کد خبر: عمده-داروهای-قاچاق-مربوط-به-سقط-جنین-اس
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵

رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: شبکه ناصرخسرو، محل عرضه داروهای قاچاق و تقلبی است که بخش اعظمی از این داروها مربوط به سقط جنین، هورمون‌های جنسی، دوپینگ، مکمل‌های بدنسازی و مواد مخدر است.

 

خبرگزاری سلامت- گروه سلامت: متاسفانه قاچاق داروهای تقلبی و ماهواره‌ای، در سراسر دنیا سودهای میلیاردی عاید فروشندگان این مواد استراتژیک می‌کند که طی سال‌های گذشته در کشور ما نیز قربانیانی را از جوانان و بانوان گرفته است.
دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در این رابطه به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: شبکه ناصرخسرو، محل عرضه داروهای قاچاق و تقلبی است که بخش اعظمی از این داروها مربوط به سقط جنین، هورمون‌های جنسی، دوپینگ، مکمل‌های بدنسازی و مواد مخدر است.
دیناروند اذعان داشت: هرگاه دارویی در شبکه عرضه داروخانه‌ای کمیاب شود، در ناصر خسرو داروهای تاریخ گذشته یا قاچاق با قیمت کلان خرید و فروش می‌شود.
وی متذکر شد: تعداد اقلام دارویی که با کمبود عرضه مواجه باشیم، در کشور به حداقل رسیده است. به بیان دیگر، این اقلام دارویی به 30 قلم رسیده و مردم برای تامین داروی مورد نیاز به ناصر خسرو نمی‌روند.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که نیازهای غیرقانونی افراد را مجبور به خرید دارو از ناصرخسرو می‌کند، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات ناشی از این مساله، برنامه‌ریزی‌هایی در دست اقدام است تا پاکسازی انجام شود.
دیناورند با تاکید بر این‌که مجموعه‌ای از اقدامات مورد نیاز است تا قاچاق دارو به حداقل برسد، افزود: تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم.
این مقام مسؤل بیان داشت: مبارزه با قاچاق دارو تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و تمام دستگاه‌ها می‌بایست در تحقق این مهم همکاری داشته باشند.
وی با ابراز تاسف از این که 50 درصد واردارت کشور را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور کلی، قاچاق کالا تهدیدی برای سلامت مردم و اقتصاد داخلی است.

داروهای قاچاق اقتصاد حوزه سلامت را تهدید می‌کند
بر اساس این گزارش، گرایش برخی جوانان به داشتن اندامی زیباتر و شاید ورزشکاری‌تر، موجب شده تا به باشگاه‌های بدنسازی روی آورند و عمدتا از داروها و مواد بدنسازی که بخش عمده‌ای از آنها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، استفاده کنند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند! در حالی که مصرف نابجای این داروها می‌تواند افراد را در معرض خطر مرگ قرار دهد.
رسول دیناروند در ادامه تصریح کرد: بدنسازی و  دوپینگ از بخش‌هایی است که با چالش بسیار مواجه هستیم.
وی افزود: عرضه مکمل‌های بدنسازی در باشگاه‌ها که امروزه بین جوانان باب شده، کاملا غیرقانونی است و به همین دلیل سلامت این کالاها به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست.
رییس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد برای استفاده از مکمل‌ها با متخصصین تغذیه مشورت و اقلام مورد تایید وزارت بهداشت را استفاده نمایند که در داروخانه‌ها موجود است.
آنچه مسلم است، این که عرضه داروهای قاچاق چه در خیابان ناصرخسرو، چه در ماهواره و چه در باشگاه‌های ورزشی، سلامت مصرف کنندگان را به خظر می‌اندازد؛ ضمن این که اقتصاد حوزه سلامت را نیز تهدید می‌کند.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha