کد خبر: مبتلایان-به-کم-کاری-تیروئید-مولتی-ویتا
۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۰۱

فوق تخصص دیابت با اشاره به این‌که بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید نباید مولتی ویتامین بخورند، گفت: کم کاری تیروئید غالبا با تجویز تیروکسین درمان می‌شود و آهن موجود در مولتی ویتامین با اتصال به تیروکسین مانع از عملکرد موثر این دارو می‌شود.

مهریار خسروشاهی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در مورد ارتباط دیابت با بیماری تیروئید اظهار داشت: هر دو مرتبط با غدد درون ریز و مشکلات هورمونی است. هنگامی که افراد مبتلا به دیابت به بیماری تیروئید مبتلا می شوند، کنترل قندخون این افراد دچار اختلال می‌شود.

وی افزود: کم کاری تیروئید غالبا با تجویز تیروکسین (levoxyl , synathroid , levothyroxine) درمان می‌شود. این دارو باید روزانه مصرف شود و نباید همراه با مولتی ویتامین استفاده شود، زیرا آهن موجود در مولتی ویتامین با اتصال به تیروکسین مانع از عملکرد موثر این دارو می‌شود.

فوق تخصص دیابت ادامه داد: وقتی که غده تیروئید بیش از حد فعال باشد، فردبه پرکاری تیروئید مبتلا خواهد شد. این مسأله موجب افزایش بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی می‌گردد. معمولا پزشک با تجویز دارو یا جراحی یا پرتو درمانی سرعت فعالیت غده تیروئید را کُند می‌کند تا حدی که فرد نیاز به جایگزینی تیروئید در دراز مدت پیدا نکند.

خسروشاهی اضافه کرد: در برخی از مطالعات مشخص شده که در بدن شخص مبتلا به کم کاری تیروئید ، متابولیسم انسولین کندتر است و همین موضوع سبب کاهش نیاز به انسولین در مدت زمان کوتاه می‌گردد.

وی بیان داشت: پرکاری تیروئید می‌تواند عدم تحمل گلوکز را وخیم تر کرده و کنترل دیابت را مشکل‌تر کند. پرکاری تیروئید می‌تواند کنترل قند خون را مشکل همچنین در این حالت نیاز به انسولین افزایش می‌یابد.

فوق تخصص دیابت با بیان این‌که در واقع پرکاری تیروئید ممکن است دیابت پنهان را به دیابت آشکار تبدیل می‌کند، افزود: در بیمارانی که افزایش قندخون بدون علت مشخص دیده می‌شود باید احتمال پرکاری تیروئید در نظرگرفته شود. همچنین کم کاری تیروئید با انواع ناهنجاری‌ها در متابولیسم چربی‌های خون از جمله افزایش تری گلیسرید و کلسترول LDL همراه است.

خسروشاهی اظهار داشت:  کم کاری تیروئید حتی می‌تواند دیس لیپیدمی شایع درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 که سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می شود را تشدید کند. با درمان تیروکسین می‌توان اختلالات چربی را معکوس کرد.

وی تأکید کرد: توجه کنید داروهایی نظیر وارفارین ، دوپامین و تروئید می‌توانند بر روی عملکرد داروهای تیروئید تأثیر گذارند، به همین علت پزشک خود را از همه انواع داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، مطلع كنيد.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha