کد خبر: قطع-خودسرانه-داروهای-تشنج-خطرآفرین-اس
۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

رییس بیمارستان مرکزطبی کودکان با تأکید بر عدم قطع خودسرانه داروهای تشنج هشدار داد: این کار نادرست و خطرآفرین موجب بروز تشنج مقاوم به درمان کودکان خواهد شد.


دکتر رضا شروین بدو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، یکی از اختلالات مهم در کودکان را اختلالات تشنجی دانست و افزود: برخی از اختلالات تشنجی نظیر تب و تشنج شیوع بیشتری دارند که با توصیه پزشکی قابل رفع است.
وی ادامه داد: تعدادی از تشنج‌ها در کودکان بر اثر عواملی است که آنها را برانگیخته می‌کند، مانند کمبود کلیسم، قند و منیزیم و موارد دیگر که در این امر درمان بیماری زمینه‌ای حائز اهمیت است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: برخی از تشنج‌ها در کودکان ناشی از فعالیت الکتریکی غیرطبیعی سلول های مغز است که به طور معمول با تکرار آن صرع نام می گیرد و در ایران و سایر کشورها مسأله بسیار مهمی است. تعدادی از این موارد در کودکان نیازمند درمان طبی مناسب و تعدادی نیازمند جراحی و تعدادی دیگر هم نیازمند تشخیص به موقع ژنتیکی هستند.

وی توصیه کرد: اگر کودکی دچار تشنج است والدین در مرحله اول به متخصص کودکان مراجعه کنند، تشنج‌های ناشی از کمبود کلسیم و کمبود ویتامین D به راحتی قابل درمان هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: تشنج‌های ناشی از تب با روش‌های پیشگیری قابل کنترل و پیشگیری است.

وی تأکید کرد: بسیاری از کودکان مبتلا به صرع با روش های طبی درمان می شوند و خوشبختانه به صرع به عنوان بیماری غیرقابل علاج نگاه نمی شود، گروه اندکی که امکان دارد دچار صرع مقاوم باشند با روش متعددی نظیر رژیم های غذایی خاص یا درمان های تخصصی خاص و جراحی قابل درمان می شوند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان هشدار داد: به هیچ عنوان نباید داروی تجویز شده از سوی پزشک را خودسرانه قطع کرد زیرا یکی از موارد بروز تشنج مقاوم به درمان قطع خودسرانه دارو است، بنابراین این کار ناصحیح امکان ایجاد مخاطراتی را برای کودک در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: نکته بسیار مهم مراجعات به موقع کودکان دچار اختلالات تشنج به پزشک معالج است و والدین نباید این موضوع بسیار مهم را مورد غفلت و فراموشی قرار دهند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha