کد خبر: مبتلایان-به-ناراحتی‌های-معده-از-مصرف
۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲

زرده تخم مرغ موجب تشدید ریفلاکس می‌شود. بنابراین افرادی که مبتلا به ناراحتی معده هستند، از خوردن شیرینی به خصوص شیرینی خامه‌ای، شکلات، قهوه و چای داغ و غلیظ پرهیز نمایند.

 

دکتر سید رضا فاطمی متخصص گوارش و کبد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: تغییراتی که در الگوی تغذیه و تحرک افراد طی ایام نوروز رخ می‌دهد، باعث تغییراتی در وزن و دستگاه گوارش می‌شود.

فاطمی با اشاره به سوالاتی که پیرامون بیماری‌های دستگاه گوارش پرسیده می‌شود، افزود: ریفلاکس یا برگشت اسید معده از مشکلاتی است که افراد بسیاری آن را تجربه کرده‌اند. در رفلاکس، فیزیولوژی حرکت مری دچار اختلال شده و باعث برگشت اسید از معده به داخل مری می‌شود که سوزش و ناراحتی در بخش انتهایی مری را به دنبال دارد.

وی گفت: مصرف شکلات و شیرینی موجب تشدید ناراحتی‌های معده و مری می‌شود.

فاطمی با اشاره به مصرف تخم مرغ در تهیه شیرینی‌ها متذکر شد: زرده تخم مرغ موجب تشدید ریفلاکس می‌شود. بنابراین افرادی که مبتلا به ناراحتی معده هستند، از خوردن شیرینی به خصوص شیرینی خامه‌ای، شکلات، قهوه و چای داغ و غلیظ پرهیز نمایند.

این متخصص در ادامه بیان داشت: افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی از مصرف غذای چرب خودداری نمایند؛ به خصوص کاهش تحرک در این ایام و مصرف غذای چرب باعث تنش و انقباض کیسه صفرا شده و بعضا باعث دردهای شدید در این ناحیه می‌شود.

فاطمی گفت: بیماران مبتلا به زخم‌ها و خراشیدگی‌های دستگاه گوارش مانند زخم معده و اثنی عشر از مصرف غذاهای سنگین در این این ایام خودداری نمایند.

وی یادآور شد: کاهش وزن، توصیه اکید ما به افرادی است که کبد چرب دارند. بی تحرکی افراد در ایام نوروز و مصرف غذاهای پر کالری، در روند درمان این افراد اختلال ایجاد می‌کند و به دلیل بی تحرکی، افزایش ایجاد کبد چرب در تعطیلات نوروز دور از تصور نیست.

فاطمی اظهار داشت: بیماران مبتلا به التهاب روده یا روده تحریک پذیر از مصرف غذاهای پر چرب و ادویه دار خودداری نمایند؛ این رژیم غذایی موجب تحریک روده شده و علائم روده تحریک پذیر را در این افراد تشدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تحرک چه در سفر و چه در منزل و از طرف دیگر، کم مصرف کردن آب، یبوست را به دنبال دارد. بنابراین توصیه می‌شود افزایش تحرک و مایعات رقیق در برنامه روزانه افراد مورد توجه باشد.

حفظ بهداشت مواد غذایی و آب، مساله دیگری بود که فاطمی بر آن تاکید و بیان داشت: مسافرت‌های بین شهری در این ایام افزایش می‌یابد. مصرف غذاها به ویژه مواد پخته اهمیت بسیار دارد. غذای نیمه پخته موجب ایجاد مسمومیت می‌شود.

 

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان مصیبی ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    1
    اخه شما میگید فقط پرهیز کنید.من کلا اب،چای،آبمیوه.شکلات،کاکویی و خامه میخورم اینطور میشم.اصلا هیچ دارویی نداره واسه حل این مشکل؟؟دکترا فقط میگن آندوسکوپی که هزینش خیلی زیاده
  • رضا ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 1
    باسلام.اخه نخوردن چای.شکلات و قهوه خیلی سخته چای کم رنگم که بی فایدس حالا شیرینی خامه ای و زرده تخم مرغو میشه کنار گذاشت.خوشمزه ترین خوراکیها درش شکلات مصرف شده دیگه بجز غذاهای تکراری و میوه ازبس گرونن فقط باید با میموه ها عکس یادگاری گرفت خوراکی مخصوصا تو ایران وجود نداره والا من با همین چای و شکلات زندم