کد خبر: لزوم-اجرای-نظام-ارجاع-در-کشور-چالش‌ها
۲ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۶

مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت اجرای نظام ارجاع در کشور گفت: پایین بودن تعرفه‌ها در حوزه رادیولوژی مشکلات زیادی به همراه دارد.

 دکترمرتضی صانعی طاهری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و تغییر آن به حوزه رادیولوژی، اظهار داشت: به طور کلی اجرای تغییر طرح تحول برای مردم بسیار خوب بود و نکات مثبتی داشت اما مشکلی که در این زمینه ایجاد شد،‌این بوده که هیچ جامعه و اقتصادی نمی‌تواند همه هزینه‌های خود را یکجا پوشش دهد همچنین به نظر من  این طرح باید در ابتدا به صورت پایلوت و در یک فضای محدود اجرا می‌شد.

وی افزود: بسیاری از وسایل و تجهیزات پزشکی با اجرای این طرح در بسیاری از مواقع بی‌رویه مورد استفاده قرار گرفت و به نظرم باید برای اینکه بتوانیم طرح را ادامه داد بسیار با دقت نسبت به انجام آن توجه می‌شد.

صانعی طاهری ادامه داد: با اجرای طرح تحول هزینه‌های زیادی را برای داروهای شیمی‌درمانی اختصاص دادند بدون این اینکه توجه کنند چقدر این داروها طول عمر بیمار را افزایش می‌دهد، همچنین در زمینه وسایل مرتبط با ارتوپدی با اجرای طرح تحول بسیاری از افراد برای تعویض مفاصل مراجعه کرده که سن بسیار بالایی داشته و همه این مسائل هزینه‌های کمرشکنی را برای دولت به همراه داشت.

مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر ضرورت طرح نظام ارجاع در کشور، گفت: باید سطح‌بندی خدمات مدنظر قرار گیرد و پزشکان خانواده عمومی و مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: راهنماهای بالینی باید به صورت کامل قبل از اجرای طرح تحول پیش‌بینی می‌شد تا هزینه‌ها کاهش یابد چرا که اکنون این هزینه‌ها بسیار بالا است و طی سال‌ها مشکلات زیادی را فراهم می‌کند.

صانعی طاهری با بیان اینکه اجرای طرح تحول در ابتدا برای مردم بسیار خوب بود،‌ گفت: در سیستم آموزشی طرح تحول برخی منافات‌هایی را با آموزش بیمارستان‌ها دارد چرا که بیمارستان‌های دولتی کشش این حجم از مراجعین را نداشته و سطح‌بندی خدمات باید حتماً مدنظر قرار می‌گرفت.

مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: اکنون تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها در تمامی رشته‌ها زیاد بوده و از طرفی کتاب ارزشگذاری نسبی نیز به خوبی مورد توجه قرار نگرفت و اکنون استفاده از بخش‌هایی از این کتاب ایرادات زیادی داشته چرا که بعضی از کدها و رشته‌ها در آن به خوبی دیده نشده است که رشته رادیولوژی نیز از جمله این حوزه‌ها بوده که مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: در مورد تجهیزاتی همچون MRI و سی‌تی‌اسکن مراکز آموزشی و دانشگاهی نمی‌توانند به درستی خود را مجهز کنند و افزایش بار مراجعات نیز از طرفی سبب شده مشکلاتی را در این زمینه داشته باشیم. از طرفی بخشی خصوصی نیز باید حمایت‌های لازم از آن انجام شود تا بتوان اقدامات مناسب را به مردم در بخش دولتی و خصوصی ارائه داد.

صانعی طاهری عنوان کرد: امکانات رادیولوژی وابستگی زیادی به تکنولوژی و نیروهای ماهر داشته و ما در 10 سال گذشته بهترین رتبه‌هایی را که می‌توان داشت به آن دست یافته‌ایم و افراد نخبه فعالیت زیادی را این زمینه داشته‌اند ولی دانشگاه‌های ما از چندین مسئله رنج می‌برند.

مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کمبود اعضای هیأت علمی، ‌تعداد زیاد دستیاران، سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه رادیولوژی از جمله این مشکلات بوده و اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها با این امکانات نمی‌توانند اقدامات لازم را برای آموزش دستیار داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور نسبت به تجهیزات نوین رادیولوژی عقب هستیم و در سال‌های گذشته به دلیل تعرفه‌ها نتوانسته‌ایم این موضوع را به روزرسانی کنیم و در واقع زمانی که تعرفه‌ها پایین باشد و مخارج و هزینه‌ها افزایش یابد، کیفیت خدمات و آموزش نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند لذا مسئولین باید به این مسئله توجه داشته باشند.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha