کد خبر: فرآوری-450-هزار-لیتر-پلاسما-در-کرمان؛-صرف
۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۹:۴۹

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان از صدور مجوز تاسیس بزرگترین پالایشگاه پلاسمای کشور در کرمان خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری این مهم به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام شده است.

 

دکتر عباس اطمینان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: پژوهش و فناوری دو رکن اصلی این معاونت هستند.

اطمینان تصریح کرد: در دنیای امروز، ناگزیر به تجاری‌سازی ایده‌ها و تولید ثروت هستیم که این مهم در دانشگاه‌های نسل سوم محقق می‌شود. البته هدف ما رسیدن به دانشگاه نسل چهارم است که موجب افزایش رفاه اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تعداد دانشگاه‌های نسل چهارم در جهان معدود است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه هرآنچه برای بهره‌گیری از دانشگاه نسل سوم نیاز باشد، در استان کرمان وجود دارد و تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور هستیم که مرکز نوآوری زیر نظر مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مستقر در دانشگاه فعالیت دارد.

اطمینان با یادآوری این نکته که ایده‌های برتر به مرکز رشد ارجاع داده می‌شوند، گفت: در حال حاضر 28 شرکت در این مرکز مستقر هستند که به تولید محصولاتی با کاربرد عمدتا دارویی می‌پردازند.

وی اذعان داشت: گام بعدی، پارک علم و فناوری است که در وسعتی به میزان دو هزار هکتار در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان راه‌اندازی شده است. این مساحت در حال واگذاری به شرکت‌هایی است که تاییدیه تولید محصول را اخذ کرده تا بتوانند اقدامات لازم را برای تجاری‌سازی محصولات خود انجام دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پرشکی کرمان خاطرنشان کرد: بنابراین حلقه مفقوده ایده تا تولید ثروت از علم را با راه‌اندازی پارک علم و فناوری به فرصت تبدیل کردیم. نکته مهم دیگر، اخذ مجوز راه اندازی بزرگترین پالایشگاه کشور و البته منطقه در استان است که بخش خصوصی تمام سرمایه آن را فراهم کرده است.

اطمینان متذکر شد: با راه‌اندازی این پالایشگاه، سالانه 450 هزار لیتر پلاسما به فرآورده‌های خونی پرمصرف و بسیار گران تبدیل می‌شود که بیماران بسیاری در داخل به آن نیاز دارند.

وی ابراز امیدواری کرد بتوانیم در مسیر صادرات این فرآورده‌ها گام برداریم.

این مقام مسؤل تاکید کرد: صدور مجوز پالایشگاه پلاسما با هدف حذف انتقال به خارج صورت گرفت.

اطمینان گفت: خون یکی از فرآورده‌های گران قیمت است و خون اهدا کنندگان ایرانی مشتریان بسیاری در دنیا دارد. قاعدتا افرادی که سود سرشاری از انتقال پلاسما به خارج نصیبشان می‌شد، مقاومت‌هایی دارن اما باید به صرفه‌جویی ارزی توجه داشت که رقم قابل توجهی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 110 تا 150 هزار لیتر پلاسما برای فرآوری صادر می‌شود. این در حالی است که سال گذشته 300-250 میلیون دلار محصولات خونی وارد کشور شد.

 

کد خبرنگار: 41025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha