کد خبر: علل-سقط-مکرر-را-بشناسید-نقش-تغذیه-سالم
۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

خبرگزاری سلامت: سقط مکرر به رخداد سه سقط (ختم حاملگی از هفته 20 بارداری) اطلاق می‌شود. در این گزارش به مهم‌ترین علل سقط مکرر پرداخته شده است.

دکتر افسانه محمدزاده، مسؤل فنی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا می‌گوید: طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر نگرش در علت و درمان سقط مکرر، بررسی‌ها از دو سقط پشت سر هم شروع و در واقع تعریف جدیدتر سقط مکرر به دو سقط پشت سر هم گفته می‌شود. سن خانم در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد، به طوری که در موارد سن بالای 35 سال و یا سابقه ناباروری و سقط به دنبال درمان‌های ناباروری حتی ممکن است با یک سقط نیز بررسی‌ها را شروع کرد.

وی ادامه می‌دهد: در بیش از 50% زوج‌های مبتلا به سقط مکرر نمی‌توان علت واضحی برای آن پیدا کرد که به عنوان سقط با علت ناشناخته یا بدون توضیح قرار می‌گیرد. از جمله موارد شناخته شده سقط مکرر می‌توان به اختلالات کروموزونی و یا ژنتیکی در والدین اشاره کرد که منجر به تشکیل جنین ناهنجار شده که متأسفانه در هفته‌های اول بارداری سقط می‌شود. سن مادر منجر به کاهش ذخیره تخمدان شده و با پیر شدن تخمک‌ها احتمال اختلالات کروموزونی را افزایش می‌دهد.

 از سایر عوامل می‌توان به اختلالات هورمونی در مادر (کم‌کاری تیروئید، افزایش هورمون پرولاکتین، سندروم تخمدان پلی کیستیک) اشاره کرد که قدر مسلم با درمان این اختلالات هورمونی، شانس رخداد سقط به طور واضحی کاهش می‌یابد. مشکلات آنالوتیک رحم، فیبرم‌های حفره رحم نیز منجر به سقط مکرر می‌شوند که با درمان جراحی توسط روش‌های بسته آندوسکوپی مثل هیتروسکوپی قابل درمان هستند.

دانشیار پژوهشی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی دانشگاهی ابن سینا توضیح می‌دهد: اختلالات سیستم ایمنی مادر (مثل بیماری های خود ایمنی که سیستم ایمنی نسبت به محصولات حاملگی واکنش تخریبی نشان می‌دهد)، اختلالات سیستم انعقادی (که به علت انسداد عروق جفتی، خون‌رسانی به جنین مختل شده و در زمینه کاهش رشد و مرگ جنین را فراهم می‌سازد) از علل کمتر شایع است که در صورت تایید، با درمان اختلال زمینه‌ای، شانس حفظ بارداری افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش و طبق گفته وی، در مورد نقش پدر در سقط مکرر به جز اختلالات کروموزونی و ژنتیکی در پدر که ممکن است منجر به سقط مکرر جنین شود در موارد اختلالات شدید اسپرم به خصوص در DNA اسپرم می‌توان اشاره کرد. عوامل محیطی مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، مسمومیت با فلزات سنگین نیز مطرح شده‌اند. سقط مکرر منجر به ایجاد استرس و نگرانی شدید در زن و شوهر می‌شود که قدر مسلم این امر موجب پیچیده‌تر شدن مشکل خواهد شد.

جراح و متخصص زنان و زایمان-فلوشیپ درمان‌های پیشرفته ناباروری می‌گوید: اگر علت مشخصی برای سقط مکرر پیدا شد درمان بر اساس آن  انجام می‌گیرد. اگرچه مجددا باید یادآور شد که در نیمی از موارد علت واضحی برای آن نمی‌توان یافت؛ ممکن است چند علت همزمان باعث این مشکل شده باشد که در این صورت پچیده‌تر خواهد شد. بعد از دو سقط بهتر است 6-3 ماه تا بارداری بعدی فاصله باشد.

نباید فراموش شود که اصلاح وزن، قطع سیگار و مواد مخدر، رژیم غذایی سالم و همچنین کنترل استرس در داشتن یک حاملگی موفق بسیار مهم می‌باشد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha