کد خبر: مجهز-بودن-بخش-دیالیز-بیمارستان-خیریه-ح
۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸

بیمارستان خیریه حضرت صدیقه زهرا(س)، تنها مرکز دیالیز در منطقه جنوب شرق تهران را دارا است که تمام خدمات دیالیز با امکانات،تجهیزات کامل و کادری مجرب به صورت رایگان به مردم،خدمت رسانی می کند که یکی از مراکز دیالیز موفق و مجهز استان تهران است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، کلیه ها جزء مهمترین ارگان های بدن هستند که هر انسان می تواند با یک کلیه نیز به زندگی طبیعی خود ادامه حیات دهد. این اندام به  قدری نجیب است که وقتی بیمار می شود، علائم کمی از خود بروز می دهد و اگر دیر متوجه شویم، ممکن است آنها را برای همیشه از دست بدهیم. این ما هستیم که باید با سبک زندگی صحیح و تغذیه مناسب، مراقب آن باشیم. این عضو، به قدری مهم است که اگر از کار بیفتد، سموم تولید شده ناشی از متابولیسم، در بدن تجمع پیدا می کند و باعث عوارض ناگوار و حتی مرگ می شود.


دیالیز، روشی است که بعد از، از کار افتادن کلیه ها برای دفع سموم و مواد زائد از خون به کار می رود. دو روش دیالیز صفاقی و همودیالیز وجود دارد که همودیالیز شایع تر از نوع دیگر است، چرا که روش صفاقی سخت بوده و برای جلوگیری از عفونت به مراقبت بیشتر و آموزش خاص نیاز دارد.


نارسایی کلیه یا از کار افتادن فعالیت کلیه ها باعث می شود تا فرد بیمار در هفته سه نوبت و هر بار حدود 4 ساعت، روی تخت بیمارستان و کنار دستگاه دیالیز، زندگی کند. حال اگر مرکز دیالیز مجهز نباشد و با کمبود امکانات و دستگاه مواجه باشد یا به هر دلیل دیگر بیمار ناراضی باشد، شاید این 12 ساعت در هفته، برای او ساعت های بیشتری به نظر برسد. پرستاران این بخش باید صبورتر باشند چرا که این بیماران قبل وبعد از دیالیز ممکن است دچار عوارض ناشی از آن شوند که با مهربانی، آنها این درد را بهتر تحمل می کنند. وقتی بیمار وارد یک بیمارستان مجهز به دستگاه های دیالیز می شود آرامش پیدا می کند و با خیال راحت، خون از رگ هایش وارد دستگاه دیالیز شده و پس از تصفیه به بدنش بر می گردد.


همچنین اگر بیمار به بیمارستانی که برای دیالیز به آنجا مراجعه می کند، از محل سکونتش دور باشد علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری، رنج دوری مسیر و هزینه های آن را هم متحمل می شود که زندگی را بیش از پیش برای او سخت تر می کند.


دولت آباد یکی از محله های جنوب شرقی تهران است و در کنار محله هایی همچون شهر ری، مشیریه، کیان شهر، پاکدشت و ورامین واقع شده است. 53 هزار نفر در این شهرک ساکن هستند و علاوه بر درمانگاه شهید یغمائی و درمانگاه خیریه دارالتوحید، ابتدای سال 93 بیمارستان خیریه حضرت  صدیقه زهرا(س) به شکل رسمی افتتاح شد. این بیمارستان خیریه، تنها مرکز دیالیز در منطقه جنوب شرق تهران را دارا است که تمام خدمات دیالیز با امکانات و تجهیزات کامل و کادری مجرب به صورت رایگان به مردم، خدمت رسانی می کند که یکی از مراکز دیالیز موفق و مجهز استان تهران است.


ولید دنده بر مدیرعامل بیمارستان خیریه حضرت  صدیقه زهرا(س) در گفتگو با خبرگزاری سلامت، درباره این بیمارستان گفت: موسسه خیریه درمانی دارالتوحید و بیمارستان حضرت زهرا(س) از پتانسیلی برخوردار است که هیچ جای تهران از آن برخوردار نیست و در منطقه ای مشغول به فعالیت بوده که پرسنل قابل توجهی از این بیمارستان، مسلط به دو یا سه زبان هستند و می توان گفت که قطب توریسم درمانی تهران در منطقه دولت آباد است.


مدیرعامل بیمارستان خیریه حضرت  صدیقه زهرا(س) درباره تشکیل موسسه خیریه درمانی دارالتوحید، اظهار داشت: این موسسه 32 سال پیش توسط تعدادی پزشک خیر و افراد دل سوخته و به کمک انجمن پزشکان عراق که مقیم اینجا بودند، در منطقه دولت آباد و برای قشر محروم راه اندازی شد. فعالیت آن با اجازه یک آپارتمان 90 متری آغاز و تمام خدمات درمانی که شامل بخش دندانپزشکی، زنان، داروخانه و تزریقات بود به صورت رایگان انجام می شد که بعدها بخش آزمایشگاه نیز به آن، اضافه شد.


وی با اشاره به این که موسسه دارالتوحید مورد استقبال مردم و اعتماد دولت قرار گرفت، گفت: بعد از مدتی از طرف دولت و خیرین، زمینی به وسعت 700 متر در اختیار موسسه قرار گرفت و درمانگاه تخصصی فعال شد که به تعداد متخصصین و پزشکان عمومی افزوده شد. همچنین بخش آزمایشگاه تقویت شد و کلینیک دندانپزشکی تاسیس و بخش رادیولوژی، سونوگرافی و فیزیوتراپی فعال شد. این روند توسعه، ادامه پیدا کرد تا این که مردم احساس نیاز کردند که برای دیالیز با یک مشکل جدی روبه رو هستند.


دنده بر افزود: در آن زمان، کل منطقه جنوب تهران، هیچ تخت دیالیز نداشت. به همین جهت یکی از خیرین، یکی از طبقات این درمانگاه تخصصی را که مسجد بود، تغییر کاربری داده و تبدیل به مرکز دیالیز به نام حضرت زهرا(س) کرد که فعالیت آن از پنج تخت، شروع شد تا این که در حال حاضر به 22 تخت رسیده است.


مدیرعامل بیمارستان خیریه حضرت  صدیقه زهرا(س)، خاطرنشان کرد: در پی استقبال مردم، این درمانگاه کم کم توسعه یافت تا این که تبدیل به درمانگاه شبانه روزی شد و بعد از آن موسسه قصد داشت که آن را تبدیل به دی کلینیک کند ولی از آنجایی که پتانسیل تبدیل شدن به بیمارستان را داشت، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت در سال 91 مجوز بهره برداری به شکل بیمارستان را صادر کرد که در سه ماه پایانی سال 92، خدمات بیمارستانی به شکل آزمایشی شروع شد. در فروردین ماه سال 93 این بیمارستان به شکل رسمی توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین کار خود را شروع کرد.


وی ادامه داد: از آن زمان به بعد، این مرکز به عنوان یک بیمارستان عمومی با بخش های دیالیز، دندانپزشکی، درمانگاه شبانه روزی تخصصی، 2 اتاق عمل جراحی، بخش های زنان و زایمان، بخش icu با 7 تخت، انتقال خون، اورژانس فعال با 9 تخت، پاتولوژی، آزمایشگاه و داروخانه کاملا بیمارستانی خدمت رسانی می کند و ان شاالله در آینده نزدیک، شاهد افتتاح بخش CCU با 5 تخت و شروع رسمی جراحی های چشم پزشکی، خواهیم بود.


عضو هیات مدیره موسسه خیریه دارالتوحید با بیان این که بیمارستان با تمام بیمه های پایه و مکمل، قرارداد دارد، اظهار داشت: رسالت  بیمارستان های خیریه این است که اجازه نمی دهند هیچ بیمار محروم و مستضعفی به خاطر نداشتن هزینه درمان، جان خود را از دست بدهد و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا درمان بیمار بی بضاعتی، مختل نشود. این بیمارستان برای 1200 خانواده محروم منطقه، دفترچه های ویژه این موسسه تحت  خدمات درمانی سرپایی تهیه کرده  و طرحی است که توسط موسسین قبلی این خیریه و اعضای هیئت مدیره برای بیمارانی که مشکل بیمه داشتند و توان تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه های جاری کشور را نداشتند، انجام شد و این طرح تا این لحظه همچنان ادامه دارد.


وی افزود: این بیمارستان در حال حاضر یک بیمارستان درجه یک بوده که توفیق بزرگی است، چون بیمارستان های خیریه دیگر باید کلی تلاش شبانه روزی داشته باشند تا بتوانند عنوان درجه یک را از وزارت بهداشت در حوزه اعتبار بخشی و استاندارد سازی دریافت کنند.


دنده بر به مشکلاتی که مراکز خیریه دارند، اشاره کرد و گفت: مشکلات این مراکز با دیگر حوزه های خصوصی یا دولتی کاملا متفاوت است، همچون مشکلات سند بیمارستان و دریافت وام قرض الحسنه که حمایت نمی شوند و جا دارد که وزارت بهداشت، راه حلی برای برخی مشکلات اداری و مالی مراکز درمانی خیریه انجام دهد. چرا که وقتی خیرین ملاحظه کنند که موانع برطرف شده، تمایل بیشتری برای تاسیس مراکز خیریه پیدا خواهند کرد.


مریم طرمزدی پرستار بخش دیالیز این بیمارستان، گفت: این بخش به 22 دستگاه دیالیز مجهز است و در رابطه با تجهیزات می توانم بگویم که با بیمارستان هاشمی نژاد که سانتر دیالیز است، برابری می کند. البته یک سری کمبود ها وجود دارد ولی به شکلی نیست که در روند درمان بیماران، تاثیرگذار باشد.


این پرستار افزود: تمام هزینه های این مرکز رایگان است، چون این بیماران جز بیماران خاص محسوب می شوند و بیمه تمام هزینه های آنها را پرداخت می کند. حتی  برخی از بیماران این مرکز که مهمان بوده و از اتباع خارجی هستند نیز، بیمه قبول کرده که هزینه های آنها را نیز پرداخت کند، در غیر این صورت هزینه های آنها توسط خیرین پرداخت می شود و از هر شهر یا کشوری که بیماربه این مرکز مراجعه کند، تمام هزینه ها رایگان انجام می شود و مشکلی از لحاظ هزینه ندارند.


وی خاطرنشان کرد: ارجاع بیماران از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت انجام می شود که بیماران را بر اساس منطقه سکونت به بیمارستان ها و مراکز مختلف تقسیم بندی می کنند و اکثر افرادی که در این بیمارستان، دیالیز می شوند افراد بومی همین منطقه هستند.


کبری ملا موسی زاده بیمار میانسالی که در حال دریافت خدمات دیالیز بود، گفت: حدود 2 سال است که دیالیز می شوم. تجهیزات اینجا خوب بوده و پرسنل، خیلی زحمت می کشند و ما هزینه ای برای دیالیز پرداخت نمی کنیم.


زیبا جعفرنیا مسئول بخش دیالیز این بیمارستان خیریه حضرت صدیقه زهرا، اظهار داشت: بیماران دیالیز هفته ای سه روز برای دیالیز مراجعه می کنند که هر مرتبه، 4 ساعت به طول می انجامد و با در نظر گرفتن مسیر رفت و برگشت، هر بار حدود 6 ساعت درگیر دیالیز هستند. امکانات و تجهیزات اینجا خوب بوده و تمام امکانات در حال تجهیزشدن است. این بخش در سه شیفت صبح، ظهر و شب فعال است و روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، پزشک برای ویزیت بیماران دیالیزی می آید.


حبیب الله شکرالهی بیمار دیگری که او نیز میانسال بوده و بازنشسته است، گفت: مدت 5 سال است که دیالیز می شوم و از اینجا بسیار راضی هستم. قبل از این حدود یک سال در مرکز دیگری دیالیز می شدم که دستم از کار افتاد ولی از وقتی به اینجا آمده ام، با مراقبت ها و درمان هایی که شده ام، دستم رو به بهبودی است. این بیمارستان از لحاظ امکانات، رسیدگی پرستار و پزشک خوب بوده و اگر از 100 بخواهم نمره بدهم، حتی نمی توانم نیم نمره هم، کم کنم. حتی نظافت این مرکز بسیار عالی است.

کدخبرنگار: 41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha