کد خبر: عوارض-جدی-بیماری-دیابت-بر-چشم
۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰

خبرگزاری سلامت: میزان شیوع عوارض دیابت با مدت زمان ابتلا به این بیماری، سن بیمار، میزان کنترل قند خون و ژنتیک افراد رابطه مستقیم دارد. به طور معمول قند بالا موجب مختل شدن عملکرد سلول های بدن می شود و در مراحل انتهایی، در چشم ایجاد خون ریزی می کند و کار به لیزر عروق خون ریزی کننده می رسد. در این مرحله، دیابت مشکلات چشمی و کلیوی زیادی ایجاد می کند.

دکتر حمیدرضا جهادی، جراح، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه، یکی از معضلات جامعه امروز را از نظر بیماری های چشمی دیابت می داند و می گوید: متأسفانه درصد بسیاری از افراد جامعه به دلیل زندگی مدرن امروز، کم تحرکی و نوع عادات غذایی و استفاده از فست فودها دچار بیماری دیابت هستند.

وی ادامه می دهد: دیابت بر عروق تمام اندام ها حتی عروق چشم به خصوص پرده شبکیه که قسمتی از بافت چشم بسیار حساس، پر رگ و نیازمند تأمین گردش خون به میزان کافی است نیز اثر می‌گذارد و اگر این اتفاق رخ ندهد و بیماری دیابت کنترل نشود، به دلیل آسیبی که به مویرگ ها و عروق ظریف درون چشم صورت می گیرد موجب کاهش خونرسانی به بافت شبکیه و مسدود شدن عروق می شود. در این صورت بافت شبکیه دچار آسیب وخونریزی های داخل شبکیه می شود و چه بسی به صورت ثانویه در یک تلاش غیرموثر برای این که کاهش عروق را جبران کند، بافت چشم به صورت ثانویه دست به ایجاد عروق جدید می کند که به آن زایش رگ های جدید گفته می شود.

این چشم پزشک عنوان می کند: متأسفانه این رگ ها مانند عروق طبیعی نیستند که بتوانند خونرسانی انجام دهند، بلکه آنها شبکه های مویرگی بسیار ظریف، آسیب پذیر و شکننده هستند که خود به خود موجب ایجاد خونریزی درون چشم می شوند و در نهایت با افزایش خونریزی ها موجب کاهش دید و در مراحل خیلی پیشرفته منجر به پارگی پرده شبکیه و در نهایت نابینایی مطلق فرد خواهد شد.

وی تأکید می کند: بنابراین بیماران مبتلا به دیابت اطلاع داشته باشند که باید تحت مراقبت های دوره ای چشم پزشکی قرار بگیرند؛ همچنین همکاران متخصص داخلی و غدد که با این بیماران سر و کار دارند آنها را برای چکاپ های دوره ای به چشم پزشان معرفی کنند و بیماران ضمن کنترل قندخون به چنین معاینات دوره ای ارزش و بها دهند. امکان دارد در شروع این عارضه در بافت شبکیه بیمار متوجه عوارض، شدت و حدت آن نشود، اما بیماری شروع شده و باید به سرعت روند درمان آغاز شود.
جهادی در ادامه سخنانش می گوید: خوشبختانه در مراحل اولیه درمان هایی وجود دارد نظیر استفاده از لیزرهایی بر بافت شبکیه یا داروهای گران قیمت اما موثر. خوشبختانه این داروها در کشور ما در دسترس قرار گرفته و به این منظور تزریقاتی در داخل چشم انجام می گیرد تا عروق غیرعادی از بین برود و مانع از خونریزی ها شود. همچنین ورم بافت شبکیه را تا حدی کاهش دهد و موجب بهبودی چشم شود. بنابراین بیمار دیابتی که دچار مشکل چشمی شده از دید چشم پزشکان مانند فرد مبتلا به فشار خون است که به صورت مرتب باید تحت نظر پزشک معالج باشد. فرد دچار عارضه چشمی هم باید بداند که به عنوان بیمار دائمی چشم پزشک خودش است و باید به صورت مرتب درمان هایش را پیگیری نماید.

وی همچنین بیان می کند که متأسفانه امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا هم یکی از شایع ترین علل نابینایی با وجود تمام ابزارهای موجود برای کنترل بیماری دیابت است. البته در کشورهای پیشرفته دنیا با اطلاع رسانی، افزایش سطح آگاهی مردم و کنترل قند بیماران نابینایی را به تعویق می اندازند و آن گونه نیست که بیمار طی سال های اولیه دچار این عارضه شود. بنابراین تلاش ما باید در راستای افزایش اطلاعات مردم باشد تا دیرتر و با شدت کمتری به آن مبتلا شوند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha