کد خبر: غربالگری‌-سرطان-را-جدی-بگیرید
۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۴

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به نشانه‌ها و علایم سرطان سینه گفت: اگر چه طی سالیان اخیر شیوع و بروز سرطان سینه افزایش یافته، اما مرگ و میر ناشی از آن به دلیل غربالگری و افزایش آگاهی مردم کاهش یافته است.

 

پیام آزاده در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت, با بیان این که سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان و در مردان بسیار نادر است، گفت: در زنان بعد از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان را این بیماری سرطان به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان این که کاهش مرگ و میر به دلیل تشخیص زودرس و درمان‌های بهتر است، اظهار داشت: غربالگری یکی از مسائل مهم در پیشگیری و درمان سرطان به شمار می‌‌رود و اگر در نتایج تست غربالگری یا معاینه یک یافته غیرطبیعی کشف شد تست‌های تکمیلی بیشتری نیاز است.

 این رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: بررسی بافت سینه تنها، روشی مورد تایید و علمی برای تشخیص سرطان است. همچنین بیوپسی سوزنی بافت سینه. روش شایع تشخیص بوده که البته باعث درد مختصر می‌شود. لذا برای بررسی احتمال گسترش دوردست سرطان تست‌های تکمیلی دیگری توسط پزشک درخواست می‌شود.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که در بعضی از موارد بررسی ژنتیکی می‌تواند به ما بگوید که آیا احتمال عود سرطان وجود دارد، گفت: یک پاتولوژیست این بافت را بررسی کرده و وضعیت بیماری را گزارش می‌دهد.

وی ادامه داد: سرطان سینه از مرحله صفر تا 4 متغیر است و احتمال بهبودی قطعی در مراحل اولیه بسیار بیشتر بوده، همچنین در تومورهایی با درجه پایین احتمال گسترش سرطان به سایر نقاط بدن بسیار کمتر است.

آزاده اضافه کرد: برای بسیاری از زنان بالای 40 سال وجود توده در سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی اغلب اولین علامت سرطان است. علایم دیگر سرطان پستان شامل قرمزی، خارش و افزایش ضخامت پوست پستان است.

به گفته وی، خروج مایع از سینه یا تغییر شکل بافت آن از دیگر علایم سرطان بوده و در صورتی وجود این علایم پزشک بررسی‌های تکمیلی را برای کشف سرطان انجام خواهد داد.

کدخبرنگار41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha