عضو شورای عالی نظام پرستاری عنوان کرد: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از تجویزهای القایی خواهد کاست.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پرستاري حسین علی‌نسایی اظهار کرد: باید برای مسئولان امر در شورایعالی بیمه البته به شرط غیر پزشک بودن روشنگری شود که فی فور سرویس در پرستاری نواقص فی فور سرویس پزشکی را ندارد، زیرا در مراکز درمانی ایران، پرستار بستری کننده بیمار و تجویزکننده درمان‌ها و مراقبت‌ها برای بیمار نیست بلکه انجام‌دهنده تجویزهای پزشک است در نتیجه نمی تواند خدمات القایی تجویزکند.

وی تصریح کرد: اجرا شدن تعرفه‌های پرستاری نه تنها نواقص فی فور سرویس پزشکی را ندارد بلکه باعث کاهش تجویز خدمات القایی توسط پزشک می‌شود، چون بر فرض اگر پزشک به‌دنبال تجویز القایی و غیرضرور باشد به‌علت تعلق نگرفتن سهم زیادی از تعرفه‌ای که انجام دهنده‌اش نیست از تجویزهای غیر ضرور خودداری می‌کند و این به نفع بیمار و بیمه‌ها خواهد بود. از طرفی چون در ایران پرستار بستری‌کننده بیمار و تجویزکننده خدمت نیست از تجویرهای القایی خود مصون است.

علی‌نسایی ادامه داد: با وجود مخالفت شورایعالی بیمه با تعرفه‌های خدمات پرستاری و چیزی که در واقعیت در جریان است این است که تعرفه‌های اصلی و پرتکرار پرستاری موجود است و توسط پرستار ارائه می‌شود اما به نام پزشک ثبت و تعرفه به پزشک پرداخت می‌شود. حداقل چیزی که شورایعالی بیمه می‌تواند تصویب کند تعلق گرفتن تعرفه به انجام‌دهنده کار است و با تکیه بر این موضوع که نرخ تعرفه کارشناس ۷۰ درصد تعرفه پزشک است، این به نفع بیمه‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد : اما در بخش خدمات پرستاری در منزل که پرستار مراقبت را ارائه می‌دهد، این بیمار و شرایط بیماری اوست که نیاز به مراقبت پرستاری را تعیین می‌کند و باتوجه به این‌که تعرفه‌های پرستاری به‌صورت بسته‌های خدمتی تعریف شده است باز هم گروه‌های پرستاری از ارائه خدمات القایی مصون خواهند بود و اگر از این بابت بیمه‌ها هم‌چنان نگرانی دارند می‌تواند همانند خدمات دندانپزشکی، تعرفه‌های پرستاری در منزل نیز خارج از پوشش بیمه یا با حداقل پوشش باشد یعنی چیزی که هم‌اکنون هم وجود دارد باشد که خود بیمار طالب دریافت خدمات پرستاری در منزل با نرخ توافقی است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری قزوین اظهار امیدواری کرد با روشنگری بیشتر و تبیین بیشتر این مسایل تعرفه‌های پرستاری هم‌چنان در دستور کار شورایعالی بیمه قرار گرفته و به تصویب برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha