کد خبر: لبنیات-غیر-پاستوریزه،-الگوی-متفاوت-تب
۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵

خبرگزاری سلامت: تب مالت یا بروسلوز، مهمترین و شناخته شده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است که در بسیاری از کشورها و از جمله ایران، شایع می‌باشد.

تب مالت که بیشتر در فصل بهار و تابستان و به دنبال سفر و تفریح دیده می‌شود، در اثر مصرف شیر و لبنیات تازه آلوده و غیر پاستوریزه ایجاد می‌گردد. اگرچه مصرف جگر و گوشت خام یا خوب پخته نشده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری گردد.

دکتر داوود یادگاری متخصص بیماری‌های عفونی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت از تب مالت به عنوان بیماری بومی ایران نام برد که تنوع بسیاری دارد.

یادگاری تصریح کرد: به عقیده متخصصین بیماری‌های عفونی، تب مالت یک بیماری هزار چهره است و باید در این خصوص به نوع اپیدمی بیماری توجه داشت.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی زوزارت بهداشت، حدود 30 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا هستند. بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته، الگوی این بیماری در کشور متفاوت است.

دکتر آراسب دباغ مقدم دامپزشک و متخصص علوم غذا و صنایع غذایی در این رابطه می‌گوید: تب مالت قابل انتقال از حیوان به انسان است و در کشور ما متاسفانه به عنوان یکی از بیماری‌های شایع مطرح است.

در کشورهای پیشرفته، تب مالت یک بیماری شغلی برای افرادی است که با دام به طور مستقیم سرو کار دارند. در ایران به دلیل مصرف لبنیات غیر پاستوریزه این بیماری‌ها هم در خانم‌ها و هم در کودکان به وفور مشاهد می‌شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه واکسیناسیون دام تا حدود زیادی سبب کاهش شیوع بیماری در دام‌ها گردیده، و لیکن ارتقای آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال بیماری به انسان، نظارت بر عرضه شیر و فرآورده‌های لینی بهداشتی و پاستوریزه، همچنان مهمترین راه پیشگیری از بیماری در جمعیت انسانی است.

تب، لرز، تعریق، درد بدن و عضلات، مفاصل و ستون فقرات مهمترین نشانه‌های بیماری است.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha