عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هیئت ایرانی با عربستان، گفت: منافع ملی کشور، حقوق اساسی و شرعی مردم از باب انجام فریضه حج برای دولت مهم است. تعطیلی سفارت عربستان، قطع روابط،  فاجعه منا، مسئولیت ناپذیری عربستان و مواضع خصمانه عربستان در جهان اسلام، مواردی بوده  است که کار این مذاکرات را پیچیده تر می کند.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت در خصوص مذاکرات هیئت ایرانی با عربستان، به سرپرستی سازمان حج و زیارت در 5 اسفندماه  و حفظ اقتدار ایران در جریان مذاکرات، اظهار داشت: منافع ملی کشور، حقوق اساسی و شرعی مردم از باب انجام فریضه حج برای دولت مهم است.

نماینده مردم تهران با بیان این که هم وظیفه و هم اولویت دولت است که  در این سفر بتوانند، منافع مردم را تامین و دفاع کنند، تصریح کرد: مشکلات اجرایی در مسیر وجود دارد. در این که ایران از موضع قوی برخورد کند، تردیدی نداریم. هیچ گاه نمایندگان ما از موضع ضعف برخورد نکرده اند،  خصوصا در جایی که حقوق مردم در میان بوده است.

رحیمی افزود: تعطیلی سفارت عربستان، قطع روابط،  فاجعه منا، مسئولیت ناپذیری عربستان و مواضع خصمانه عربستان در جهان اسلام، مواردی بوده  است که کار این مذاکرات را پیچیده تر می کند و تیم دیپلماسی که در حوزه حج مذاکره می کنند، کار سختی دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستور کار وزارت امور خارجه در بازگشایی سفارت ایران در جده و سفارت عربستان در تهران، گفت: مهم این است که عربستان سعودی نسبت به اصلاح مواضع خود اقدام کند و به روابط دوجانبه یک نگاه سازنده داشته باشد، که متاسفانه ما این نگاه سازنده را کمتر می بینیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: مواضع سعودی ها، در مجامع بین المللی و مناسبات دوجانبه هم نسبت به جمهوری اسلامی ایران و هم در جهان اسلام، همچنان مواضع منفی است. به هر حال مهم این است که سعودی ها یک قدم جبرانی  نسبت به مواضع خصمانه و غیر سازنده ای که داشته اند، بردارند.

کدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha