کد خبر: علل-و-درمان-گرفتگی-لوله-شیپور-استاش
۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص علل  و درمان گرفتگی لوله شیپور استاش به بیان نکات مهمی پرداخت.

 

دکتر مجید نصیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: گوش شامل 3 قسمت گوش خارجی، میانی و داخلی است، حال آن که گوش میانی به وسیله یک لوله ارتباطی به انتهای بینی متصل می شود و طول آن در افراد بزرگسال بین 3 تا 4 سانتی متر است.

وی ادامه داد: قسمت ابتدایی این لوله در سمت داخل گوش وحالت استخوانی بوده، قسمت انتهایی آن به سمت بینی و حالت غضروفی است، این لوله شیپور استاش نام دارد و کار آن انجام تهویه گوش میانی می باشد. حال آن که عدم عملکرد صحیح لوله استاش به هر دلیلی موجب کاهش فشار هوا در گوش میانی خواهد شد.

 

علائم انسداد شیپور استاش

وی در خصوص علائم انسداد شیپور استاش اذعان داشت: فرد دچار اختلالات شنوایی و شنیدن صداهای اضافه مانند وزوز می شود، شدت اختلال عملکرد لوله استاش در بزرگسالان منجر به سرگیجه و در کودکان موجب درد شدید گوش خواهد شد.

گفتنی است علائم ناشی از اختلال عملکرد لوله استاش از چند دقیقه تا چند هفته طول می کشند و بیمار برای درمان باید حوصله داشته باشد.

 دانش آموخته دانشگاه بن آلمان تصریح کرد: در سرماخوردگی ها و عفونت ها به علت التهاب و در آلرژی ها به دلیل التهاب مخاط انتهای بینی و ترشحات غلیظ از سینوس ها لوله استاش مسدود و منجر به بروز اختلال عملکرد آن می شود.

وی افزود: لوزه سوم در محل دهانه شیپور استاش رشد می کند و موجب انسداد ارتباط بین گوش میانی و انتهای بینی می شود.

متخصص گوش، حلق و بینی تأکید کرد: درمان اختلال انسداد لوله استاش بسته به علت متفاوت است، اگر لوزه سوم در یک کودک موجب انسداد شیپور استاش شده باشد در صورت عدم پاسخ به درمان های دارویی به طور حتم باید توسط عمل جراحی لوزه سوم برداشته شود.

وی ادامه داد: در موارد آلرژی که ترشحات سینوس ها به وفور دیده می شود و عفونت های سینوس با ترشحات چرکی و غلیظ همراه است باید آلرژی را کنترل کرد زیرا آلرژی درمان قطعی ندارد.

وی بیان داشت: در صورت بروز عفونت و انسداد شیپور استاش باید در جهت رفع التهاب اقدامات درمانی را انجام داد؛ در مواردی که اختلال فشار به علت پرواز، غواصی و کوهنوردی منجر به این حالت شد پس ازبرگشتن فرد به فشار طبیعی سطح زمین این حالت با گذر زمان برطرف خواهد شد.

نصیری متذکر شد: تجویز داروهای ضد حساسیت و اسپری های ضد احتقان توسط پزشک نه به صورت خودسرانه برای درمان کمک کننده است.

وی توصیه کرد: افرادی که به تعداد زیاد مسافرت های هوایی دارند و یا مستعد ابتلا به انسداد لوله استاش هستند همیشه همراه خود آدامس یا آبنات داشته باشند زیرا عمل بلع مانع ز بروز اختلال عملکرد خواهد شد.

کدخبرنگار410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha