کد خبر: قوانین-مربوط-به-پزشکی-عجولانه-و-شعاری-و
۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰

یک فوق تخصص ریه کشورمان با تأکید بر این‌که نباید قوانین کشور به سمتی برود که جو جامعه علیه پزشکان باشد، گفت: یک ویزیت ۱۰ دقیقه‌ای ۳۰ هزار تومان،در اصل نتیجه ۱۵ سال و ۱۰ دقیقه تلاش یک پزشک است، اما آن ۱۵ سال دیده نمی‌شود.

 

دکتر نادر حیدرزاده فوق تخصص بیماری‌های ریه، در گفتگو با خبرگزاری سلامت به بیان مشکلات جامعه پزشکی و مطالبات این قشر از نمایندگان مجلس دهم پرداخت و با اشاره به اینکه پزشکی جزء رشته‌های تحصیلی سخت و طولانی است، گفت: دانشجویان پزشکی باید سال‌ها درس بخوانند و شب‌ها کشیک بیمارستان‌ها باشند و بهترین سال‌های عمر خود را صرف تحصیل کنند.                  


وی ادامه داد: برای رسیدن به درجه تخصصی و فوق تخصصی باید 10 تا 15 سال عمر صرف کرد و در حالی که هنوز وارد بازار کار نشده‌ای باید هزینه تحصیل و زندگی را تأمین کنی؛ پس از 15 سال یک دانشجوی پزشکی وارد بازار کار می‌شود و در آن زمان هم باید هزینه‌های زیادی را صرف تأسیس مطب کند.


حیدرزاده به نگاه و انتظار عمومی مردم از یک پزشک نیز اشاره کرد و گفت: همه از یک پزشک انتظار دارند از نظر امکانات زندگی شرایط خوبی داشته باشد و در وضعیت خوب اقتصادی به سر ببرد، اما علی‌رغم همین انتظار جو جامعه بر علیه پزشکان شده است.


وی ادامه داد: یک پزشک بعد از سال‌ها تلاش و زحمت وقتی درآمدی کسب می‌کند، مردم فقط همان لحظه کسب درآمد را می‌بینند و سال‌ها تحصیل بدون داشتن هیچ درآمدی را نمی‌بینند و به این فکر نمی‌کنند که 30 هزار تومان پول ویزیت یک پزشک نتیجه 15 سال تلاش و تحصیل بدون کسب درآمد است. یعنی یک ویزیت 10 دقیقه‌ای 30 هزار تومان در اصل نتیجه15 سال و 10 دقیقه تلاش است که شده 30 هزار تومان.


این فوق تخصص ریه کشورمان تصریح کرد: نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان پزشک مجلس باید به فکر فرهنگ‌سازی و بازگرداندن وجهه پزشکان باشند. اکنون شرایط به نحوی شده که برخی از بیماران به پزشک مراجعه می‌کنند و می‌گویند فقط می‌خواهیم یک نسخه برای ما بنویسید و انتظار دارند رایگان درمان شوند.


وی تصریح کرد: قوانینی که توسط مجلس وضع می‌شود نباید شعاری و عجولانه باشد؛ باید همه شرایط تحصیلی و کاری در نظر گرفته شود به عنوان مثال اگر یک پزشک به جای سال‌ها تحصیل وارد کار تجارت می‌شد آیا درآمدی بیش از این نداشت؟ اکنون افرادی که سواد کمی دارند اما در بازار موبایل کار می‌کند، درآمدی بیش از پزشکان عمومی دارد باید شرایط کل جامعه را در نظر گرفت.


این فوق تخصص بیماری‌های ریه کشورمان با اشاره به اینکه اکثر پزشکان ما اکنون درآمد متوسطی دارند و تعداد کمی از آنها که مشهور شده‌اند و دارای برد‌های تخصصی ویژه هستند درآمدهای بالا دارند، گفت: حتی اکنون تعدادی از پزشکان هستند که اگر کار دیگری غیر از طبابت نداشته باشند، درآمدیکمتر از اقشار متوسط جامعه خواهند داشت.


وی در پایان سخنانش گفت: باید مقام و شخصیت پزشکان حفظ و از تخصص پزشکان به درستی استفاده شده ارج و قرب پزشکان به جایگاه اولیه آن بازگردانده شود و نباید قوانین و شرایط به سمتی برود که جو جامعه بر علیه پزشکان باشد و موجب شود پزشکان با ترس عمل کنند.

 

کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha