کد خبر: لزوم-توجه-به-سلامت-معنوی-و-اخلاق-حرفه‌
۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳

دکترای قرآن و علوم بهداشت و سلامت با اشاره به ارتباط رعایت اخلاق حرفه‌ای در اتاق عمل با سلامت معنوی گفت: اخلاق حرفه‌ای یک ابزار اخلاقی است که به مباحث اخلاقی علوم تخصصی مشاغل مختلف پرداخته و این نکته را مورد بحث قرار می‌دهد که چطور از دانش‌ حرفه‌ای باید در جهت ارائه مناسب خدمات استفاده کرد.

 

عباسعلی واشیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: سلامت معنوی فرایندی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان به درمان بیماران جسمی کمک کرد ولی در اصطلاح دیگر، معنای سلامت‌گرای معنوی، فرایندی است که علاوه بر بهره‌گیری در درمان جسمی بیماران می‌توان در درمان روحی و روانی آنها نیز مفید باشد و از آن بالاتر اینکه شرایطی را در جامعه پدید آورد که سلامت اجتماعی را نیز افزایش دهد و در نهایت به کمال و تعالی همه جانبه انسان کمک کند.

وی افزود: همچنین اخلاق حرفه‌ای یک ابزار اخلاقی است که به مباحث اخلاقی علوم تخصصی مشاغل مختلف پرداخته و این نکته را مورد بحث قرار می‌دهد که چطور از دانش‌ حرفه‌ای باید در جهت ارائه مناسب خدمات استفاده کرد.

دکترای قرآن و علوم بهداشت و سلامت با بیان اینکه اولین بار یک دانشمند مسلمان ایرانی به نام علی‌ بن ربن طبری حدود 1200 سال قبل ارتقای سلامت جسمی را در معنویت و سلامت معنوی می‌دید، گفت: در نگاه مادی و اومانیستی معتقدند ریشه مسائل روانی در جسم و عصب انسان‌ها نهفته است و اگر سخنی هم از معنویت به میان می‌آید با معنویتی که در نگاه دینی مطرح بوده کاملاً متفاوت است اما سلامت در نگاه دینی شامل فقط جسم انسانی نیست چون انسان علاوه بر جسم دارای روح هم است. لذا زمانی که همین انسان مجبور به تصمیم‌گیری در مورد جانداری شود یک موقعیت اخلاقی پیش آمده که حتی تصمیم به واگذاری این حق به خود فرد، نیازمند تفکر و تصمیم‌گیری اخلاقی است.

واشیان گفت: در توجیه اهمیت و ضرورت پژوهش شاید امروزه در هیچ عرصه دیگری جز علوم زیست پزشکی رویارویی میان بعد معنوی سلامت و علم تا این حد موجب سردرگمی نبوده باشد و علت اصلی مشکل بودن تعریف به دو عامل اصلی بازگشت می‌کند که عامل اول از نوع جهان‌بینی، نگرش حاکمی که معمولاً در پس هر نگاه و قضاوتی وجود دارد، است.

 وی اظهار داشت: عامل دیگر عدم توافق در مفهوم واژگانی همچون سلامت، معنویت، دین، روح، روان، بیماری و دیگر عناصر مرتبط است.

دکترای قرآن و علوم بهداشت و سلامت اضافه کرد: جایگاه جهان‌بینی و دین مبین اسلام به عنوان تبیین کننده واژه‌های فوق و خارج کردن مفهوم سلامت معنوی از سردرگمی نمایان می‌‌شود و از آنجایی که در سراسر دنیا ارائه‌کنندگان خدمات سلامت به طور مداوم در معرض مباحث پیچیده اخلاقی قرار دارند در آیات و روایات نیز به بحث اخلاق اهتمام ویژه‌ای شده است.

واشیان خاطرنشان کرد: همچنین رعایت اخلاق حرفه‌ای در اتاق عمل با سلامت معنوی کارکنان اتاق عمل رابطه معنادار مستقیمی داشته و برهمین اساس پژوهشی انجام شد تا میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای پرسنل اتاق عمل و تعیین میزان سلامت معنوی این افراد همچنین رابطه این دو متغیر در پرسنل اتاق عمل مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

کد خبرنگار: 41070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha