يكي از علل اجرايي نشدن قوانين مربوط به پرستاری كمبود حضور نمايندگان اين قشر در مراجع تصميم گيرنده است. مسلما با افزايش حضور نمايندگان پرستاري در محافل قانون گذار بسياري از مشكلات اين قشر خدوم برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پرستاري ، شهريار نقدی با اشاره به اين موضوع گفت: يكي از دلايل اين كه همواره ميبينيم جامعه پزشكي  همواره مي تواند حقوق و مطالبات مورد نظر خود را به دست آورد، اين است كه به طور گسترده نمايندگاني را در مراجع مختلف قانوني و اجرايي كشور دارد و اين امر جاي بسي تامل دارد كه چرا اين اتفاق در جامعه پرستاري صورت نگرفته در حالی كه پرستاران بيشترين تعداد اعضاء را در نظام سلامت كشورمان دارند.

عضو دفتر اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي در ادامه با انتقاد از مغفول ماندن قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري گفت: دولت محترم بايستي چاره اي براي اين موضوع بيانديشد چراكه همانگونه كه مي دانيم اين قانون با راي قاطع اكثريت نمايندگان مجلس به تصويب رسيد ولي در كمال تاسف بعد از گذشت ۹ سال از تصويب آن همچنان با بهانه كمبود بودجه از اجراي آن جلوگيري مي شود.

وي افزود: اين در حالي است كه براي اجراي طرح تحول نظام سلامت ۱۰ هزار ميليارد تومان بودجه اختصاص داده شد و از اين بودجه مبلغ اندكي در حدود ۱۸۰۰ ميليارد تومان به اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري تخصيص داده شد. اما متاسفانه اين بودجه اندك نيز با سوء مديريت ها صرف اموري غير از تعرفه گذاري خدمات پرستاري شد.

نقدي ادامه داد: مسئولين با اندكي تأمل متوجه خواهند شد كه نتيجه اجرايي نشدن قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري با در نظر گرفتن كمبود نيروي پرستار در بيمارستان ها، تعويق كارانه ها، شيفت هاي سنگين و مشكلات ديگري كه پرستاران دائما با آنها مواجه هستند، چيزي جز كاهش انگيزه و كاهش كيفيت ارائه خدمات نخواهد بود بنابراين بهتر است به جاي اندختن تقصير به گردن بيمه ها و يا آوردن بهانه كمبود بودجه، هرچه سريعتر به فكر اجرايي نمودن اين قانون باشند.

این كارشناس پرستاري همچنين با اشاره به بحث اعتبار بخشي اذعان كرد: با توجه به كمبود شديد نيروي پرستار در بيمارستان ها، بحث اعتبار بخشي خود به معضلي ديگر براي اين قشر مبدل شده است چرا كه وقت بسيار زيادي را از پرستاران گرفته و زماني را كه ايشان مي توانند به رسيدگي به بيماران اختصاص دهند بايستي براي پر كردن فرم ها و تهيه اسناد صرف كنند. اين امر في نفسه كار مثبتي است اما به شرطي كه زمان و نيروي كافي نيز براي ارائه خدمات مراقبتي به بيماران وجود داشته باشد.

وي در پايان خاطر نشان كرد: همانگونه كه پس از حادثه پلاسكو جايگاه و ارزش كار آتش نشانان براي مردم و مسئولين مشخص و پر رنگ تر شد بايستي جايگاه پرستاري نيز مشخص شده و همگي قدرشناس  زحمات اين قشر خدوم باشيم تا شاهد رشد و اعتلا و افزايش انگيزه خدمتي در پرستاران كشورمان باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha