کد خبر: عدم-اطلاع-از-نحوه-انتقال-بیمار،-آسیب-شک
۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸

متخصص طب اورژانس با تاکید بر عدم حرکت عضو شکسته اذعان داشت: کمترین بی ملاحظگی در انتقال بیمار موجب می‌شود وی فلج شود.

 

دکتر غلامرضا معصومی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: معمولا در زمستان‌ شاهد افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها و مارکز درمانی به دلیل شکستگی هستیم.

معصومی با اشاره به این که تاکنون سرمای هوا به گونه‌ای نبوده است منجر به سر خوردن افراد شود، گفت: به هر حال در مناطقی از کشور شاهد بارش برف و یخ‌بندان معابر بودیم که لازم است نکاتی به منظور پیشگیری از آسیب اندام و شکستگی بیان شود.

وی تصریح کرد: شکستگی‌ها چند نوع هستند که تقریبا در تمام موارد چاره‌ای جز انتقال بیمار به مراکز درمانی و بیمارستان نداریم؛ این‌که برای کاهش آسیب چه اقدامی باید انجام شود حائز اهمیت است.

این متخصص طب اورژانس متذکر شد: استخوان شکسته به جسمی تیز در بدن تبدیل می‌شود که می‌تواند آسیب جدی به بافت نرم وارد کند که امکان دارد عوارض آن مادام‌العمر باشد. بنابراین بسیار مهم است بتوانیم طوری شکستگی و پیچ خوردگی‌ها را پیش از انتقال به مراکز درمانی ثابت نگه داریم که مشکل جدیدی برای بیمار ایجاد نشود.

معصومی با تاکید بر مقوله پیشگیری تصریح کرد: شکستگی‌هایی که بدن فرد را نیز زخم می‌کند، به عنوان مقوله‌های اورژانسی در حوزه ارتوپدی مطرح است و بیمار بودن فوت وقت باید به بیمارستان منتقل شود. در این مورد اندام شکسته نباید به هیچ عنوان کشیده شود و با هر وسیله‌ای می‌بایست عضو آسیب دیده را ثابت نگه داشت.

وی افزود: در کنار رعایت این موارد اگر بتوانیم با پارچه‌ای تمیز زخم را ببندیم، بهتر است. توجه داشته باشیم که زخم نباید به هیچ عنوان شسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در شکستگی‌های داخلی بهتر است نبض انتهایی اندام کنترل و با اندام کناری مقایسه شود. در صورتی که نبض اندام شکسته شده با نبض اندام سالم فشار کمتری دارد و یا به دست نمی‌خورد، جزء موارد اورژانس پزشکی است.

وی توضیح داد: این مورد از شکستگی موجب فشار بر عروق اندام شده و خون‌رسانی را مختل می‌کند. در صورت تشخیص تفاوت نبض عضو آسیب دیده با اندام کناری، این اجازه را داریم که مقداری کشش به اندام وارد کنیم در حدی که بیمار قادر به تحمل است و بتوانیم نبض را تا اندازه‌ای به حالت عادی برگردانیم.

معصومی بیان داشت: شکستگی ستون فقرات جزء مواردی است که برای متخصصین طب اورژانس حائز اهمیت است، چرا که کمترین بی ملاحظگی در انتقال بیمار موجب می‌شود وی فلج شود.

وی تاکید کرد: بنابراین در حوادث و تصادفات باید مراقب باشیم؛ چرا که نمی‌دانیم فرد دچار چه حادثه ای شده است. اگر فرد هوشیار باشد، فشار زیادی به ستون فقرات خود وارد نمی‌کند و از عضلات کناری برای حرکت کمک می‌گیرد. بنابراین باید مراقب باشیم شکستگی ساده را فلج عمومی تبدیل نکنیم.

عضو عیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اذعان داشت: اگر احتمال آسیب به ستوان فقرات دادیم و مهارتی در این زمینه نداریم، می‌بایست از متخصصین اورژانس کمک گرفته شود و به هیچ عنوان تلاشی برای انتقال بیمار و جابجایی وی نداشته باشیم.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha