کد خبر: مصرف-آجیل-در-سه-ماهه-اول-بارداری،-نوزاد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۹

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، محققان اسپانیایی می‌گویند، مصرف گردو، بادام یا دانه‌های کاج می‌تواند موجب تولد کودکان باهوش شود.

این محققان با بررسی  ۲۲۰۰ جفت مادر و فرزند دریافتند، فرزندان مادرانی که در سه ماه اول بارداری خود، هفته‌ای حداقل ۳۰ گرم (۶ قاشق چایخوری) آجیل مصرف کرده بودند در زمینه عملکرد شناختی، توجه و همینطور تست‌های حافظه بهتر بودند.

آجیل سرشار از فولات و اسید‌های چرب ضروری است و این مواد وقتی در بافت‌های مغز جمع می‌شوند می‌توانند حافظه و مدت توجه را افزایش دهند.

آجیلی که محققان به بررسی آن پرداختند متشکل از گردو، بادام، دانه کاج و فندق بود. آنها می‌گویند این خوراکی‌ها سرشار از اسید فولیک، اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ هستند. این مواد بیشتر تمایل دارند که در بافت‌های عصبی، به‌ویژه در نواحی جلویی مغز که در عملکردهای اجرایی و حافظه متمرکز هستند، جمع شوند.

محققان سه ماه اول و سوم بارداری مادران و عادت‌های تغذیه‌ای آنها را بررسی کردند و پس از گذشت مدتی از زایمان آنها به بررسی کودکان ۱۸ ماهه، ۵ و ۸ ساله آنها پرداختند.

نتایج این بررسی نشان داد زنان بارداری که سه ماهه اول بارداری خود آجیل مصرف کرده بودند، کودکان باهوشی داشتند اما فواید آجیل در افزایش هوش کودکان زنانی که در دوره‌های بعدی بارداری‌شان آجیل مصرف کرده بودند، چندان مشهود نبود.

محققان معتقدند علت این اتفاق این است که سیستم عصبی جنین در سه ماهه اول بارداری شکل می‌گیرد.

بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که مصرف آجیل می‌تواند موجب کاهش فشار خون و خطر ابتلا به دیابت شود و در نتیجه شکل‌گیری توانایی شناختی جنین به خطر نمی‌افتد.

به گزارش طبنا، محققان اسپانیایی می‌گویند برای داشتن فرزندی باهوش، بهتر است زنان باردار به تغذیه‌شان به‌ویژه در سه ماه اول بارداری توجه کرده و آجیل بیشتری مصرف کنند.

مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha