کد خبر: مختصر-و-مفید-وزارت-بهداشت-در-بیست-و-چهار
۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴

غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن، اگر انتظار دارید در این غرفه با جدیدترین دستاوردهای پزشکی و یافته های مربوط به طب اسلامی و طب در قرآن مواجه شوید، بهتر است بدانید در این غرفه قند خون شما آزمایش می شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، وارد بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی تهران که می شوی اولین چیزی که توجهت را جلب می کند فضای خالی بسیار بزرگ وسط مصلی است.

اولین تصور این است که شاید از این محل قرار است برای برگزاری نماز جمعه استفاده شود اما اینگونه نیست و صرفاً از این فضای خالی بزرگ برای برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه و برپایی سفره افطار در روز اول استفاده شده است.

 و در حالی که همه روز اول نمایشگاه فکر می کردند چه تصمیم خوبی از سوی مسئولان برای برپایی سفره های افطار گرفته شده و مردم دیگر لازم نیست در بیرون سالن مصلی در هوای بسیار گرم و روی خاک و چمن افطار کنند، با فرا رسیدن دومین روز نمایشگاه مراجعه کنندگان به نمایشگاه متوجه شدند که خبری از برپایی سفره های حتی ساده افطاری هم نیست و طبق معمول باید روی پله ها، چمن و فضای بیرونی نمایشگاه افطار کنند.

لابد برگزار کنندگان نمایشگاه این فضای خالی بزرگ را که در دوره های قبل که نمایشگاه در مصلی برگزار می شد مملو از غرفه بود را برای مراسم اختتامیه خالینگه داشته اند!

اما در کل نمایشگاه و تعداد غرفه های آن نسبت به سال های قبل بسیار بسیار محدود بوده و به نوعی از پراکندگی برخوردار است. بخش عفاف و حجاب و بخش رسانه های دیجیتال در بیرون شبستان اصلی مستقر هستند و بخش هنری نیز در طبقه دوم قرار دارد.

اما محدود بودن تعداد غرفه ها و شرکت کنندگان در این دوره از نمایشگاه که به نظر نمی رسد هیچ رنگ و بوی و وسعت ملی داشته باشد چه برسد به بین المللی، در غرفه مربوط به وزارت بهداشت نیز نمود دارد.

غرفه مربوط به وزارت بهداشت غرفه تقریباً بزرگی است که به شش بخش تقسیم شده و شامل بخش ارائه مشاوره طب سنتی، مشاوره روان شناختی با محور تحلیل نقاشی های کودکان، غرفه نگاهی به فعالیت های اداره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی، تست قند خون، مشاوره دیابت و مشاوره تغذیه و یک بخش که در آن تلویزونی نصب شده است.

بخش تست قند خون و مشاوره دیابت که مانند سایر بخش ها به صورت رایگان ارائه خدمت می کرد، عموماً شلوغ است و حتی در ساعاتی از نمایشگاه مردم در صف تست قند خون هستند، در بخش مشاوره طب سنتی هم علاوه بر ویزیت و ارائه مشاوره های درمانی که توسط متخصص طب سنتی صورت می گیرد برگه هایی در بین بازدید کنندگان توضیع می شود که از ثبت نام کلاس های آموزش «طب سنتی، اسلامی» در دانشگاه تهران حکایت دارد.

 در بخش مشاوره تغذیه غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن تعدادی از پزشکان و متخصصان تغذیه با روپوش پزشکی نشسته اند و به مردم مشاوره های تغذیه ای ارائه می کنند.

اگر علاقه مند هستید کودکان از نظر بهداشت روانی مورد بررسی قرار گیرد، (که البته این کار را به همه پدرها و مادرها توصیه می کنیم) حتماً به این بخش از نمایشگاه سر بزنید چرا که بچه های شما در حال بازی و تفریح نقاشی می کشند اما متخصصان روان شناسی کودک از روی همین نقاشی ها می توانند متوجه استعدادها، علایق، ترس ها و اضطراب های احتمالی و ... کودک شما شده در تربیت کودکان به شما کمک کنند.

یکی از نکات جالب غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن وفور برگه های اطلاع رسانی است. علاوه بر کاتالوگ های مربوط به تغذیه، طب سنتی، روزه داری در رمضان و ... بسته اطلاع رسانی نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد که حاوی «ماهنامه درنگ» به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،کتابچه ای با عنوان «ساعت بیولوژیک» با محتوای برنامه حداقلی خواب و بیداری برای دانشجویان جهت تنظیم اوقات مطالعه و تاحدی عبادت بر اساس ساعت بیولوژیک (که با معاضدت معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تهیه شده است) کتابچه ای با عنوان نگاهی به فعالیت های اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کتاب «انگشت های معجزه» از مجموعه کتاب های فقط دو دقیقه همراه من باش و جزوه کوچکی با عنوان «توصیه های بهداشت ماه رمضان» است.

سال گذشته که نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شد، حضور متخصصات طب اسلامی بیشتر از سال جاری بود و غرفه های مربوط به سلامت نیز بیشتر از سال جاری فعال به نظر می رسیدند.

از سوی دیگر مشاوره های مربوط به پایان نامه های طب اسلامی نیز به نمایش در آمده فعالیت های دانشگاه ها در حوزه طب اسلامی بیشتر و بهتر به مردم معرفی می شد اما در سال جاری در غرفه وزارت بهداشت بیشتر به ارائه خدمات سلامت پرداخته شده و کمتر جنبه طب اسلامی و مباحث مربوط به آن در این غرفه نمود دارد.

به راستی طب اسلامی چه بخشی از فعالیت ها، پژوهش ها و عملکردهای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است؟ ایا کسی در این وزارت خانه علاقه مند و مشتاق نیست جنبه های بهداشت، سلامت و درمان دین اسلام را بررسی و دلایل علمی آن را به جهانیان ارائه کند، آیا وجود بیش از 14 هزار حدیث پزشکی در کتاب هایی همچون طب الرضا(ع) و طب الصادق(ع) کنجکاوی و سؤال پژوهشگران این حوزه را بر نمی انگیزد که در خصوص طب اسلامی به تحقیق و پژوهش پرداخته و استفاده از این طب را در بیمارستان های و حوزه های درمانی کشور رواج دهند؟

آیا نباید نمایشگاه قرآن محلی برای ارائه یافته های سالانه ما در خصوص طب اسلامی و مباحث طبی قرآن کریم باشد؟

 

کد خبرنگار: 41080

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha