌ها بستری و در طول این مدت دچار عفونت می‌شوند. برای نمونه بیماری که به دلیل یک جراحی ساده در بیمارستان بستری شده به طور طبیعی باید در مدت کوتاهی مرخص شود، اما امکان دارد به دلیل عفونت یک هفته بستری شود و آنتی بیوتیک‌های متعددی بگیرد که این امر عوارض بسیاری نظیر از کارافتادن کلیه و یا در برخی از مواقع مرگ بیمار را در پی دارد.

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری می‌گوید: در حال حاضر به مسأله عفونت‌های بیمارستانی در دنیا توجه بسیاری می‌شود که ناشی از سیستم خدمات بهداشتی است وعوارض متعددی دارد و به لحاظ جانی برای افراد مشکل آفرین است.

وی ادامه می‌دهد: در بیمارستان افراد به دلایل گوناگونی بستری می‌شوند و میکروب‌های موجود گریبانگیر بیماران حساس و ناتوان خواهند شد. از طرفی دیگر محیط بیمارستان و پرسنل آنجا نظیر پزشک و پرستار و همچنین همراه بیمار می‌توانند میکروب را از فردی به فردی دیگر انتقال دهند. به همین دلایل با میکروب‌هایی مواجه شده که هیچ آنتی بیوتیکی روی آنها تأثیرگذار نیست.‌

 وی تأکید می‌کند: یکی از شعارهای سال گذشته سازمان بهداشت جهانی در خصوص کنترل مقاومت های میکروبی بود و برای این امر باید از بروزعفون‌ های بیمارستانی جلوگیری شود و تجویز آنتی بیوتیک‌ها نیز تحت برنامه‌ریزی باشد.

حاجی عبدالباقی چنین عنوان می کند که برای پیشگیری از عفونت های بیمارستانی کارهای متعددی باید انجام داد، برای نمونه این که بیماران به مدت طولانی در بیمارستان بستری نشوند و به محض این که کار اصلی یک بیمار به اتمام رسید به سرعت مرخص شود. از طرفی دیگر پرسنل بیمارستان هم باید قبل از دست زدن از هر بیمار به بیماری دیگر به صورت مرتب دست هایشان را شستشو دهند. این کار برای محافظت از خود پرسنل و بیماران توصیه می شود تا انتقال میکروب ها از بیماری به بیمار دیگر رخ ندهد.

 

وی استریلیزه کردن مرتب محیط بیمارستان ها را امری ضروری می داند و تأکید می کند: آنتی بیوتیک ها به صورت مرتب و دقیق مصرف شوند، زیرا آنتی بیوتیک مانند شمشیر دو لبه است و موجب از بین رفتن میکروب می شود، اما می تواند برای بیمار عارضه هم داشته باشد؛ یعنی موجب مقاوم شدن میکروب ها می‌شود. خطر مقاومت میکروبی به مراتب بیشتر از عوارض مذکور است. آنتی بیوتیک ها تنها در بیمارستان ها مصرف نمی شوند، بلکه در جامعه هم افراد سرماخوردگی و تب کردن را معادل مصرف آنتی بیوتیک ها می دانند و بسیاری از اوقات بیماران خودسرانه برای درمان آنتی بیوتیک های گوناگونی را مصرف می کنند. این در حالی است که متأسفانه در برخی از مواقع آنتی بیوتیک ها بی رویه توسط برخی پزشکان تجویز می شود.

در مرغداری ها هم برای رشد سریع مرغ ها  از آنتی بیوتیک مصرف می شود، در نتیجه با خوردن مواد غذایی گوشت و مرغ هم آنتی بیوتیک وارد بدن ما می شود.

وی  به صورت جدی توصیه می کند که نباید آنتی بیوتیک ها را به صورت خودسرانه و بی رویه مصرف کرد، بلکه در بیمارستان ها مصرف آنتی بیوتیک ها باید بهینه شود؛ هر چند مصرف به جای آنها هم عارضه آفرین است، اما برای نجات جان بیمار چاره ای نیست.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری متذکر می شود که مصرف آنتی بیوتیک ها باید تحت نظامی با عنوان هدایت مصرف آنتی بیوتیک باشد و تمامی بیمارستان های کشور نیز در این عرصه گام بگذراند. این در حالی است که در بیمارستان های اروپایی و آمریکایی هدایت مصرف آنتی بیوتیک یکی از مهم ترین شاخصه ها است، درحالی که این امر در بیمارستان های کشور ما به صورت کامل جا نیفتاده است.

 بنابراین تجویز دوز مناسب آنتی بیوتی،؛ فاصله زمانی، مصرف و نوع مناسب آن باید در بیمارستان ها تحت کمیته هایی توسط متخصصین عفونی انجام گیرد و در سیستم های مدیریتی بیمارستان ها هم به منظور جلوگیری از این معضل جنبه های حمایتی وجود داشته باشد. این در حالی است که در کشورهای اروپایی به دلیل این که مصرف آنتی بیوتیک بسیار تحت قانون است. مقاومت میکروبی هم در آنجا به صورت حداقل ممکن است، زیرا به هیچ عنوان برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند و ما هم باید به چنین سمتی حرکت نماییم.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha