کد خبر: مردم-حق-دارند-از-تعرفه-خدمات-پرستاری-به
۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، بهره مندی مردم از تعرفه خدمات پرستاری را وظیفه حاکمیتی دانست.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری کامران سیفی پور ، به مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: جا دارد از زحمات و تلاش نمایندگان ملت و دکتر عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تقدیر و تشکر کرد که موجب خشنودی جامعه پرستاری شدند.

وی با اشاره به آنچه می بایست در برنامه ششم توسعه مورد توجه دولت قرار گیرد، افزود: قرار است تعرفه پرداخت خدمات پرستاری از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها تامین شود.

سیفی پور با عنوان این مطلب که مبنای پرداخت تعرفه پرستاری در قبال خدمتی است که دریافت می شود، ادامه داد: در تعرفه گذاری مولفه هایی چون زمان، مهارت، ریسک برای بیمار و خدمت دهنده و دانش مورد نیاز و تجهیزات مورد استفاده، مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: تعرفه گذاری یک سیاستگذاری کلان است و در آن ارائه خدمات کامل و ایمن و هزینه آن در نظر گرفته می شود و همانگونه که مجلس در این موضوع وارد شده است نشان از اهمیت آن در امر حکومت داری بر مبنای خدمت رسانی بهتر و بهینه به جامعه است و مردم حق دارند از تعرفه گذاری خدمات پرستاری بهره مند شوند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، تاکید کرد: تعرفه گزاری فرایندی متشکل از تعیین خدمت و ارزش خدمات و تبدیل کیفیت به کمیت در قالب ارزش ریالی خدمات است.

وی اظهارداشت: در صورتی که این مصوبه اجرا شود، شروع تعرفه گزاری و رسیدن به توزیع عادلانه تر در بین گروه های درمانی در بیمارستان ها خواهد بود ولی اجرای تعرفه پرستاری در سقف کارانه قطعا به معنای تعرفه گذاری نهایی نیست.

سیفی پور گفت: پرستاران در خارج از بیمارستان ها مثل درمانگاه ها، مطب ها، بخش خصوصی، فوریت های پزشکی، اورژانس پیش بیمارستانی، هلال احمر، بهزیستی، مراکز خیریه و توانبخشی، برنامه پزشک خانواده، مدارس و... بیش از بیمارستان های دولتی حضور دارد که در مصوبه قبلی مجلس جهت حضور پرستاران در جامعه در برنامه ششم توسعه نیز آورده شد. بنابراین تعرفه گذاری در قالب کارانه کافی نیست ولی شروع مناسبی برای این قانون است که در ۱۰ سال گذشته بایگانی شده بود که حالا با تلاش های زیادی روی میز قرار گرفته است.

وی افزود: حالا آنچه برای جامعه پرستاری در این مقطع مهم است این است که اولا چه سهمی از سقف کارانه برای تعرفه پرستاری گذاشته شود. این همان موضوعی است که رایزنی کمیسیون های بهداشت و بودجه را می طلبد و به عبارتی جدا کردن سهم پرستاری است. ثانیا تقسیم درون گروهی و نرخ گذاری خدمات عادلانه انجام شود و روش توزیع مناسبی داشته باشیم. ثالثا  حاکمیت بیمه ها را به مفید بودن تعرفه گذاری خدمات پرستاری متقاعد کند و تلاش ها برای تعرفه گذاری پرستاری به مفهوم واقعی انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha