کد خبر: عفونت-های-ادراری-شایع-ترین-مشکل-اورولو
۹ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۹

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه عفونت های ادراری شایع ترین مشکل اورولوژی در اطفال است، گفت:سرطان مثانه  در مردان نسبت به زنان شایع تر است.

دکتر عباس بصیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با مشکلات اورولوژی اطفال اظهارداشت: شایع ترین مشکل اطفال عفونت های ادراری بوده و علت یابی عفونت ادراری بسیار حائز اهمیت است چراکه مسئله برگشت ادرار یا ریفلاکس آن مهمترین و خطرناک ترین عامل برای آسیب به کلیه است.

وی افزود: اختلالات ادرار و عفونت های مرتبط با آن مادرزادی بوده لذا تنگی لگنچه و اشکالاتی که در آن وجود دارد مانع از تخلیه خوب ادرار شده و می تواند باعث تخریب کلیه شود.

رئیس انجمن اورولوژی ایران در ادامه با بیان اینکه از حدود 70 تا 80 هزار کودک یکی مبتلا به سرطان کلیه می شود، گفت: سنگ ادراری و سرطان ها در کودکان ایرانی بیشتر  مربوط به نوعی تومور است و علت آن هنوز شناخته شده نیست و درکل یک اختلال ژنتیکی می تواند منجر به ایجاد آن شود.

بصیری در پاسخ به این سوال که آلودگی هوا می تواند در سرطان کلیه و آسیب به آن موثر باشد یا نه؟ گفت: تاثیر آلودگی هوا در پروسه زمانی طولانی مدت خود را نشان می دهد که این مسئله چندان در مورد کودکان صدق نمی کند و این که ایا آلودگی در والدین آنها اختلال ژنتیکی ایجاد می کند که بعدا در کودکان آنها ایجاد می شود به طور علمی ثابت نشده است.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: سرطان مثانه با آلودگی هوا و و عوامل زیست محیطی ارتباط داشته و فردی که در محیط های آلوده به مواد شیمیایی همچون کارخانجات لاستیک سازی کار می کند ممکن بوده بیشتر از افراد عادی مبتلا به این بیماری شود همچنین استعمال سیگار، تنباکو و توتون از عوامل تاثیر گذار در سرطان پروستات است.

وی با بیان این مطلب که سرطان پروستات در بین سرطان های ادراری در کشورهای غربی رتبه اول را دارد، افزود: در ایران، رتبه اول سرطان های ادراری مربوط به سرطان مثانه است.

بصیری با اعلام اینکه سرطان مثانه بیشتر در مردان نسبت به زنان شایع است، گفت: البته در کشورهایی که زنان سیگاری و مصرف کننده مواد دخانی داریم، آمار سرطان مثانه در زنان به مردان نزدیک شده است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران، با هشدار به افراد سیگاری و کسانی که مواد دخانی و مخدر مصرف می کنند، افزود: سرطان مثانه در سیگاری ها از درجات پیشرفته تری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه سرطان مثانه بر خلاف سرطان پروستات که هیچ علامتی ندارد، علائم زیادی را به همراه دارد، گفت: خونریزی ادرار، شایع ترین علامت سرطان مثانه است.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha