قائم مقام وزیر بهداشت بر لزوم ارتقای توانایی های دیپلماتیک کشور در حوزه سلامت و اجرای سیاست های خارجی مربوط به سلامت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاري  سلامت به نقل از وبدا  دکتر ایرج حریرچی در حاشیه مراسم افتتاحیه کارگاه بین المللی دیپلماسی سلامت، با تاکید بر این که مسائل مربوط به سلامت از محدوده خاص کشورها خارج شده است و از یکسری ارتباطات بین المللی نشات می گیرد، گفت: در حال حاضر موقعیت کشور ما از نظر اقتصادی و سیاسی ، به دلیل  جنگ و وضعیت بیماری های موجود در کشورهای مجاور می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط به سلامت را دیپلماسی سلامت بیان کرد و افزود: در حال حاضر دیپلماسی سلامت توجه سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است و از آنجا که ایران در منطقه یکی از کشورهای قدرتمند در حوزه های سیاسی و سلامت است، بنابر این می تواند تاثیرات مثبتی را در منطقه در حوزه سلامت داشته باشد.

دکتر حریرچی افزود: همچنین با الگو قرار داده شدن طرح تحول سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی، می توان در حوزه سلامت از تجربیات بین المللی ایران در این زمینه و ارتقا روش های ارائه خدمت به مردم و ارتقا سلامت استفاده کرد.

وی یکی از اهداف برگزاری کارگاه بین المللی دیپلماسی سلامت را ارتقای توانایی های دیپلماتیک کشور در حوزه سلامت و اجرای سیاست های خارجی مربوط به سلامت بیان کرد و افزود: افراد شرکت کننده در این سمینار افرادی مجرب، آموزش دیده از وزارت بهداشت و امور خارجه ایران و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند که از سال گذشته این افراد شناسایی شده و به آنها برنامه هایی به منظور پیش مطالعه دادیم و در این کارگاه سه روزه برنامه ها را بررسی کرده و تکالیف و تمریناتی به آنها داده می شود تا در نهایت به صورت یک پروژه بین المللی که می تواند برای منطقه مدیترانه شرقی الگو باشد درآید چرا که می خواهیم از توانایی های ایران در این حوزه استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد تا بتوان از نتایج خوب این کارگاه سه روزه برای کشورهای دیگر منطقه هم استفاده کرد.

دکتر حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ویروس زیکا در کشور و کنترل آن گفت: ویروس زیکا در برخی کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی وجود دارد ولی در کشور ما با شرایطی که وجود دارد نگرانی عمده در رابطه با این ویروس و پشه زیکا وجود ندارد و ما آمادگی هاو پیش بینی های لازم را در این مورد انجام دادیم.

وی همچنین در خصوص پرونده کیارستمی گفت: اطلاع رسانی در مورد این پرونده از سوی سازمان نظام پزشکی باید صورت گیرد و امیدواریم هر چه زودتر مراحل دادرسی در سازمان نظام پزشکی طبق دستوری که وزیر بهداشت به رییس سازمان نظام پزشکی داده اند به سرانجام برسد.

گفتنی است در این سمینار که با حضور دکتر حریرچی و دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل برگزار شد، افراد پیشرو و دانشمندانی از سازمان جهانی بهداشت، موسسه تحصیلات تکمیلی ژنو، اعضایی از وزارت امور خارجه ایران و وزارت بهداشت ایران و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی ایران حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha