کد خبر: ماه-سلامتی-آغاز-شد،-اما-بدون-پژوهش
۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸

هزاران مقاله، پایان نامه، تحقیق و پژوهش در خصوص تأثیرات روزه بر سلامتی تهیه و منتشر شده است اما قدر مسلم این دستور قطعی الهی بر همه انسان‌ها (از زمان آدم (ع) تا خاتم (ص)) مباحث مهم علمی و پزشکی دیگری را در خود نهفته دارد که باید به آن توجه کرد.

 

خبرگزاری سلامت- گروه تغذیه و سلامت: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به راحتی به هزاران مطلب در خصوص تأثیرات روزه بر سلامت جسم و روح انسان‌ها دست یافت، اما آیا این مطالب کافی است؟ آیا به اندازه کافی تأثیر روزه بر جسم و روح انسان سنجیده شده و تأثیر آن بر بیماری‌های مختلف را می دانیم؟

آیا می دانید مطالعه در خصوص روزه داری بیش از کشورهای اسلامی در کشورهای غیر اسلامی و بیش از پژوهشگران مسلمان در میان پژوهشگران غیر مسلمان مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است؟

آیا می‌دانید روزه بر بسیاری از بیماری‌ها با رعایت شرایط خاص می تواند به عنوان یک داروی مؤثر و حتی راهی برای درمان مورد استفاده قرار گیرد و منع بسیاری از بیماران از روزه‌داری بیشتر موجب صدمه دیدن آنها می شود نه بهبود آنها؟

آیا می‌دانید تأثیر روزه فقط بر جسم نیست و به همان اندازه که بر جسم انسان مؤثر است بر روح وی و بر همین اساس بر بیماری‌های روحی انسان‌ها نیز مؤثر است و روزه گرفتن نوعی سم زدایی از جسم و روح است؟

جای خالی پژوهش در حوزه روزه داری همچنان و به شدت در دانشگاه های علوم پزشکی ما احساس می شود. تحقیق‌های علمی در خصوص تأثیر روزه داری بر انسان می‌تواند بهترین راه برای معرفی اسلام ناب و ترویج آن در محیط های علمی جهان باشد و نگاه جهان به اسلام و ادیان الهی را تغییر دهد.

صدها حدیث در خصوص روزه داری است که صدها سال است می‌دانیم، اما پژوهش علمی در خصوص آنها صورت نگرفته و صرفا در کتاب‌های حدیث مانده‌اند؛ در حالی که می‌توانند دریچه‌ای به سوی تحقیقات و علوم جدید پزشکی باز کنند.

این «آیا می‌دانید؟»ها را می‌توان همچنان پرسید و همچنان ادامه داد، اما در نهایت می‌توان گفت رمضان فرصتی است برای بندگی. اما این بندگی بر اساس توان و فهم انسان‌ها متفاوت است. رمضان برای برخی شاید صرفا روزه گرفتن باشد، اما برای برخی دیگر مسؤلیتی بزرگتر است. مسؤلیتی مانند تحقیق و پژوهش علمی در خصوص سؤال‌های رایج در زمینه روزه داری و کشف تأثیر آن بر بیماری‌های مختلف.

پزشکان باید مراقب باشند صرف گفتن «تو بیمار هستی روزه نگیر» اشتباه است، چرا که روزه درمان بسیاری از بیماری‌ها است و این مسأله باید کاملا علمی بررسی شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha